Prijsopdrijving bij juweliers

Wat vinden we van prijsopdrijving die al bij de juwelier in gaat?
Dus wat we zien bij bepaalde limited editions.

Ik ben van mening dat een juwelier niet meer dan de adviesprijs zou moeten vragen.
Dat daarna op de particuliere markt de prijs hoger wordt i.v.m. vraag en aanbod dat begrijp ik maar is dit aan de juwelier.
Ik zie steeds meer juweliers die hieraan meewerken door de prijs met 1000 Euro of meer te verhogen omdat een LE bijna is uitverkocht.

Goed voorbeeld is de Omega Speedmaster Snoopy. Maar ook de Omega Seamaster Spectre die bij sommige juweliers gewoon 7500 of 7900 kost terwijl de adviesprijs 6400 is.

Dus voor één geldt vraag en aanbod en voor de ander mag dat niet?

1 like

Het mag wel. Ze mogen er ook een ton voor vragen.
Maar ze hebben toch een inkoopprijs en een verkoopprijs?
Dus ik hoor graag wat anderen daarvan vinden.

Het mag, net zoals wij man en paard moeten mogen noemen. Voor mij een mooie reden om dergelijke winkeliers voortaan te mijden als de pest.

2 likes

Als je consequent bent, ben je dus ook van mening dat de juwelier ook niet MINDER dan de adviesprijs zou mogen vragen


Het heet niet voor niets ADVIESprijs. Het staat een ieder dus vrij om de markt zijn werk te laten doen en de juiste prijs voor dat moment te laten vormen. Hierbij komt nog eens dat, volgens mij, verticale prijsbinding (nog steeds) verboden is.

Grt. Marco

5 likes

Je was me net voor met je antwoord emveezet :grin:
Een juwelier die teveel vraagt zal niet veel klandizie overhouden, lijkt me

Je hebt een vrije wil. Je hebt niet echt nodig & je hoeft er niet te kopen. Next
 :grinning:

Klopt, Ze kunnen korting geven om meer te verkopen.
Maar meer vragen dan de prijs van Omega vind ik als klant toch anders voelen.

Dan kunnen ze alle limited editions bestellen bij Omega en deze meteen met 1000 Euro er stuk opschroeven.
Of de LE modellen vasthouden.
Heeft voor mijn gevoel totaal niks meer met vraag en aanbod te maken maar meer met kunstmatig prijsopdrijving.

Van Baal uit Nijmegen heeft de Speedmaster Snoopy gewoon verkocht voor 6000 en de Spectre voor 6400.
Dat voelt voor mij als klant veel plezieriger. Ze hadden er ook 15.000 en 8000 voor kunnen vragen.

Dat je e niet hoeft te kopen dat begrijp ik maar ik vraag me gewoon af hoe dat bij jullie voelt.

Wat ik al zeg, zal waarschijnlijk niet plezierig voelen en daarom zal ik hem dan ook ergens anders kopen.

Zolang er mensen zijn die het dan toch betalen zal dit gewoon blijven bestaan


Meer verkopen is bij Premium merken helemaal niet de bedoeling dan gaat de premium eraf, je ziet dat ook mooi met auto’s een Bugatti zal nooit een goedkope auto kunnen/moeten maken omdat anders de exclusiviteit eraf gaat. Net als een Rolex van 500 euro. Daarnaast zijn Specials ook altijd een goede manier van makkelijk veel geld verdienen ( Mini, fiat Abarth). Dus het staat een juwelier vrij om te vragen wat hij denkt te kunnen verkopen daarnaast weet ik toch de marges de juwelier niet, misschien is dat al 50% of meer ( audio kabels hebben soms wel marches van 90%).

Heel simpel: als een juwelier ONDER de adviesprijs mag (soms moet) verkopen, mag hij dat van mij ook BOVEN de adviesprijs. Anders is het weer het typisch Nederlandse verhaal van “we gunnen iemand wel z’n verlies (minder winst, zo je wil) maar niet z’n (extra) winst”.

Dat is mijn gevoel / gedachte er bij. Tevens ook het laatste wat ik er over schrijf, heb geen zin in cola en chips op dit moment (buik zit nog vol oliebollen) en gelukkig mogen ieders mening en gevoel verschillen.

Grt. Marco

Het mag. We leven in een markt van vraag en aanbod.

Maar lang zijn niet alle “limited edition” ook echt limited edition. De term wordt de laatste jaren behoorlijk misbruikt door marketeers. Zoals Panerai bijvoorbeeld, die noemt 2500 stuks al een limited edition. Dan veranderen ze de kleur van wijzerplaat of net een andere lettertype en een nieuw limited edition is geboren. Hoewel het uurwerk nog steeds hetzelfde is.

Uiteindelijk is het aan de consument van wat het waard is. Hij moet zelf bepalen om een premium te betalen om eerste eigenaar te worden of wachten en hopen op een discount voor een tweede handse.

En limited edition is ook geen garantie voor waarde vast

Volgens mij zit er een verschil tussen een nummering en een limited edition. Bij Panerai bijvoorbeeld is het horloge genummerd (bijvoorbeeld per jaar), maar heeft dit niets met een limited edition te maken.

1 like

Vraag en aanbod. Zowel juweliers als particulieren moeten kunnen vragen wat ze willen.
Als ze het horloge niet verkocht krijgen, zullen ze moeten zakken in prijs.

Ik denk dat je een 0 vergeten bent. Zal ik verder niet vallen over marches want dat was eerder wel correct geschreven :grin:

Jawel, maar ze ‘mogen’ er ook niet naar eigen inzicht minder voor vragen (althans niet zonder de relatie met de producent op het spel te zetten).

Dat noemen ze toch Kapitalisme? 
 ?

Zolang de consument bereid is de gevraagde prijs te betalen voorzie ik geen problemen blijft marktwerking
 Kan me zelf altijd mateloos ergeren aan bekende juweliers welke amper korting wensen te geven aan jou als klant terwijl 't zelfde horloge bij de “grijze” handelaar met de stempel van de desbetreffende juwelier voor minimaal 20% minder wordt verkocht

1 like

Een officiĂ«le dealer van een merk zal nooit meer vragen dan de winkeladviesprijs. Dat mag niet. Korting geven mag officieel ook niet (ook al doen veel het wel om op te kunnen boksen tegen de grijze markt). Staat allemaal contractueel vastgelegd. Contractbreuk kan betekenen dat je dealer af bent. Ik ga er dus ook vanuit dat je hier “juweliers” bedoeld die niet officieel dealer zijn van een merk.