Post hier je grappigste, stomste, meeste trieste of meest geweldige ervaring met een juwelier

Leuk en aardig, maar een paar gratis pushpins maken een slechte behandeling in mijn optiek niet goed. Als ik slecht behandeld wordt in een zaak dan is het voor mij vrij simpel, dan kom ik er niet meer…

Die bandservice niet verlenen is een keuze van de retailer (een domme, weliswaar…). De juiste doos leveren voor €10 riekt naar oplichterij. Maar de garantie niet verlenen is gewoon illegaal. Sorry hoor, die had ik lekker laten liggen.

Positief:
Kwam eigenlijk een armband kopen voor m’n vrouw en had per toeval een SKX007 mod aan de pols. De verkoper was bijzonder geïnteresseerd en bleef met me in gesprek, ondanks dat er inmiddels meerdere klanten aan het wachten waren (sommige inmiddels al aan de koffie). Het grappige was dat gedurende het gesprek er steeds meer mensen omheen kwamen staan die geïnteresseerd (bijna hangend over de schouders) aan het meeluisteren waren. Één kon het natuurlijk niet laten en vroeg “kost dat nou?”, waarop ik licht nonchelant antwoorde “iets van 150 euro of zo”. De teleurstellende blik in z’n ogen, terwijl deze naar zijn PO aan zijn pols gluurde vond ik goud waard :yum:

Negatief (bij dezelfde juwelier, andere verkoper helaas):
Een vintage Squale weggebracht om een uurwerkje te vervangen, simpele Quartz (ETA 955.212) en het uitdrukkelijke verzoek om de wijzers instant te laten (i.v.m. de mooie vanilla patina). Na 4 weken wachten kon ik 'm eindelijk ophalen en helaas toch de secondewijzer vervangen met een simpel “mercedes-bolletje” zonder lume. Het excuus was dat de oude niet meer paste (op hetzelfde uurwerk?) en ze bewust bij deze de lume eruit hadden gehaald omdat dat volgens de horlogemaker mooier was :confounded:

Na deze ervaring ben ik dat soort dingen maar zelf gaan doen.

Geen service verlenen is inderdaad behoorlijk dom, zo bouw je geen relatie op met je klant die weer kan leiden tot vervolgaankopen. Dat de juwelier geen garantie wil verlenen zou mij niet zo heel veel uitmaken, dit kan ik zelf wel regelen hetzij door de fabrikant zelf te benaderen of via een Nederlandse klantenservice. Maakt de lijntjes alleen maar korter.

Dat is wel erg kort door de bocht…

Ik verbleef recentelijk een tijdje in een voor mij vreemde stad omdat mijn aanstaande vrouw daar in het ziekenhuis lag. Omdat ze erg gecharmeerd is van Mondaine, kocht ik er een als cadeautje bij een lokale trendjuwelier (of hoe noem je zoiets ;-)) die op de website als dealer vermeld stond. Daar gaat de klacht trouwens niet over: prima vent. Ik wilde er graag een milanese band bij, maar die had hij niet. No problemo: even zelf op internet besteld en twee dagen later was 'ie er. Omdat ik van huis was, had ik geen bandaanzettool tot mijn beschikking en die was hard nodig: met een aardappelschilmesje kreeg ik het originele leer er met geen mogelijkheid af. Dus weer even het centrum in om de trendjuwelier eens lief aan te kijken, maar die was helaas gesloten. Dan maar naar de V&D, waar ze het ook niet voor elkaar kregen. “Misschien kunt u naar een echte juwelier”, concludeerde de dame achter de balie met veel zelfkennis. Dus dat maar gedaan. Ik vond een juwelier, legde mijn probleem uit, produceerde het horloge en de band. De eigenaar vraagt vervolgens:

“Dus nu moet ik zeker service gaan verlenen op een horloge en een band die je niet eens bij mij gekocht hebt?”.
“Nee, u hoeft uiteraard helemaal niets te doen wat u niet wilt. Ik kom hier met een verzoek. Ik heb toch niet gezegd dat ik verwacht dat u het gratis doet?”
“Nou, als je het bij mij had gekocht had ik het gratis gedaan.”
“Voert u dit merk?”
“Nee, dat niet. Ik ken het wel, het is best leuk, maar ik wil het niet omdat het bij trendjuwelier X ligt”.
“Ja daar heb ik het ook vandaan. Dan had ik het toch niet bij u kunnen kopen?”
“Waarom ga je dan niet terug naar X?”
“Omdat die vandaag dicht is”.

