Potentiële nestverlater 🙄 : Turtle vs Amphibia

Zoveel topics over adviezen voor nieuwe aanwinsten, nu van mij één met de vraag welk horloge de doos mag verlaten. Soort zwakste schakel :grimacing:
De beide horloges vervullen voor mij inmiddels eenzelfde rol: toolwatch, vakantiehorloge - dat spul. Naast deze horloges heb ik een Seiko SKX007 en een SPB207, waar ik zuiniger respectievelijk zuinig op ben. Wat dat betreft ook meer duikers dan “nodig” is. De doos zit inmiddels vol, en ik wil/moet eigenlijk afscheid van één nemen. Ik kan moeilijk kiezen dus probeer ik het HF panel als hulplijn in te schakelen :partying_face:

De deelnemers:

De bovenste speler is een Seiko SRPE99 “PADI” turtle. De onderste is een Vostok Amphibia model 110 met mods.

Ik trap af met de Seiko:

Toen ik m’n SKX007 kocht, twijfelde ik sterk over een SKX009. De “Pepsi” kleuren bleven lokken, en ik besloot dat de PADI turtle qua kleuren mooier was en als model een welkome afwisseling op de SKX was. Ben nog altijd gek op de prachtig blauwe dial, maar over de kastvorm ben ik nog altijd niet helemaal uit; draagt zwaar maar fijn, oogt echter nogal log. Ik draag 'm het meest op staal; voor een nato vind ik 'm eigenlijk te vadsig, op een Tropic-achtige band doet 'ie het best leuk. Maar blijft “vol”.

Dan de Vostok Amphibia:

Gekocht omdat ik het lekker quirky dingen vond, en ik graag eens een mod wilde doen. De Amphibia heeft een soort cult status, en dit type vond ik op het oog het leukste model.
Ik heb het ding met standaard funky Vostok bezel en een witte wijzerplaat gekocht, en na een poosje dragen zelf aangepast met een originele Vostok wijzerplaat, bezel en andere wijzerset.
Ik heb alleen constant onvrede over de combo van horloge en band; een juiste nato oogt goed maar draagt belazerd. Staal past iets minder fraai aan de kast, maar staat op zich OK, en draagt iets minder belazerd. De kast ligt echt óp de pols, dat draagt niet zo fijn. Daarbij is het merkbaar een basic horloge; dat heeft z’n charme maar op dit punt wint de turtle overtuigend.

Rationeel bezien lijkt het weinig zinnig beiden te houden, ik heb alleen nog geen knoop doorgehakt. Voor de lol ben ik benieuwd hoe het HF volk tegen deze modellen aankijkt, en waar jullie keuze naartoe zou gaan?

Welke duiker mag gaan vliegen??
  • Turtle
  • Amphibia
  • Of : bouw de turtle-hardware in een andere (aftermarket) kast. En weg met de Amphibia!

0 stemmers

3 likes

Je moet ze houden. Vind ik.

3 likes

Overigens vind ik die BOR absoluut niet passend op dat Vostok.

Ook vanwege de gap.

5 likes

Dat staat niet bij de keuze opties :grimacing:

Zie je, jij ook al! Mooi aansluitende stalen banden zijn er niet, dus je zit altijd met een straight end >>> dus een gap :man_shrugging:

1 like

Beide wegdoen. Dat heeft niks met de horloges zelf of mijn persoonlijke voorkeuren te maken, maar het klinkt alsof je met beide horloges je lol gehad hebt en het nu tijd is voor iets nieuws. Niet alles is een blijvertje; je SKX en MM200 wel, deze twee niet.

5 likes

Ooit iets als een ISOfrane (kloon) rubber geprobeerd op de Vostok? Vult de ruimte tussen de lugs mogelijk beter (iig met natuur/gevulcaniseerd, FKM zullen te dun zijn) en heeft prima draag comfort. Plus duikers horen op rubber.

Esthetisch vind ik de Vostok interessanter, en de Turtle gaat denk ik een stuk makkelijker te verkopen zijn (tenzij mensen weer minder issues met Russische horloges hebben).

1 like

Beide weg. Je hebt op beide wat aan te merken. Pak gewoon je skx .

