Prachtige 38mm 40's/50' Pontiac en m'n Richard hebben wat TLC nodig

Deze prachtige Pontiac met zn minty plaat heb ik inmiddels al héél erg lang in bezit en komt af en toe eens uit een laadje om 'm even te bewonderen, waarna hij weer terug gaat met de gedachte ‘komt nog wel eens’

Het is een 38mm uitvoering, en omdat ik een langzaam maar gestaag groeiende interesse ontwikkeld heb in (niet-Japans) mechanisch de afgelopen jaren is het nu de hoogste tijd om eens op zoek te gaan naar iemand die een verenwindertje/tool heeft en dan het klokje direct evt. ook even mee kan nemen in een service (de veer is nl gebroken)

Dan de Richard, ook deze is al erg lang in bezit en geld eigenlijk hetzelfde voor.
Het draagt een interessant Phenix werkje met forse slijtage. Hiervoor is dus een Phenix type 132/130 donor werkje nodig, en dat is nogal een longshot…
Een prachtig horloge, ondanks zn maat toch een fijne kast; smal , maar qua lug-lug maat weer fors
Het heeft een chronograaf functie, bediend via de kroon

Ik weet, het is dus een longshot, maar ik ben op zoek naar een ervaren hobbyist/horlogemaker binnen het forum die deze donoronderdelen in huis heeft en direct de Pontiac kan meenemen in een service.
Hoor het evt graag!

16 likes

Oef die Pontiac is heel gaaf :ok_hand:

1 like

Ik vind ze allebei mooi maar de Pontiac springt eruit.
Als er ‘Longines’ op stond dan was hij dik in de vier cijfers waard tegenwoordig :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb zo’n edding fine liner, dank voor de tip!

4 likes

Die Pontiac is geweldig! Heeft wat we noemen een ‘sector dial’. Erg gewild bij verzamelaars dezer dagen, een correcte Longines 35mm tre tacche met sector dial gaat richting de 10k.

De wijzerplaat, in combinatie met de ‘jumbo’ maat van 38mm, en de fancy lugs, zorgen ervoor dat dit horloge écht de moeite waard is. Geweldig ding.

2 likes

Prachtige Pontiac. Uitzonderlijk mooie staat van de wijzerplaat ook :+1::+1:.

2 likes

Ik zie een hoop phenix 130 onderdelen staan op ebay.

1 like

Ja, klopt. Daar heeft iemand een 130 uit elkaar getrokken en die vraagt voor elk onderdeeltje de hoofdprijs. Daar ga ik dus niet aan beginnen :slight_smile:

2 likes

Mooie projecten zeg, vooral die Pontiac is echt om te smullen. :ok_hand:

1 like

De oplettende kijker ziet wel een erg kleine beschadiging op 11 uur, helaas. Maar inderdaad, verder gewoon mint en vrij van patina :ok_hand:

1 like

Dank je! Ik wil hem gewoon eens gaan dragen na al die tijd
Maar na je woorden vraag ik me af; wat zou de gek ervoor geven bij benadering?

Aha, ik dacht dat de beschadiging op het plexi zat. Desondanks mooi :wink:.

1 like

Een nieuwe opwindveer voor de pontiac kan geen enkel probleem zijn en een service uiteraard ook niet.
Leuk projectje overigens.
Er is een pontiac liefhebber op dit forum die o.a. mee heeft gedaan aan mijn clinics en al een aardig aantal pontiac uurwerken heeft gerestaureerd en waarvan ik zeker weet dat hij een dergelijk projectje probleemloos kan uitvoeren.
Kom er maar in @lassale, dit is iets voor jou Harry, gelijk na de vakantie aan beginnen.

Er is op dit forum ook wel iemand die mogelijk heel goed weet wat de waarde van deze pontiac is.
@Maurits, geef eens een indicatie, jij zal toch zeker een idee hebben?