Lang verhaal iets minder lang: hij wilde het uiteindelijk doen voor 20 euro. Wat een gast. Als het niet om een cadeautje was gegaan dat ik graag nog die dag wilde geven, had ik hem verteld waar hij z’n bandaanzettool wat mij betreft kon opbergen. Maar ja, toch maar gedaan. Ik ben niet rancuneus, dus ik zal de naam van de juwelier in kwestie hier niet noemen: misschien had hij gewoon z’n dag niet en het zijn moeilijke tijden voor kleine zelfstandigen.

1 like

Ik heb een Certina DS automatisch met datum die heeft 20 of meer jaren in een kast gezetten. Na zoveel jaren wilde ik een onderhouding ervoor. Er was een vlek op de dial, zeker de opervlakte van de kleur een beetje beschadigd.
Ik ben bij een juwelier geweest die ook op horloge werkt. Hij verkoopt Certina en andere merken. Wij hebben erover gepraat. Hij heeft mij gezegd dat hij de horloge werken aan iemand anders geeft, en dat het te gevaarlijk zou zijn aan de dial iets te doen. Ik heb hem dus gevraagd de horloge te onderhouden en mij de dial momenteel terug geven, zodat ik het zelf kon schonmaken. Hij was verbaasd met de resultaat en vragde hoe ik had gedaan. Nu weet ik niet meer, maar ik denk met een oor stick en een beetje polish voor wagen of zoiets.
Na 120 -130 € betaalt heb ik mijn horloge terug gekregen.
En de morgen was ze gestopt.
Het is een automatisch, dus is het onmogelijk die teveel opwinden. Maar men voelt dat het een beetje moeilijk is als de ende van de veer werkt. Hier was het helemaal los. De datum schijf had cijfers verloren en er waren kleinen kratsen waar de vlek nu verdwenen was. Op deze plaats had ik een lange tijd gekeken en ik weet zeker dat er geen kratsen waren toen ik het had schoon gemaakt.
Terug naar de juwelier. Ik werd boos toen hij zij dat er geen warborg was voor de onderhoud, dat de datum al zo was, en dat het helemaal normal was voor zo een oude horloge, ja, meer dan 30 jaren.
Maar waarom moet ik dan een onderhoud betalen of vragen als het slechter wordt darna ? En wie zou gek genoeg zijn om vandag dure horloge te kopen als zij na 30 jaren voor de vuilnisbak zijn ?
Ten ende heeft hij mijn horloge nog eeuwen gehouden om een nieuwe veer te plaatsen, zonder iets te betalen. Ik heb gevraagd de oude terug te krijgen.
Dan heb ik besloten mijn horlogen zelf te onderhouden en dat te leren. De oude veer schijnt geen problemen te hebben. Nu moet ik nog een datum schijf vinden of deze proberen te verbeteren.
Het was drie jaren geleden.
BD

een restaurant is toch ook niet alleen een " eten-opwarmer " …

Dit topic zou zo veel waardevoller zijn als de juweliers met naam werden genoemd.

1 like

Ooit eens een klokje gekocht en vlak voor dat de verkoopster het inpakte vroeg ik “wat is eigenlijk de lugbreedte, misschien heb ik er thuis nog een bandje voor” ( met de bedoeling er terplaatse evt een bandje bij te kopen mocht het afwijken van wat ik thuis had liggen )

kijkt ze me aan alsof ze water zag branden “lugbreedte?”
( en dat neem ik zo’n verkoopster nog geeneens kwalijk,
als niemand de moeite neemt je het te vertellen en je werkt net in die “handel” dan weet je het niet )

dit is meer het gevolg van een winkelier die z’n personeel
zonder enige training in het diepe gooit en kennelijk
even gemakkelijk goudvissen of droge worst zou verkopen als horloges
zodra het maar een paar Euro extra oplevert.

Misschien lees ik je verhaal verkeerd. Maar ik zou me niet als een vorst behandeld voelen. Eerder het tegendeel. Wat een ballentent!

Lugbreedte is nu ook niet echt Nederlands…

Denk dat je bij het vragen naar de breedte van de band een hele ander antwoord had gehad.

Ooit eens bij een juwelier geweest om een band te vervangen (Tutima Military Chronograph). Had zelf geen tools om de pushpins eruit te krijgen (soort apart systeem). Kreeg ik m terug zonder andere band. Ze hadden geen goede pushpins die erin pastte. Of ik wel even 25 euro wilde aftikken omdat ze er toch zeker 45 min mee bezig zijn geweest. Uiteindelijk na veel protest toch maar betaald. Achteraf bleek dat ze de band wel volledig hadden gereinigd maar toch…

Voor de rest heb ik wel goede ervaringen maar het vertrouwen heeft hierdoor wel een deukje opgelopen.

