Prijsstijgingen van 1994 tot 2017

Maar op de zeer zeer lange termijn is vrijwel alles pleituh idd, ook horloges. Gelukkig maar

Ik weet zeker dat over 50 jaar die liefhebbers er bijna niet meer zijn. Dit is met alle verzmelaars. Treintjes, strips zijn dingen waar de komende generatie niets mee heeft. Misschien worden vintage mobiele telefoons dan wel weer iets.

1 like

Wellicht maar trends zijn altijd lastig te voorspellen, de huidige generatie is bijvoorbeeld weer helemaal maf van Vinyl terwijl ik net twee grote dozen met LP’s heb weg gegeven :sleeping:[quote=“Brick, post:10, topic:132456”]
waarom zou de bubbel barsten?
[/quote]

Da’s een beetje de essentie van een bubbel, die barsten altijd vroeg of laat. Gelukkig zal het geen impact hebben op de reële economie dus allemaal niet zo interessant wat mij betreft

1 like

Je hebt leugens, hele grote leugens en dan heb je statistieken…
En als journalisten zich met statistieken gaan bezighouden moet je helemaal oppassen :wink:
.
Hier worden historische prijzen in euro’s vergeleken van producten die tegen een kostprijs in Zwitserse Francs worden gemaakt (m.u.v. de Lange maar die stijgt ook veel minder hard).

Als je dat correct wilt doen dan moet je de historische wisselkoers CHF - EUR corrigeren.
In 1999 (kon ff zo snel geen oudere data vinden) kreeg je voor 1 CHF : 0,62 EUR (1,36 gulden) en nu is het 1 CHF : 0,85 EUR.

Dus voor de Patek wordt het dan van 8000 naar 25.500 CHF is 3,2 (5,2% per jaar nog steeds idioot veel).
Maar bijvoorbeeld de AP wordt dan van 15000 naar 31000 CHF is 2,1 (maar 3,2% per jaar).

6 likes

Goede opmerking! Dit houdt inderdaad geen rekening met de wisselkoersen.

Het artikel komt trouwens uit het decembernummer van Watch Time waar de prijzen in euro’s worden geciteerd.

De prijzen zijn gelijk op gestegen met het internet gebruik.
Vreemd hè :wink:

Dit is natuurlijk wat de fabrikanten willen. En het erge is dat het nog zo werkt ook!

Horloges zijn verworden tot een sieraad en in veel gevallen tot status symbool. Dat is blijvend, als niemand meer een horloge draagt zal er altijd tenminste één iemand zijn die zegt: “kijk, ik draag een horloge!”

(Buiten beschouwing latend of je nu een horloge voor jezelf of voor anderen draagt).

Zal vast aan mij liggen maar ik vind je rijtje nergens op slaan… Je kunt naar mijn mening alleen de prijzen vergelijken als het model ongewijzigd op de markt is.

Wel serieus gewijzigd: Breitling Navitimer, AP (volgens mij zit er nu een ander uurwerk in tov het 1994 model), IWC chrono, Rolex sub.

Het is dus een rare conclusie dat je stelt dat het GEEN verrrassing is dat Rolex het spectaculairst is gestegen. Je krijgt nu immers een ander horloge in vergelijking met 1994. Beter uurwerk, betere band, beter lume en een keramische bezel. Dat vraagt productinnovatie en dat kost geld.

Vreemd genoeg staat een Omega Speedy Pro er niet bij. Die is net als de Patek, Lange1 en JLC niet echt gewijzigd. Althans, in het kader van de Speedy: een band met schroeven ipv pinnen en een grotere doos vind ik geen echte wijziging.

1 like

De oplossing: allemaal stoppen met internetten, dan kelderen de horlogeprijzen

2 likes

Is alles niet met die factor gestegen? Een brood, wagens,… Bv een golf gti van begin jaren '90 kostte +/-18000€, nu zit je prijs ook al x2,5.

huizen ook

60K euro mid 90ies , verkoop 2015 300K , inmiddels 375/400
dus het valt eigenlijk allemaal wel mee :wink:

Dat zou allang zo zijn met de huidige mobile telefoon trend. Iedereen heeft een mobieltje maar draagt toch een horloge.

1 like

Wat eigenlijk wel bijzonder is aan deze prijsstijgingen en het daaraan gekoppelde waardebehoud van horloges is dat het voornamelijk door marketingsafdelingen worden gedicteerd. Er zijn maar weinig branches die dat zelfde geintje kunnen uithalen. Exact dezelfde horloges kunnen in een paar jaar tijd zomaar 2000 tot 3000 euro duurder zijn. De kostprijs stijgt nagenoeg niet want de ontwikkelingskosten zijn er al uit. vreemd genoeg lijkt het de kopers weinig te deren. Men moppert wat her en der op internet maar zodra ze kans hebben kopen ze het “bijzondere” horloge toch, helemaal als de voorspelling is dat het model gelimiteerd is door een aangepaste productie periode. En in de wetenschap dat die over een aantal jaren weer duurder zal zijn en het aangekochte horloge zo zijn relatieve waarde blijft behouden. Ik blijf het knap vinden dat de marketing zo’n grip blijft houden op de prijsontwikkeling en het waardebehoud.

1 like

Prijzen stijgen de laaste jaren ook omdat de economie weer wat aantrekt. Mensen hebben nu weer wat meer spending money en dan is een mooi horloge een goede besteding die niet exorbitant duur hoeft te zijn. Mijn verwachting is dat de stijging minder snel zal gaan, maar ik denk niet dat er atm een bubble is die gaat knappen. Just my 2 cents :wink:

Ik denk dat je dan eens goed naar de polsen van jongere mensen moet kijken. Die dragen steeds minder horloges. Ze zijn opgegroeid met telefoons en zien er het nut niet van in.