Prijst Seiko zich uit de markt?

Dat gotspe is top, maar heb je dan geen moelijker woord voor “zeiken”? :laughing:

3 likes

Graaiflatie

Bestaat ook, gegeven de stijgingen in EBIDTA in veel bedrijven wiens prijsverhogingen onverklaarbaar zijn door reguliere inflatie-indexering. :slight_smile:

Ik denk echter wel dat we voorzichtig mogen concluderen dat de Seiko prijsstijgingen geen graaiflatie maar inflatie zijn. Het is geen JLC, he?

U vraagt, wij draaien. Is fulmineren wat?

1 like

SPB143J1
=> 2020: USD1200
=> 2024: USD1200

Ik ben niet met iedere prijszetting van Seiko akkoord, maar je kunt ze inderdaad geen graaicultuur verwijten.

Ik snap deze helemaal!

Maar wat ik me nu dan bedenk en dan eigenlijk niet snap, is waarom we ons schuldig maken aan grapjes maken over het oprakelen van oude topics, door bijvoorbeeld nieuwe leden. :rofl::face_with_hand_over_mouth:

Terwijl ze dan toch met relevante info komen. Althans, relevant voor het topic.

Ja, ook ik heb me daar aan schuldig gemaakt. :sweat_smile:

2 likes

Als je de tijd van Skxjes voor €130 en Seiko 5jes van €75 heb meegemaakt. Dan prijst Seiko zich nu voor je gevoel zeker uit de markt.

1 like

Dat is dan van ver voor 2015, want de goedkoopste SKX die ik ooit scoorde in de afgelopen negen jaar was toch echt 185 Euro. Nieuw. Via heel erg grijze kanalen.

Maar goed, hier dus nog zo iemand die niet begrijpt of niet wil begrijpen dat de MSRP ook toen 350,- was, en dat die bodem prijzen nasty grijze handel was.

2017 om precies te zijn.

Bij welke malafide straatheler was dat joh? Zelfs op eGlobal kreeg ik ze er niet voor.

Ik was bezig met een normale reactie te posten maar met bovenste Edit vind ik het wel prima zo :+1:

Waar je zelf even goed aan heb meegedaan door te kopen bij.

Die alles lieten binnenkomen met een constructie via Ierland. Zodat er geen extra kosten bij kwamen. En later zijn opgerold voor belasting ontduiking.

Maar dan wel iemand anders betichten van kopen bij een malafide straatheler.

Dat argument van de MSRP sticker prijs is echter wel degelijk serieus. Dat je in de grijze handel zo een horloge kon scoren betekent niet dat Seiko zich uit de markt prijst, maar dat grijze markt partijen dat doen.

We zijn het eens. Dat er bij drop shipping ook zeker sprake kon zijn van dingen als BTW fraude is aangetoond. Vandaar dat je na wat onderzoek door de Belastingdienst en de douane deels dat soort partijen zag verdwijnen, en deels wetgeving zag komen omtrent BTW en heffingen.

Natuurlijk. Ik heb daar een SARB035 en een SKX009 besteld. En kwam er later ook achter dat dat malafide praktijken waren. Zeker. Maar ik zit dan ook niet te zeiken dat Seiko zich uit de markt prijst omdat die fraudeurs opgerold zijn.

Een SKX kostte op de sticker 350 Euro, tien jaar later scoor je een 5KX vanaf 310 Euro. Dat is de antithese van jezelf uit de markt prijzen.

Ten eerste herken je licht sarcasme niet. Maar ten tweede interesseert het me niet dat je bij dat soort partijen kocht. Waar ik me aan erger is dat je over de sticker prijs zeurt met de grijze-halve-fraude-prijs als argument.

Ik zou er morgen weer kopen. :shushing_face: :raised_hands:

1 like

Tja… Mijn pak kaas is ook 2x zo duur geworden afgelopen jaren. Mijn loon is er overigens ook niet op achteruitgaan en ik heb nog steeds bakken meer besteedbaar inkomen dan mijn vader, laat staan grootvader. Mensen zijn altijd zo negatief over de huidige economie en staat van de wereld. Ik herinner me vooral de gesprekken met mijn grootmoeder over opgroeien tijdens het interbellum. Wat ben ik een bofkont door simpelweg geboren te zijn in de jaren 90. In de jaren 50 had ik met mijn bruine huidje ook in de mensen dierentuin te Brussel kunnen zitten, ipv in de tuinstoel met een koud drankje en een smartphone.

Daarnaast lijkt Seiko in mijn beleving ook meer aanbod in het hogere midden segment te creëeren tegenwoordig, daar het lagere segment van mensen die simpelweg een leuk horloge willen maar geen liefhebber zijn, veel concurrentie heeft van smartwatches en goedkope (relatief want bagger) modemerken zoals Armani en vergelijkbare. Die doelgroep lijkt in mijn cirkels, meer waarde te zien in een Daniel Wellington, dan in een goedkope Seiko voor vergelijkbaar bedrag.

Nog niet gesproken over de opkomst van Chinese merken die steeds vaker een eigen design laat zien en waar niet tegenop te concurreren is.

Ik vind de ontwikkeling van Seiko de afgelopen jaren geweldig. Veel van de nieuwere herintroducties zijn prachtig, zoals ook de emaille en Urushi platen, het GMT uurwerk en ga zo maar door. Die ontwikkelingen zijn niet gratis en het afwerkingsniveau van bijv. mijn King Seiko herintroductie is echt erg goed voor de prijs. Zeker niet goedkoop, maar wel erg goed.

8 likes

Plus dat bij inmiddels voldoende aanbod ook de nieuwe seiko’s zakken als bakstenen.

Dat roep ik ook al over het feit dat ik in de jaren 70 geboren ben. Ik ben het met je eens. We hebben heel erg veel mazzel gehad, en dan begint in de jaren 90 de pech generatie een beetje. Die hebben misschien niet de mazzel op de huizenmarkt van mijn generatie, maar zijn nog zeer, zeer ver verwijderd van de malaise van 1920-1960.

1 like

Het is natuurlijk niet zwart/wit, maar sommige modellen zijn gevoelsmatig het prijskaartje niet meer waard. De klassieke Seiko vijfjes met de 7S26 kocht ik rond de eeuwwisseling voor $55 shipped. Dat zou onder invloed van inflatie nu iets meer dan $100 zijn.

Een Seiko 5 model wat ik er wel aardig uit vond zien kost mij nu €189 ($206). Bovenop de inflatie 2x zo duur als in januari 2000. Er zijn vast andere factoren die meespelen (schaarste, 7S26 wordt niet meer gemaakt). Voor dat geld kun je bij broertje Orient heel wat modernere uurwerken scoren.

1 like

Ik zeg het niet graag, maar heb jij FatC’s verhaal niet gelezen?

In dit geval klopt het een keer wat ie zegt, dus verwijs je er graag naar.

1 like

Het korte antwoord is ja… het langere antwoord is ook ja…

Ik denk niet dat Seiko zich uit de markt prijst. Een van de elementen die ik een beetje mis, is dat de vaak zo geprezen historie op HF van een merk ook deel uitmaakt van de prijs. En dat ze erg veel zelf fabriceren in plaats van bij derden te betrekken.

Ik ben het wel eens met de stelling dat ze voor bepaalde modellen een stevige premium hanteren. Maar ze zijn niet gek bij Seiko. Als ze dat teveel doen, valt de handel gewoon stil. En daarvan lijkt me geen enkele sprake.

1 like

Goed gefundeerd.