Precies om die reden mocht ik in mijn voorbeeld ook zelf geen onderzoek bij de vervoerder laten instellen. Ik was niet de klant, ‘slechts’ de ontvanger…
Het zou best kunnen dat dit uiteindelijk ook nog bij je bezorgd wordt natuurlijk.
Ik zou om te beginnen even open met de verkoper over deze kwestie communiceren. Als hij snel een onderzoek opstart. Als het pakket echt weg is houd rekening met een termijn van 3 maanden voor het bedrag overgemaakt wordt naar de verkoper. Wil je zo lang niet wachten zou ik beginnen met via Paypal te communiceren
Wat hoogstwaarschijnlijk in jouw voordeel werkt: de verkoper heeft meer verstand van verzendingen/verzekering etc. en kan ook als klant van een vervoerder, een wat grotere broek aantrekken. Een boze mail van Coolblue maakt bij PostNL net wat meer indruk dan een Twitter bericht van Bep uit Appelscha. Die partijen hebben hier gewoon afspraken over gemaakt. Daar hoef jij als ontvanger geen tijd en moeite in te steken. Wel zo prettig.
Exact. In mijn geval was het overigens een ‘particuliere’ eBay verkoper, maar die zat er wel mee in zijn maag en heeft dus alles gedaan om mij te helpen. DP was ook niet onwelwillend geloof ik, het was vooral PostNL die moeilijk deed.
Precies, de verkoper is iemand die er ook niets aan kan doen, en zeker niet wacht op dit soort problemen.
Maar ja, het is hierboven al gezegd: Als het er op aankomt moet hij het wel voor je oplossen. Toch?
Enne wat @Santa_Sangre schrijft was bij mij ook het geval, ineens stond de bezorger toch voor de deur terwijl de pakketdiensten nog aan het zoeken waren. Dat vond ik eigenlijk wel een beetje knullig.
Ja, daar heb je zeker gelijk in.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het om een particuliere aankoop ging, en in dat geval zou ik me er zelf niet prettig bij voelen om via PayPal mijn geld terug te eisen en vervolgens de verkoper op te zadelen met een hoop gedoe voor een fout waar hij in feite ook niets aan heeft kunnen doen.
Natuurlijk had hij het pakketje verzekerd kunnen opsturen, maar dit kan ook in afspraak met de koper niet zijn gedaan (dat weten we niet).
Is het bandje bij een webshop aangeschaft dan is het natuurlijk een heel ander verhaal en zou ik zeker van hen verwachten dat zij me óf het geld zouden terugsturen óf een nieuw bandje zouden opsturen.
Dat heb ik inderdaad ook al een aantal keer meegemaakt. Het zou zomaar kunnen dat alsnog binnenkomt.
Je moet binnen een bepaalde tijd een claim openen bij paypal. De communicatie verloopt dat ook via paypal naar de verkoper. Verkoper krijgt dan netjes de tijd om het op te lossen. Lost hij het niet op (of de post niet) dan krijg jij je geld terug. Paypal wil graag mee lezen met de communicatie om het juiste te kunnen besluiten. Werkt prima vindt ik.
PayPal is de way to go. Jij kunt er niets aan doen. De verkoper kan ten minste nog een claim indienen bij PostNL en zo geld terug krijgen. Dan is dus de situatie: jij geld, hij geld. PostNL bezorger: kek bandje.
Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt. Door de fout van PostNL was mijn pakket uit Indonesië kwijt. Ook ik werd terugverwezen naar de verkopende partij vanwege internationale regelgeving. De verzendende partij is verantwoordelijk voor fouten in het afleverproces. Ik zou dus contact opnemen met de verkoper en vragen of hij een claim wil indienden bij de koerier.
Heb ik inmiddels gedaan .
Ik vroeg mij af of je het pakket niet naar jezelf kunt sturen, dus onder je een naam. Wie is wettelijk de verzender? Jij betaalt toch? Als je je eigen naam op laat geven als verzender kan je theoretisch ook zelf een klacht indienen lijkt me.
Ik zou nog een weekje wachten met claims enz waarschijnlijk staan ze van de week voor je deur…
Ik heb inmiddels bericht gehad van de verkoper. Hij neemt vandaag contact op met Royal Mail
Ze hebben je pakket gesloopt lijkt het.
Wel frappant dat ze alleen een excuusbrief sturen en verder niets.
Geen compensatie, geen oplossing. Alleen een constatering van het feit en sorry.
Tja, en dit is dus niet dat bandje wat ze al kwijt waren, he😑
Echt pure pech of slecht ingepakt door de verzender.