Voor mijn zoon een horloge besteld bij Creation watches. Horloge was 21 euro, net onder de grens van 22 euro voor invoerrechten en btw. Dat was de echte prijs die ik heb betaald, dus voor alle duidelijkheid niet een duurder horloge waar ik ze heb gevraagd een andere prijs op te schrijven.
Pakket is er eindelijk, of ik svp 57,24 wil aftikken bij afhalen !? Op het pakket is een waarde van SGP ( Singapore Dollars) 33 gezet. Volgens mijn calculatie vandaag EUR 21,17.
Ik had creation ook nog gevraagd de waarde in EUR op het pakket te zetten om te voorkomen dat de douane met een andere koers rekent en we boven de 22 komt. De site had me ook een prijs in EUR getoond en laten betalen. 21 euro dus.
Mijn vraag is nu: hoe verder. Werkelijk geen idee hoe ze van 21 euro/33 SGP tot een vordering van 57 euro komen. Vaak zijn administratiekosten een groot deel van de kosten maar dit is belachelijk.
Hebben jullie ervaring met betalen en dan terugclaimen? Krijg je dan alles terug of houden ze administratiekosten achter?
De douane gokt volgens mij min of meer de waarde en vervolgens krijg jij de rekening. Als jij kunt aantonen dat het minder geld heeft gekost heb je een case om terug te vorderen.
(Dat gokken is btw niet met een natte vinger, ze hebben daar ook interwebs)
Ik heb er geen ervaring mee, maar als je de correspondentie nog hebt lijkt het me dat je deze wel kunt winnen.
Of je er al die moeite in wilt steken is natuurlijk een tweede.
Heb toevallig 3 horloges ontvangen vanuit Singapore de afgelopen week. Allen variërend tussen de €80 en €110 euro. Bij alle 3 moest ik €31 inclaringskosten betalen. Geen idee hoe ze dit berekenen, maar €57 is idd belachelijk.
Misschien zelf een factuur maken voor mijn “administratiekosten” om dit weer goed te krijgen.
Serieus: wat moeite vind ik niet erg maar vooral bang dat ik wel belasting terugkrijg 21 procent keer 21 euro is 4 euro en 41 ct. En dat de rest kosten zijn oid die ik niet terug krijg.
Het is waarschijnlijk mogelijk om het aan te kaarten. Dit is mij ook gelukt bij duurdere producten als het gewoon echt niet klopte zoals in jouw geval. 9/10 kwam dit omdat de waarde van het product wel op de verpakking stond, maar dat er geen verzendkosten waren geconstateerd en dit werd dan gegokt door de logistieke vervoerder (en vaak veel te hoog gegokt dan). Dit levert heel veel gedoe op met bellen/mailen en vaak heb je het bedrag pas weken/maanden later weer binnen. Wellicht inderdaad niet interessant om het voor een kleiner bedrag te gaan doen.
Heb je nergens de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen? Het lijkt me dat je met de bon kan aantonen dat dit horloge vrijgesteld is van de inklaringskosten.
Ik lees ineens in de mail. Ik moest vanaf €17 betalen en dus de genoemde grens van
Zit hier geen vergissing van de topic starter in?
Of ben ik ook genaaid?
Ik koop vrijwel nooit online, dus geen idee. Let er niet op. Willen is kopen.
Mijn ontvangen mail.
Aangezien uw zending een waarde heeft van meer dan EUR 17,00, moeten wij uw zending tijdelijk vasthouden in onze loods ter inklaring bij de Nederlandse douane.
Wij zijn dan ook genoodzaakt om hiervoor kosten in rekening te brengen. De kosten voor de inklaring bedragen EUR 25,00 met een voorschotprovisie van 1.5% met een minimum van EUR 5,00, over de geheven invoerrechten/omzetbelasting en/of andere heffingen (indien van toepassing).
Stukje wat ik stuurde was een stuk uit de mail die ik kreeg. Na mijn gegevens door te hebben gegeven kreeg ik een factuur. Meteen daarna is het pakketje door gezonden…
Ik heb laatst een glaasje voor een Seiko uit de USA laten komen.
Kost incl. verzenden $ 36,-- = € 32,–. (even afgerond voor het gemak)
Moest € 7,-- BTW betalen en € 17,-- voor tante pos.
Verhouding is helemaal zoek.
Ze verdienen niets meer aan een brief, dan maar aan onze pakketjes.
De inhoud van het pakket wordt door de zgn aangever (in dit geval de vervoerder) aangegeven bij de douane. Deze aangever baseert zich op de gegevens die over het pakket voorhanden zijn en doet dan een soort bulkaangifte (lijst) over een hele zending.
Betaling van rechten vindt vervolgens geautomatiseerd plaats.
Als er geen alarmbellen afgaan, komt er geen douane aan te pas.
Je zal op de uiteindelijke, gespecificeerde afrekening zien welke waarde is gekozen, wat aan rechten is betaald en welk bedrag door de vervoerder als administratiekosten in rekening wordt gebracht. Die laatste kosten zijn zeker bij kleine zendingen vaak relatief hoog.
Wellicht loont het de moeite om na ontvangst van de zending een brief te schrijven naar de vervoerder.