Prachtige opknapbeurt van een Squale

Een maandje geleden kreeg ik van een vriend het verzoek of ik iemand wist, die het horloge van zijn overleden opa kon opknappen. Zijn leven lang brandweerman geweest in Amsterdam, en dan hoofdzakelijk bij het duikteam.


Nou is dit :point_up_2:t4: wel heel erg lang geleden, maar het gaat om het idee. Denk meer aan de jaren 70.

Amsterdammers (en ZEKER brandweerlieden) gooien altijd en overal een dik sausje eroverheen om het verhaal wat smeuiger te maken, dus bij deze :
Opa Piet blust het Vondelpark:

Opa Piet in actie op het IJ:
image

Het horloge was een Squale Ocean Diver Blandford 100 atmos. Squale leverde vroeger complete horloges aan kleinere merken (zoals Blandford), maar vanwege hun goede kwaliteit werd dan de naam Squale gewoon op de wijzerplaat gegooid als extra zekerheidje.
Een Blandford? Mwah, kweenie. Ik ben wel een professionele duiker.
Een Squale Blandford? Top, ik ben wel een professionele duiker :+1:t4:

En zo kreeg ik dus deze oude afgeragde duiker in handen :





Okay, dit horloge is tenminste ergens geweest. En heeft wat meer gezien dan het zwembad in Salou of een toetsenbord.
Maar wel lopen, dus dat was in ieder geval goed. De bezel muurvast, de band volledig uitgelubberd, en het glas een klein beetje euh dof.
André @vouwfietser ging er mee aan de slag. Uurwerk volledig uit elkaar halen, poetsen, boenen, afstellen…
Het glas was blijkbaar geen gewoon plexi, dus onze André dacht bij de eerste schuurpoging :scream: dit is wel erg hard…het is toch geen gewoon glas :hushed: Maar na 2 1/2 uur serieus poetswerk toch het gewenste resultaat. Enkele krassen waren net even te diep om volledig weg te krijgen, maar ach, dat is logisch bij een dikke oude duiker met dit verleden.
Het ETA uurwerk liep gelijk weer perfect (en dat betekent bij @vouwfietser hooguit 2 sec p/d verschil), de secondenwijzer werd voorzien van nieuwe lume (de rest bewust origineel gelaten), en het bandje was uiteraard overleden. Voor de show heb ik heel even hier een goedkope band gescoord maar dat gaat het niet worden :confounded:foutje chef.
Het is vrij lastig om met een mobieltje, slecht licht en deze kleur wijzerplaat iets mooi op de plaat te krijgen, maar dit is het resultaat :

Fantastisch. André @vouwfietser heel erg bedankt voor dit werk, een aanrader voor iedereen :ok_hand:
Deze Squale gaat gewoon weer 25 jaar mee, krijgt binnenkort een nieuwe band die er bij hoort, en er loopt nu weer een trotse bezitter te pronken met dit horloge. Inclusief grote blabla verhalen natuurlijk :sunglasses: want hey…dat hoort erbij.

Enkele plaatjes van het grote boze web met wat mooiere foto’s:

89 likes

Geniaal.

Prachtig dit.

2 likes

Prachtig verhaal met een heel mooi opgeknapte Squale! :sunglasses:

2 likes

Prachtig zo! Dat ie maar weer met veel plezier, trots en (nieuwe) herinneringen gedragen mag worden.

2 likes

Super gedaan !
Machtig dat deze kanjer gered is ! :+1:t2:

2 likes

Mooi hoor, die kan er weer tegen. Dank voor het delen. :+1:

2 likes

Super mooi verhaal achter zo’n mooi horloge, dank voor het delen!

2 likes

Wat een geweldig verhaal en mooi dat je hem zoveel mogelijk origineel hebt behouden. Ik wens die vriend van je veel draagplezier. Mooi man, een mooi horloge met een mooi verhaal! :muscle::ok_hand:

2 likes

Oef, die is mooi geworden :+1:

2 likes

Prachtig een horloge met zulke verhalen.
Super goed opgeknapt ook, alleen het hoognodige.
Kan die originele band niet meer hersteld worden door één van onze bandenherstellers?

3 likes

Mooi man! Ook heel goed gedaan door Vouwfietser! :blush:

2 likes

Inderdaad. Het zou toch prachtig zijn als iemand er toch iets mee zou kunnen doen. Zo goed als nieuw krijg je het toch waarschijnlijk niet, maar als hij voor het gevoel weer eens een dagje gedragen zou kunnen worden op de oorspronkelijke band dan zou dat toch goud zijn?

3 likes

Complimenten. Met recht een waardevol bezit.

2 likes

Super mooi horloge! Erg leuk om te zien dat de dingen niet zomaar verloren zijn!

2 likes

Mooi dat dit horloge nog een tweede leven krijgt! Een prachtexemplaar :facepunch::facepunch:

2 likes

Gaaf! Prachtig horloge met een schitterend verhaal!

2 likes

Neuh die was echt op. Eigenlijk moet er een shark mesh op, maar dat vindt hij niet mooi. Vanaf vandaag zoekt hij het maar lekker verder uit :slightly_smiling_face:

5 likes

Mooi verhaal! Leuk geschreven. En super resultaat. :ok_hand:

1 like

Jij baalt dat je hem zelf niet meer mag dragen hè?

2 likes

Lachen man. Mooi ding. Leuk verhaal.

Maar wat is de lugmaat? Het ding doet me erg aan de Squalematic denken, op één of andere manier.

Ik zou geneigd zijn om er een vintage leren band op te zetten, maar als het dan staal moest zijn, waarom niet een Shark Mesh? We weten dat die Squales wel goed staan.

Oh.

Vintage leer dus. Of een squale rubbertje. Indien het 20mm is.

2 likes