Prijst Seiko zich uit de markt?

Zit hier de Seiko-aflevering van de Mannen van de Tijdpodcast te luisteren en zat vanmorgen TGV (Urban Gentry) te kijken, naar de aflevering Seiko’s Future? - Why The SARB033 Is Their Last Best Watch Under $500 .

En ik vroeg me af, toen ik hier 10 jaar geleden op het forum kwam was Seiko het go-to merk als het ging om goede kwaliteit en leuke modellen voor een zeer scherpe prijs. Maar de laatste paar jaar is Seiko de prijzen aan het verhogen. Modellen worden gediscontinued en opgevolgd door een nieuw model of slechts wat ‘geupdate’, maar altijd met een (flinke) prijsverhoging.

Nu hoor/lees ik van sommige HF-leden al enige tijd de klacht dat Seiko ‘zo duur’ aan het worden is. Terwijl ik van mening ben dat Seiko in het verleden gewoon belachelijk goedkoop was (zeker via de grijze kanalen) en de prijzen nu eindelijk wat meer marktconform worden; iets waar ik niet zo’n moeite mee heb. Ik hoef nog steeds geen lening af te sluiten voor een nieuwe Seiko en vind de prijs-/kwaliteitverhouding nog steeds top.

Wat vind jij en waarom? (en laten we het leuk houden: geen bashing en hate a.u.b.!)

  • Seiko prijst zich uit de markt
  • De nieuwe Seikoprijzen zijn reëel voor wat je krijgt

0 stemmers

1 like

Als ik een SPB191 vergelijk met een Damasko DK30… dan prijst Seiko zich echt wel uit de markt. Anderzijds is het allemaal in the eye of the beholder of dat terecht is.

2 likes

Ja, vind dat een lastige vergelijking. Zo’n Damasko spreekt mij persoonlijk niet aan. Die vormgeving is mij echt een tandje te strak/eenvoudig.

Maar tegelijkertijd is dit ook niet het eerste Seikomodel dat ik zou kopen. Hoewel ik 'm niet lelijk vind.

3 likes

Op basis waarvan vind jij dat dan? Afwerking, ontwerp, uurwerk, materialen?

De prijzen van Seiko zijn in lijn met wat andere grote merken vragen. Andere (kleinere) merken bieden nog wel veel meer value for money. Dus je kan je ook af vragen of grote merken gewoon niet te duur zijn. Met name de uurwerken zijn niet mee gegroeid met de prijzen. Je krijgt nu dezelfde werkjes die je vroeger in horloges van een derde of de helft van de prijs vond.

Wellicht zijn de prijzen gestegen maar ik vind ze de laatste jaren er ook wel veel beter uit gaan zien.
Ik vond ze vroeger vaak niet om aan te gluren, dacht je een mooie duiker te zien zat de band weer gemonteerd met een inbusbout (Goed gespeld?) Met de heruitgave van de diverse oude duikers zijn ze goed bezig en ben ik (eindelijk) weer fan. En de prijs? Ik vind hem altijd wel OK.

4 likes

Ja, dat is misschien wel zo.

Ja, dat is een goeie zet geweest, vind ik ook.

-Movements met enorme toleranties.
-Nog steeds die mis-allignments op verschillende onderdelen.
-2 jaar garantie (waar 3 tot 5 steeds meer de norm wordt).
-De verpakking die niet onder doet voor een pak hagelslag.
-Weinig vernieuwends qua ontwerpen. Alles 1000 kleuren grijs en blauw, liefst meerdere LE’s kort achter elkaar.

En dat tegen list prijzen van ca. 1000 euro.

Ik ben een beetje klaar met Seiko.

19 likes

Je zou Rolex eens kunnen proberen. :wink:

Rolex en Omega. Maar merken als Tissot of Longines in meer de zelfde prijsklasse bieden allemaal 2 jaar? Welke merken bieden allemaal 3 of meer?

Mijn LE’s zitten allemaal in mooie doosjes :innocent:

Niks vernieuwends qua ontwerpen? Kijkt u wel goed naar wat er uitgebracht wordt?! Hoe is het mogelijk zo iets te zeggen.

2 likes

Ik heb Seiko’s gehad in elke prijscategorie. Telkens een stapje duurder en dat was dan ook te merken in de kwaliteit (feel & look). Helaas wil het ze nog niet altijd helemaal lukken met hun uitlijning verder ben ik erg tevreden over Seiko.
Momenteel heb ik er slechts 1 maar dat is i.m.o ook echt een van de toppers uit de duikersserie namelijk de Sla023.
Daarnaast vind ik de GS steeds meer lonken. Wie weet komt die er in de toekomst ook nog wel.
Persoonlijk vind ik de prijzen op zich wel marktconform. Een lagere prijs zou wat mij betreft ook prima zijn :wink:.

Wat mij wel opvalt is dat Seiko nu met overdadig veel nieuwe modellen op de markt komt (waarvan ik overigens wel enkele mm200’s erg mooi vind) . Fijn dat er voor ieders smaak iets te koop is maar zo is er niets exclusiefs meer aan helaas.

1 like

Waar vindt je nog een in-house movement onder de €500? Nou ruim voldoende bij seiko, zijn er zat die met ingekochte uurwerkjes een paar duizend vragen, ik zie het probleem niet :man_shrugging:t2:
Als je seiko te duur vindt koop je een ander merk horloge, er zijn er genoeg.

1 like

Hoewel ik gek ben op een leuke doos is dat maar bijzaak. En mijn laatste aanwinst loopt retestrak en staat kaarsrecht.

1 like

Ik zit pas twee jaar in de hobby, dus ik kan moeilijk mee praten. Wat ik van verhalen hoor is dat je vroeger een iso gecertificeerde duiker kon kopen voor 160 op staal, maar dat je dat nu niet makkelijk meer doet.

Persoonlijk vind ik het aanbod (met de willards, 62massen, nieuwe mm200) wel leuk, maar wel echt 300-400 euro te duur.

1 like

Oris, 3 jaar? Met een relatief eenvoudige SPB149 van 1350 komen ze wel in dat vaarwater.

Haha sorry ik blijf het weinig vernieuwends vinden. Als je als merk zóveel uitbrengt, waarom dan alsnog meerdere LE’s achter elkaar van de Alpinist met slechts een paar tinten kleurverschil.
Donkergrijs naar sunburst grijs naar iets blauwigs. Allemaal LE en allemaal binnen één jaar. Waarom dan niet iets gewaagds als oranje of geel. Zoals vroeger, SKX011 SKXA35. Ohja, omdat dat minder makkelijk verkoopt.

2 likes

Sorry Patrick, we waren inderdaad vergeten dat ze ooit begonnen zijn als hobby-club met als doel de hele wereld voor een prikkie te voorzien van een topklok in een kleur naar wens. Een Alpinist in oranje, briljant!

2 likes

U heeft de hele street fighter series gemist? :joy::joy:

Dat is 1 merk en geen 5 jaar. Dan is dat toch niet de norm?

3 likes

Yes!! :muscle: :smile: Bedankt. Dat waren nog eens tijden. :crazy_face:

6 likes

Volgens mij is vernieuwing nooit een doel op zich. Ik zie zelf bijzonder weinig vernieuwing die me aanspreekt in de horloge wereld. Het is ook niet voor niets dat vintage horloges bij velen populairder zijn dan nieuwe. Bovendien als je een sterk ontwerp hebt, is er toch geen reden dat te verpesten onder het mom van vernieuwing?

2 likes