PostNL pakket verloren, hoe krijg ik mijn geld terug?

Hallo allemaal,

Ik heb 2 weken geleden een horlogeband besteld uit het VK.

Vorige week maandag was mijn bandje eindelijk onderweg naar de afhaallocatie, en sindsdien is het vermist. De bezorger heeft het gescand als bezorgd, maar de afhaallocatie heeft het pakket nooit ontvangen. Aangezien dit al eerder is gebeurd met mijn studieboeken, kreeg ik al snel een naar gevoel.

Na 5 keer PostNL te hebben gebeld, en 4 verschillende redenen te hebben gehoord waar het pakket is gebleven, kreeg ik zojuist eindelijk het antwoord wat ik zocht: PostNL is mijn pakket kwijtgeraakt, en het pakket wordt als verloren beschouwd…

Maar alsnog moet ik er zelf voor zorgen dat de verkoper contact opneemt met Royal Mail. Royal Mail moet vervolgens contact opnemen met PostNL, en pas daarna gaan ze (hopelijk) over tot vergoeding.

Ik vind het best wel storend dat zij weigeren de fout op te lossen, die zij zelf hebben veroorzaakt. Nu maar hopen dat de verkoper zo aardig is om mij te helpen. Is het anders mogelijk het bedrag terug te vorderen via Paypal?

3 likes

Ja je kunt bij Paypall melden dat je niks hebt ontvangen.

Maar mail ook de verkoper.

2 likes

Als je via paypal betaald hebt krijg jij je geld terug als de verkoper niet kan aantonen dat het bezorgd is. Of de verkoper zn geld terug krijg via Royal Mail / PostNL ligt er aan hoe hij het verzonden heeft.

1 like

Doe je het via PayPal en het lukt, dan betekent dat wel dat het aankoopbedrag weer van de verkoper zijn rekening wordt gehaald. Ik weet dus niet of dat de meest eerlijke oplossing is in dit geval aangezien eigenlijk PostNL het bedrag gewoon zou moeten vergoeden.

4 likes

De verkoper moet het geld dan terug krijgen van Royal Mail / PostNL. Als hij het niet aantekend/verzekerd heeft verzonden maar wel paypal heeft gebruikt is dat zijn eigen fout.

2 likes

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met Deutsche Post (DP) en PostNL. Die bleven ook fijn naar elkaar wijzen toen ze het pakketje niet meer konden vinden. Het had Duitsland verlaten maar was in Nederland nooit ingescand en met de barcode van DP kon PostNL helemaal niks. Veel ā€˜kastje muur’ mails gehad en gestuurd. Verkoper heeft een onderzoek laten instellen bij DP, dat mocht ik als ontvanger niet zelf regelen… uiteindelijk een hele tijd (weken) later lag het pakket ineens toch op de deurmat. PostNL wist toen nog steeds niet waar het pakket was. Bizar, ze hadden het namelijk net afgeleverd. :wink:

Tja, zo gaat het soms… dit soort verhalen hoor/lees je best veel. Paypal kan wel iets voor je doen, mits de aankoop bij een webshop is gedaan die meedoet (zoals eBay).

Succes!

2 likes

Als het een webwinkel is, denk ik dat je gewoon een nieuwe band opgestuurd krijgt.

Als het een particulier betreft, dan zal het wat lastiger liggen.
Het is nogal wat als het trackingsnummer aangeeft dat het pakket is bezorgd en de koper zegt van niet.
Paypal kijkt ook naar het trackingsnummer mocht je daarmee betaald hebben.

1 like

Ik zie niet hoe de schuld in dit geval bij de verkoper kan leggen en waarom hij alsnog de dupe moet worden van een fout van PostNL.

PostNL is het pakket kwijtgeraakt, dat hebben ze inmiddels toegegeven, dus de verkoper heeft daar niets mee te maken en zou daar mijns inziens dus ook niet voor hoeven te betalen.

2 likes

Even voor de duidelijkheid inderdaad. Ik ga er gewoon vanuit dat het met de verkoper helemaal goedkomt.

Het is meer een back-up plan, en misschien ook wel goed om te weten voor andere mensen die tegen dit probleem aan lopen

Als je iets niet verzekerd/aangetekend opstuurt is dat het risico.

Wat jij vindt of niet vindt maakt hier niet heel veel uit. Het gaat er om wat de regels van PostNL/Paypal zijn :wink:

2 likes

Zo werkt het nu eenmaal gewoon. Jij bent klant van de verkoper, die een leveringsverplichting heeft. De verkoper is klant van de vervoerder. De vervoerder komt zijn verplichting niet na en de verkoper moet reclameren. Sterker nog: als je rechtstreeks bij de vervoerder gaat klagen, sommeren ze je de verkoper in te schakelen om het onderzoek überhaupt te kunnen starten.

3 likes

Het is al de tweede keer bij dezelfde bezorger. Dit keer alleen een horlogebandje, vorige keer 3 boeken a €175. Die kreeg ik later bezorgd gelukkig

Precies om die reden mocht ik in mijn voorbeeld ook zelf geen onderzoek bij de vervoerder laten instellen. Ik was niet de klant, ā€˜slechts’ de ontvanger…

2 likes

Het zou best kunnen dat dit uiteindelijk ook nog bij je bezorgd wordt natuurlijk.

1 like

Ik zou om te beginnen even open met de verkoper over deze kwestie communiceren. Als hij snel een onderzoek opstart. Als het pakket echt weg is houd rekening met een termijn van 3 maanden voor het bedrag overgemaakt wordt naar de verkoper. Wil je zo lang niet wachten zou ik beginnen met via Paypal te communiceren

1 like

Wat hoogstwaarschijnlijk in jouw voordeel werkt: de verkoper heeft meer verstand van verzendingen/verzekering etc. en kan ook als klant van een vervoerder, een wat grotere broek aantrekken. Een boze mail van Coolblue maakt bij PostNL net wat meer indruk dan een Twitter bericht van Bep uit Appelscha. Die partijen hebben hier gewoon afspraken over gemaakt. Daar hoef jij als ontvanger geen tijd en moeite in te steken. Wel zo prettig.

4 likes

Exact. In mijn geval was het overigens een ā€˜particuliere’ eBay verkoper, maar die zat er wel mee in zijn maag en heeft dus alles gedaan om mij te helpen. DP was ook niet onwelwillend geloof ik, het was vooral PostNL die moeilijk deed.

1 like

Precies, de verkoper is iemand die er ook niets aan kan doen, en zeker niet wacht op dit soort problemen.

1 like

Maar ja, het is hierboven al gezegd: Als het er op aankomt moet hij het wel voor je oplossen. Toch?

Enne wat @Santa_Sangre schrijft was bij mij ook het geval, ineens stond de bezorger toch voor de deur terwijl de pakketdiensten nog aan het zoeken waren. Dat vond ik eigenlijk wel een beetje knullig. :sunglasses:

1 like

Ja, daar heb je zeker gelijk in.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het om een particuliere aankoop ging, en in dat geval zou ik me er zelf niet prettig bij voelen om via PayPal mijn geld terug te eisen en vervolgens de verkoper op te zadelen met een hoop gedoe voor een fout waar hij in feite ook niets aan heeft kunnen doen.
Natuurlijk had hij het pakketje verzekerd kunnen opsturen, maar dit kan ook in afspraak met de koper niet zijn gedaan (dat weten we niet).

Is het bandje bij een webshop aangeschaft dan is het natuurlijk een heel ander verhaal en zou ik zeker van hen verwachten dat zij me óf het geld zouden terugsturen óf een nieuw bandje zouden opsturen.

1 like