4 likes

Zeker doen ! mijn pontiacjes krijgen echt polstijd tussen het nodige Zwitserse geweld.
Blijf het een prachtig (plak)merk vinden ! Mooie geschiedenis, goede kwaliteit en gewoon heel stijlvolle horloges.
Mocht je hem kwijt willen…

1 like

Oeioeioei, ik vind het altijd moeilijk om een schatting af te geven.

Hier zei ik er al iets over: Welke Pontiac droeg Wim ?

Bij modellen die regelmatig langs komen kun je kijken wat de markt doet. Hier hebben we een model dat ik nog niet in mijn database had (meteen de foto’s gepikt, maar uitsluitend voor eigen gebruik) maar de database bevat alleen foto’s en geen prijzen omdat die meestal niet openbaar gemaakt worden. Dus dat helpt ook niet.

Het werk ziet er uit als een AS Wehrmachtwerk maar met een gedeelde brug. Maar of het dat ook is? Geen idee. Degene die onder de wijzerplaat kijkt kan vertellen wat het is.
Het nummer 1575 irriteert me een beetje. AS 1575 kan ik niet vinden. Een nummer in een ovaal heb ik wel eens gezien maar niet bij AS. (Het was bij Record)

De wijzerplaat is buitengewoon mooi. De kast heeft een beetje geleden maar de attaches (lugs in goed Nederlands :wink: ) zijn bijzonder. Past het verschil in “slijtage” samen? (dat is een vraag die ik me altijd stel en geen oordeel)

De kroon klopt voor mijn gevoel niet, maar dat is alleen een gevoel en kronen worden waarschijnlijk nog vaker vervangen dan glazen of tiretteveren en bij een Speedmaster 2998-1 maakt dat meer uit dan bij een Pontiac.

Het werk is niet gesigneerd, maar helaas was dat niet altijd het geval dus dat wil niets zeggen.

Kortom, geen schatting, ook omdat het het soort Pontiac is dat niet in mijn collectie past, wel een opsomming van enkele dingen waar ik op let.
Uiteindelijk moet je de markt zijn werk laten doen. Of hem houden en zo nu en dan dragen. Dan is de “waarde” niet van belang.

2 likes

Ik heb altijd moeite met het begrip plakmerk

Het houdt namelijk geen rekening met hoe de markt werkte voor er quartzhorloges waren.
En het scheert warenhuishorloges en merkhorloges over één kam.

1 like

Het uurwerk is een AS1130, daar herinnerde @vouwfietser mij net aan (de pontiac is ooit eerder besproken, en ik meende me zoiets te herinneren)

Omdat ik het klokje al zolang bewaar (en koester, af en toe) ga ik hem natuurlijk dragen. Verkoop is geen optie voorlopig :slight_smile:

Ondertussen hoop ik stiekum op het forumlid met het Phenix werkje :star_struck:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&a0&2uswk&AS_1130

Dus mijn vermoeden klopt. Ik had niet naar beneden gescrold…

Twee hele mooie horloges, waarbij de Pontiac
(als Pontiac liefhebber) mijn voorkeur heeft.
Beide verdienen zeker een service en draagtijd. Die Richard heeft een interessant uurwerk, die moet echt door een professionele horlogemaker onder handen genomen worden.

De As 1130 is, zoals je al zei, inderdaad een Wehrmachtwerk, en zonder schokbescherming in dit horloge.
Ik heb me al vaker afgevraagd wat de leeftijd is van deze Pontiac.
Is het safe de leeftijd te schatten tussen 1945 en 1947?
Ranfft is erg onduidelijk over de introductiedatum van het caliber, en er zijn diverse ww2 horloges met hetzelfde caliber (glycine, phenix etc)
Ik zet in op (vooral vwb de Pontiac ‘brand’ en zn history, én het uurwerk) 1945/1946/7; één van de eerste Pontiac modellen na de tweede wereld oorlog (met een brandschoon AS 1130 werkje zonder shock protection)