Ook maar even een positief verhaal dan, deze wel met naam en toenaam omdat ik het verdiend vind: Juwelier Van Hooff in Waalre. Ik bracht hier recentelijk een kapot digitaal/analoog kwartshorloge van Commodoor uit de vroege jaren '80 naartoe. Het was destijds een Kijkshop horloge van rond de twintig gulden, maar gekregen van mijn inmiddels overleden opa en het is mij om die reden dierbaar. Ik schaamde me al een beetje om een respectabele juwelier binnen te wandelen met dit klokje, maar (mogelijk dankzij het verhaal van mijn opa) werd ik serieus genomen en ging de horlogier kijken wat hij voor me kon betekenen. Twee weken later werd ik gebeld: de reparatie was slechts deels gelukt. Het analoge gedeelte liep weer, maar het LCD schermpje weigerde nog steeds dienst. Toen ik het horloge op kwam halen, werd me uitgebreid uitgelegd (en getoond) wat het probleem was en waarom het niet eenvoudig opgelost kon worden (bepaalde onderdelen van het goedkope Chinese kwartsuurwerk zijn niet meer te verkrijgen). Hij had rondgebeld, corrosie verwijderd etc. De arbeid die hij erin heeft gestoken kost al meer dan het hele horloge, maar ondanks aandringen mijnerzijds wilde hij geen compensatie voor zijn tijd en moeite omdat het hem niet gelukt was. Chapeau, wat een service en beroepseer! Als ik iets nodig heb van de merken die hij voert, ga ik linea recta naar hem toe. Zo ga je met (potentiële) klanten om!

6 likes

ooh, dié verkoper ken ik: Roermond zeker, en heeft al drie jaar opheffingsuitverkoop met van die gillend oranje borden en afgeprijsd van 99 euro voor 97,50?
klokjes steevast op-de-kop in de etalage?
met opmerkingen als, “tja, hoe die werkt staat op de beschrijving, dat weet ik verder ook niet, zoek dat zelf thuis maar uit, wil je 'm nou of wil je alleen maar kijken, daar heb ik niks aan”".

of: bij voorstel om hem dan goedkoper te verkopen: “dan kan ik 'm nog beter weggooien , dan voor die prijs verkopen”…
Ra, ra wie kan dit nou zijn?

Heb je een foto van die Commodoor ?
misschien heb ik er hier een liggen voor onderdelen
of heeft iemand anders wat liggen ?

grt. Gerard

Beste Gerard,

Jazeker, bij deze! Heb ook nog ergens een foto van het binnenwerk rondslingeren, die zoek ik morgen even op. Ik heb begrepen dat er varianten zijn met een miyota uurwerk, maar de mijne heeft een goedkope Chinese kopie meen ik. Wat zou het gaaf zijn als het alsnog lukt!

Groet,

Bram

Hoi Bram

Ik heb hier 2 anadigi Commodoor liggen,
maar ik vrees dat deze je niet kunnen helpen
het zijn beide horloges met een ronde kast
en ook de LCD schermpjes zijn anders.

maar wie weet wat er nog op het HF rondzwerft,
i.i.g. zit er iemand ( naam even ontschoten ) die mirakels
verricht met oude quartz horloges, ik zoek z’n naam nog even op, en anders is er vast wel iemand die hem beter kent.

grt. Gerard

ik ben bang dat het dan een Ervaring Met Verkopers topic wordt.

Bij een juwelier in Den Bosch een keer een stalen bandje gekocht, om aan een wat ouder horloge van me te zetten. Ik wilde een los bandje voor dat horloge, zodat ik het misschien weer eens zou gaan dragen.
Ik had zelf de maat van de lugs opgemeten thuis en het bandje in de winkel gekocht. eenmaal thuis aangekomen bleek het bandje iets uit te lopen na de aanzet. Daardoor klemde het bandje tussen de lugs en dat draagt niet soepel.
Terug naar de betreffende juwelier om het bandje bij te laten vijlen. Ik vraag aan de verkoper of hij het wellicht even bij kan vijlen, want ik had geen vijl in huis. Hij pakt het horloge van me aan en begint het bandje op grove wijze door de lugs heen te trekken. ’ Moet je gewoon even heen en weer bewegen zo… dan past het uiteindelijk vanzelf.'
Met stomheid geslagen wist ik even niets uit te brengen. Zat hij nou een stalen band tussen de lugs van mijn horloge heen te forceren? Heb hem toch nog maar even expliciet gevraagd of hij daarmee op wilde houden en toch even te vijlen. Dat deed hij met tegenzin uiteindelijk wel.
Ik kom soms nog wel eens bij die juwelier, maar ik wacht voortaan wel gewoon op een van zijn collega’s om me te helpen. Zijn collega’s zijn namelijk wel bijzonder klantvriendelijk en behulpzaam.