Geen geld voor een compleet in house uurwerk, eigenlijk compleet in house horloge.
Als dit al te duur is hoe zit het dan met horloges boven de €200
Zo’n Chinese San Martin die alles bij elkaar sjaggert met gekopieerde designs is nog duurder, iets zegt mij dat €189 nog niet zo slecht is…
Leunen op de merknaam in plaats van leunen op de kwaliteit van de producten is een zwaktebod.
Dank
Zo werken merken koekie.
Idd, zon seiko 5 was 60 euro paar jaar terug
Vind juist dat Seiko met hun “goedkopere” horloges het juist erg goed doet! Alle horloges met 4r uurwerken, de presage met de bijzondere dials, of de GMT’s etc
Waar Seiko voor mij de plank wat aan het mis slaan is, is het midden segment met de 6r uurwerken. De alpinist is dan nog goed geprijsd maar de 1500/2000 horloges met 6r erin vind ik wat minder. Vergelijkbare horloges hebben vaak een beter uurwerk erin, als je daar weer boven gaat is er wel wat voor te zeggen
Dat klopt. Als ik m’n SPB317 naast m’n SKX van weleer houd, of zelfs naast de Mini Turtle of Stargate, dan is er een wereld aan upgrades voelbaar. En dat gaat zo verder richting het hogere segment.
Ik alleen bij mensen met reputabele zaken, eerlijk gezegd. Ik hoef niet meer voor vijf tientjes bij de anonieme dropshipper te kopen. Niks tegen reputabele grijze handelaren, dus ik koop bij mensen met wie ik een relatie heb of wil krijgen, en probeer tegenwoordig redelijk netjes te blijven.
En ook dat waren grijze prijzen en niet de sticker of MRSP prijzen die Seiko zette.
Blijkbaar wil men echt, echt niet accepteren dat de grijze markt hier het probleem was, en niet Seiko’s prijzen.
We zijn het niet vaak eens, maar als het gebeurd is het roerend.
De geschiedenis, governance, en infrastructuur van Seiko worden inderdaad door Marc in z’n video benoemd. En hij is de eerste niet op dit forum die over service-infrastructuur, governance, en corporate responsibility begint.
Ik wilde het niet zeggen, omdat ik 'm aan het negeren was, maar ja, hij lult wel vaker uit z’n nek.
Ik geloof niet dat @WilSeiko zegt dat Seiko op heritage marketing leunt. Dat doen ze ook niet, in de praktijk. Veel minder dan een Patek Philippe, als je er bij nadenkt. Maar ze hebben wel heritage die terug gaat tot aan 1881. En een infrastructuur.
Als dat bij de Zwitserse merken meegerekend wordt door de gemiddelde horlogeliefhebber zou het toch vreemd zijn als dat hier niet voor iets meetelde.
Zie maar eens een handgemaakte emaille of porseleinen wijzerplaat te scoren voor onder de 2000 Euro. Dat het geld niet in het uurwerk zit snappen we, maar een handcraft serie is z’n stickerprijs dubbel en dwars waard, zeg maar. En een King Seiko eigenlijk ook, qua afwerking.
Dat dus
Ik moet zeggen dat ik er zelf niet zo’n waarde aan toe ken, maar het valt me op dat velen op HF dit als een argument benoemen om wel of niet tot een aankoop over te gaan. En dat heeft kennelijk voor sommigen meerwaarde. Dat mag je ook in de prijs terugzien vind ik.
Dat gezegd hebbende, ik heb verschillende Seiko’s met een beste premium gekocht. De reden dat ik dat toch heb gedaan is dat ik het die premium waard vond. Puur analytisch gezien is dat niet rationeel, maar hé ik ben Seiko gek. Mijn sharp edged’s en King Seiko re-issues zijn rationeel te hoog geprijsd, maar je wilt niet weten wat ik daar voor plezier aan beleef.
Daarentegen vind ik de Arita Presage Prestige Line SPB267J1 met porseleinen wijzerplaat belachelijk goedkoop, dus zolang het nog 2 kanten op kan werken zul je mij niet horen klagen.
Wat ik dan weer niet snap, is dat de SKX007 eruit werd gegooid door Seiko, om er dan een inferieur model voor de toepassing (5 Sports) voor bijna even veel geld te introduceren.
Het is geen graaiflatie, maar het helpt niet voor het beeld.
Op zich een logische product-management-keuze. Maar zonde voor de echte liefhebber natuurlijk.