En dan:
Een exemplaar met modelnummer 1401
Als ik in mijn archief kijk is dat een gewoon ouwetje van Pontiac, nog zonder sterren met een gewoon werk uit de ETA 1260 familie met Incabloc.
Mijn nieuwe horloge met dit nummer heeft geen sterren maar wel de letters N.S. op de wijzerplaat
Dus vraag ik mij af wat N.S. zou kunnen betekenen.
“No Shocresistance” of “Niet Schudden” of “Not Safe”?
Ik weet het niet.
Nederlandse Spoorwegen sluit ik uit. Dan was er vast wel iets over in de krant te vinden geweest.
Heeft er hier iemand een horloge van dit model (1401 ze bestaan met vergulde en verchroomde kast) met of zonder N.S. op de wijzerplaat?
Laat hem zien graag, en laat weten wat je er meer over weet.
Misschien kunnen we samen het nieuwste Pontiac raadsel oplossen.
Eén horloge en foto’s van drie andere exemplaren van model 1401.
Mijn exemplaar is de enige met N.S.
De foto’s in mijn archief doen me denken dat er meerdere series van dit model gemaakt zijn. De plaatsing van de tekst op de achterkant varieert namelijk.
Dat sluit ik uit omdat er een enorm aantal andere modellen van Pontiac met kleine seconde is en dit is tot nu toe de enige die ik gezien heb met N.S. op de plaat.
Wat betreft een betekenis van die twee letters verwacht ik eigenlijk dat het een afkorting is van iets in de Franse taal gezien de belangrijke markt België.
Ik zag op de Wiki pagina van Pontiac, een lijst van modellen: Één ster Pontiac Simpatico: Een eenvoudig uurwerk met een klassieke, chique uitstraling. Twee sterren Pontiac Nageur: Een waterdicht model van Pontiac. Nageur is Frans voor zwemmer.
Misschien een combinatie van Nageur en Simpatico: N.S.
Leuk idee, maar de Simpatico is van veel later, rond 1970
Deze 1401 is van ongeveer 1950-1955
Simpatico zie je in het begin wel in combinatie met Supporter op sommige modellen.
Suggesties om nog wat kooltjes op het vuur te gooien
a)
Nogamatic Suisse? - op een enkel bij Nogamatic Genève gefabriceerd horloge zag ik ook dat ns genoemd. Het meermalen te vinden NG logo heeft overigens meer weg van ‘ns’ dan ‘ng’
b)
bij het vergelijkbaar ‘onverklaarde’ NS van de Universal Polerouter noemde iemand al eens “North South” …