Ik las zojuist een artikel over prijsstijgingen op de horlogemarkt en het lijkt me wel interessant om dit mee te geven. Het rijtje ziet er als volgt uit: merkt - prijs in 1994 (in euro) - prijs in 2017 (in euro) - factor van de prijsstijging
Het is geen verrassing dat de PP en Rolex het spectaculairst zijn gestegen, maar zelf was ik toch verschoten van de prijsstijging van de Nautilus. Als je enkel prijsinflatie van 2% zou meenemen zou de Nautilus stranden op een kleine 8 000 euro, terwijl die nu bijna drie keer zoveel is geprijsd.
Ik denk dat de algemene raad is dat een horloge nu kopen goedkoper is dan een horloge later kopen
Wat mij ook opvalt, is dat eveneens de vintage horloges in prijs aan het stijgen zijn.
Ik merk dat een aantal gerenommeerde merken uit de jaren 40 t/m 80 zelfs 2x en sommige zelfs 3x keer in prijs zijn verhoogd. Dit geldt ook met name voor de onderdelen die toch al bijna niet meer zijn te krijgen. Veel handelaren spelen hier handig op in en ik zie sommige onderdelen zelfs qua prijs de pan uit rijzen. Helaas.
In principe heeft een horloge buiten wat metalen geen waarde behalve wat de gek er voor wil geven. Stel er komt een inovatie waardoor men perse dit nieuwe type uurwerk wil hebben, dan kan het zomaar zijn dat vintage gedumpt wordt.
Mijn koffiedik zegt ook: Zelfs een lichte daling zou kunnen, maar een totale prijscrash zie ik niet snel gebeuren. Een blijvende maar misschien tragere groei lijkt mij ook meest waarschijnlijk.
Ja je moet er als vintage verzamelaar niet aan denken dat ze zoiets als quartz of smartwatches gaan uitvinden.
Dat laatste klopt natuurlijk, maar waarom zou de bubbel barsten?
Zolang er liefhebbers zijn van vintage blijft dat gewild. En er komen er niet meer…
Ik denk hooguit een stabilisatie een keer…
Smartwatches hebben nu niet zo’n effect op de horlogemarkt maar in de tijd van de quartz revolutie zakte de vraag naar horloges met een mechanisch uurwerk weldegelijk.
Het ging even over vintage horloges vanaf dat @vinwat daar over begon.
Geen “nieuw type uurwerk” gaat de prijzen van ik noem maar wat een Heuer Autavia handopwinder of een Rolex 1016 verlagen.
Maar als het over de verkoop van nieuwe horloges gaat:
Helemaal waar en flink ook.
Niet zo sterk als smartphones denk ik, maar toch ook niet verwaarloosbaar.
Grappig hoe mensen toch altijd de korte visie op de wereld kiezen. Wij hebben zo’n 4.5 miljard jaar zonder horloges bestaan. Als soort hebben we zo’n 3 miljoen jaar zonder horloges bestaan.
Dat dingen “nooit meer weg te denken” zijn is natuurlijk lariekoek. Of we het nu over Mick Jagger op een podium, Zwarte Piet, Horloges aan de pols, Afrika en Europa als twee continenten of zelfs deze zon aan de hemel hebben: Alles gaat voorbij.
Horloges worden al jaren gedragen als sieraad en het mechanische aspect, en allang niet meer alleen puur om de functie van tijdsweergave . Ik zie dan ook geen rede waarom dat in de toekomst zal veranderen. Mooi een vintage horloge om de pols verwijl je met je zwevende hoverboard door t verkeer heen zweef.