Presentatie innovatief Nederlands horloge

Hij is mooi, zeker die witte op wit

Je had hem moeten zien om de bevallige pols van Vera, de echtgenote van de ontwerper :slight_smile:

Mooi en goed initiatief.
Of het 't gaat redden…?
En een andere legering rosegoud zegt me niet zoveel, ik ga ervan uit dat de grote merken er in de afgelopen jaren, decennia goed over na hebben gedacht en om dat dan te veranderen…?
Naam had ook wel iets origineler gemogen.

Maar ik blijf zeggen : interessant, mooi en goed initiatief.

Even over de techniek: Waarom moet je die schokabsorbers aan de buitenkant (kunnen) verstellen?

Zonder het gepresenteerde systeem helemaal te doorgronden deed het me gelijk denken aan het Trilastic systeem wat Junghans in de jaren '50/60 toepaste. Ook 3 schokbrekertjes waarin het uurwerk was opgehangen.

bron:
http://www.collectorsworld.net/w455c.htm

Arjen Schreef:

Even over de techniek: Waarom moet je die
schokabsorbers aan de buitenkant (kunnen)
verstellen?
Zonder het gepresenteerde systeem helemaal te
doorgronden deed het me gelijk denken aan het
Trilastic systeem wat Junghans in de jaren '50/60
toepaste. Ook 3 schokbrekertjes waarin het uurwerk
was opgehangen.

http://www.collectorsworld.net/w455c4.jpg

http://www.collectorsworld.net/w455c3.jpg

bron: http://www.collectorsworld.net/w455c.htm

hee, da’s leuk. ik kon me al niet voorstellen dat dit nog niet geprobeerd was in de horlogewereld.

op de vraag: waarom instelbaar? is het antwoord vast: omdat het anti-shock systeem niet zo goed is dat het in alle gevallen werkt. je moet het tweaken naar de belasting. en misschien is dat juist het nieuwe, dat je het met je sleuteltje werkend krijgt in alle omstandigheden! en misschien is dat waar de oude systemen faalden.

maar goed, met al die prachtige commerciele plaatjes zonder hardcore techniek is het gissen. :slight_smile:

Oh, dus ik moet met dit nieuwe systeem wel even vooraf weten aan welk type schokken (frequentie, amplitude) het horloge blootgesteld gaat worden? Handig…

Jeroen, Ik ben geen techneut. Ik kan je vraag met de zure ondertoon niet beantwoorden. Feit blijft dat er op dit mechanisme patent is verleend, wat aangeeft dat dit principe in deze vorm niet eerder is toegepast. Als je het echt zou willen weten, wat ik mij niet kan voorstellen overigens, neem dan contact op met Roland Oostwegel. Hij zal je ongetwijfeld haarfijn kunnen uitleggen waarom het systeem zo is ontwikkld en hoe het werkt. In de taal van Techneuten onder elkaar zal ik maar zeggen.

hans

Hans,

Heb je aandelen in die tent?? :smiley: :smiley:

Ik vind het niet mooi, maar goed, het zal de nodige mensen wel aanspreken verwacht ik.

Niks zuurs aan Hans. Bovendien oprechte interesse in de techniek mijnerzijds. Een schok op een uurwerk is vaak een ongewenst en onverwacht iets. Daarom lijkt het mij ook een moeilijk te voorspellen fenomeen. Mocht een instelling per ‘schoktype’ en ‘schokintensiteit’ vooraf noodzakelijk zijn vraag ik mij af wat het nut is (tenzij je enkel golft met het horloge).

Jij bent blijkbaar erg enthousiast over een horloge dat mij voor wat betreft techniek wél maar voor wat betreft ontwerp helemaal niet aanspreekt. Dat mag toch? Ik vind het prima in elk geval. Bij jou krijg ik (net als Bernard misschien?) een beetje het idee: “Wiens wijn men drinkt, diens woord men spreekt…”

Ik zal de site in de gaten houden en dhr. Oostwegel wellicht eens vragen naar het patentnummer…

hcptdg Schreef:

Feit blijft
dat er op dit mechanisme patent is verleend, wat
aangeeft dat dit principe in deze vorm niet eerder
is toegepast.

ehh, zo werkt het tegenwoordig niet meer per definitie.
er zijn allerlei beschermingsvormen met al dan niet omgekeerde bewijslast beschikbaar. nederlands, europees, usa, wereldwijd, weet ik veel wat voor een opties allemaal.
voor een goed doortimmerd wereldwijd octrooi kost de procedure orde 100.000 euries.
(en binnen een paar maanden hoor ik of mijn werkgever voor mijn vinding de aanvraag in gaat dienen. leuk voor mijn C.V.)

acour_jeroen Schreef:

Oh, dus ik moet met dit nieuwe systeem wel even
vooraf weten aan welk type schokken (frequentie,
amplitude) het horloge blootgesteld gaat worden?
Handig…

bij TopGear zie ik dat principe tegenwoordig regelmatig langskomen bij het instellen van je vering van de duurdere bolides :slight_smile:
het wordt dus wel meer verkocht!

Welke technieken worden er eigenlijk nog meer gebruikt om de veiligheid van het uurwerk te waarborgen? Ik neem aan dat de meeste fabrikanten toch iets op dit gebied doen.

Rubber/kunststof ringen?

mvg,

Tom

Vandaag een mooie positieve reactie op de " Schokkende Ontdekking " van Roland Oostwegel.
Ziet er prima uit.

http://www.telegraaf.nl/telegraafi/

Pag.5

Bedankt Hans voor je uitgebreide verslag met foto’s en uitleg. Dat je zelf enthousiast wordt van dit knap staaltje Hollandse innovatieve techniek, kan ik heel goed begrijpen. En je was de Telegraaf 5 dagen voor! Dat is alleen al felicitaties waard!

Dank je! Ik heb tijdens de presentatie als een van de eersten (samen met Watching) de persinformatie ontvangen en Heerlen is een heel eind weg voor de Telegraaf :slight_smile:

hans

Er was vandaag een kleine maar leuke reportage over ronald Oostwegels zijn nieuwe uitvinding, op de regionale tv t.w. L1 tv.
gruess john

Ik kocht vandaag de lente editie van “Watching” en las het stuk over Oostvlegel. Fantastisch toch dat een Nederlandse uurwerkmaker dit systeem aan het ontwikkelen is? Geweldig waneer hij dit gepatenteerde systeem verder kan perfectioneren, en later kan verkopen aan TAG Heuer. Want toen ik mijn Tag Heuer Link chronograph kocht en de juwelier me vertelde dat ik er niet mee mocht golfen, keek hij behoorlijk op zijn neus toen ik hem wees op het advertentiemateriaal in de winkel waarop te zien was dat Tiger Woods “mijn” horloge droeg…

Ik wens Oostvlegel heel veel succes!!

Dan moet je met graphite clubs spelen… :stuck_out_tongue:

Oostvlegel,…Westvleugel,…Oostwegel,…wat maakt het uit ! :slight_smile:

Ropa Schreef:

Oostvlegel,…Westvleugel,…Oostwegel,…
wat maakt het uit ! :slight_smile:

Oeps… :smiley: