Er is weer eens een pakje met Pontiac horloges en aanverwante artikelen binnengekomen.
Ik vind de voorpret altijd veel groter als er meerdere artikelen tegelijk binnenkomen.
En dit keer was die grotere voorpret nog groter omdat er ook nog eens drie cadeaux bij zaten.
Een Pontiac Dustproof met het uurwerk in een container die in een uitsparing in de bodem past.
Het uurwerk in de container
De bodem met uitsparing
Het “cunning plan”, zoals Baldrick placht te zeggen, was om het stof zoveel omwegen te laten maken dat het niet meer in het uurwerk kon komen. Vandaar de naam Dustproof.
En de voor-
en achterkant
Leeftijd? Pakweg 1939 misschien. Maar ik moet eens tijd nemen om het werk uit de container te halen, dan weet ik meer. In ieder geval is het serienummer vrij laag dus ik denk dat ik er redelijk in de buurt zit.
Dan een sleutelhanger
Voor mijn la met wat ik goodies noem of soms ook klein grut.
Leeftijd? Geen idee. Aan de hand van het lettertype zou jaren zeventig misschien een mogelijkheid zijn.
Ik heb de fabrikant in Frankrijk geschreven maar nog geen antwoord ontvangen. We zien wel.
Heel hartelijk dank @basvg voor de gulle gaven. Ik ben er blij mee.
We gaan verder met het volgende cadeau, een doosje.
Maar je hebt toch al een la vol doosjes vond mijn vrouw. Klopt, maar dit ontbrak nog.
Dus een beetje schuiven en passen en meten en het past er in.
Heel hartelijk dank Harry @lassale ik ben er blij mee en het past goed in de la
En dan nog de gewone gekochte dingen.
Golden Arrow. Dat zijn de goud op staal modellen.
Past altijd in mijn verzameling. En mijn regels zijn streng!
Leeftijd? Na de oorlog maar voor 1960, want met het oude systeem van de modelnummers.
En nu een Pontiac Red Bull. Nou ja, er staat RB op de wijzerplaat.
Wat dat betekent weet ik niet, net als de letters NS die nog steeds een raadsel zijn (zie hier Pontiac N.S. Wat is dat? )
In mijn archief zijn nog één of twee andere modellen met RB.
Verder is het een gewoon horloge, maar het is iets om over na te denken dus toch bijzonder.
En als laatste nog iets bijzonderders
Misschien is jullie bekend dat Pontiac resp. de firma Kinsbergen veel aan sponsoring van verschillende sportteams en sportevents deed.
Denk bijvoorbeeld aan het team rond Wim van Est in Tour de France (zeventig meter viel ik diep) of de tragische figuur Albert Ramon, Belgisch kampioen op de weg in 1950
Die na een ernstig ongeval verlamd was en overleed terwijl hij naar de race Milaan - San Remo keek ( Albert Ramon – Wikipedia )
maar ook schaatsen
Boksen, atletiek, motorraces en natuurlijk VOETBAL.
En dan niet alleen met een prijs voor een tamelijk kleine club
maar vooral ook de favoriet van de heer Kinsbergen persoonlijk:
Anderlecht. Of correct gezegd Royal Sporting Club Anderlecht.
Er bestaan veel postkaarten met foto’s van spelers zoals de roemruchte Pol van Himst
En er zijn ook Pontiac horloges gemaakt - waarschijnlijk voor de supporters - met het wapen van de club op de wijzerplaat.
Enkele jaren geleden zag ik zo een horloge voorbijkomen in Moldavië (of all places), helaas was iemand me te vlug af. Ik heb me nog lang geërgerd.
Dus toen dit exemplaar langs kwam heb ik snel een bod gedaan, dat gelukkig meteen door de verkoper geaccepteerd werd het was namelijk niet hoog.
Het zelfde model bestaat ook in een gewone uitvoering met PONTIAC, drie sterren en NAGEUR op de plaat.
Als je goed kijkt zie je dat het Pontiac-logo nogal lijkt op dat uit de jaren dertig. met die dunne lus van de P.
Maar dat is misschien om plaats over te houden voor het wapen en de naam van de club.
Leeftijd? Pakweg 1960-65
Misschien zijn er nog anderen op het forum die er één hebben? Laat hem zien.
Anders plaats ik hem ook in het draadje de enige op het forum
Al met al was het weer een goede pakjesdag. En dat terwijl het pas juni is.
Op naar de volgende!