4 likes

Optie 25: Van die 110 kast is bekend dat ze slecht dragen. Ga te raden bij de Amphibia kenners. En koop een fijn exemplaar. :wink:

1 like

Ja, allebei weg en iets geheel anders, goed zittend, ervoor in de plaats :wink:.

1 like

Een Tropic, groen, was een hele leuke match. Alleen was de ruimte/diepte tussen de lugs zodanig dat de band klem zat, vervolgens losdraaide bij het omdoen en de scherpe kastrand tussen de lugs een hapje uit de band nam. Misschien werkt dat met een andere band wel anders maar ik was er wel klaar mee :slightly_smiling_face:

Ach, als ik niets meer op te merken heb, heb ik waarschijnlijk m’n zogenaamde “Grail” in handen, niet?

Da’s waar, maar het was de moeite van het proberen wel waard. Het is voor mij echter wel de meest aantrekkelijke kast, dus verder ga ik niet kijken.

1 like

Als een Seiko fan zeg ik toe de Seiko weg. Heb je ook nog iets anders in de collectie wat Seiko duiker is?

Ik wilde zeggen een Amphibia Scuba dude met 710 kast maar ik lees dat je de overige Vostok kasten al bekeken hebt en niet mooi vond. Dan allebei weg en een Bulova Jetstar kopen.

Hele koele Vostok!
Die Turtle zal een hoop overlap hebben met je SKX?
Zou die lekker dragen!
Ik heb wel op de Vostok gestemd vanmorgen geloof ik maar goed we zijn 2 uur ouder en wijzer

Nog voordat de populaire hedendaagse versie van de Turtle er kwam, was ik al erg gecharmeerd van de (oer-)Turtle. Ik was dan ook heel aangenaam verrast toen Seiko deze presenteerde en heb er meerdere gehad. Ik vind ze fijn dragen, een lekkere wrist presence hebben, wat m.i. mag voor een duiker en daarnaast gewoon mooi en goed in elkaar zitten. De PADI-versie met de blauwe sunburst heb ik ook gehad en die wijzerplaat is echt fraai, vond ik altijd. Ik zou deze dan ook houden.

Maar mocht je nou beide wegdoen, zou ik eens kijken voor een (gebruikte?) Squale 1521. Leuk zelfstandig merk, met mooie heritage, kwalitatief uitstekend en super comfortabel dragend.

Succes met de beslissing!

Thanks HF, hier kan @David_Gee mee verder :nerd_face:

Ik ben het er overigens wel mee eens. Moeilijk kiezen. Eigenlijk ben ik het met @Ruud eens, beide eruit en die SKX gewoon gebruiken waar hij voor bedoeld is. Maar als er dan echt gekozen moet worden, en aangezien je nog wat Seiko’s hebt, zou ik eerder de Vostok houden.

:rofl:

Ik heb echt een hekel aan Vostoks. Lomp, slecht afgewerkt, lelijk.

Je moet ze al modden wil je er iets van maken en dan is t nog niet relaxt imho

2 likes

Ik heb er nog nooit eentje in het echt gezien, misschien helpt dat. Deze ziet er van een afstandje wel geinig uit vind ik.

1 like

True

1 like

Moeilijk.

Turtle weg naar mijn mening. Seiko duikers zijn leuk en kwalitatief waarschijnlijk heel goed maar de Turtle vind ik een te bol dik ei. Wijzerplaat is tof.

Deze Vostok is tof! Behalve die 110 kast, draagt niet comfortabel tenzij je er een Tropic strap of Isofrane achtige band op zet, dan weer wel. Alle RVS banden slaan nergens op bij deze kast, ziet er niet uit. (N.B. Ik heb zelf een Vostok 110 dus spreek uit ervaring) Een 110 op NATO is gewoon onmogelijk normaal te dragen.

Je moet echt een liefhebber van het merk zijn. Ze zijn inderdaad nogal lomp soms maar niet allemaal. Kwaliteit van de uurwerken is inderdaad matig en sommige kasten zijn slecht afgewerkt. Maar ze hebben gewoon iets voor mij. Die Russische onhebbelijkheden moet je voor lief nemen.