Beste wensen voor het nieuwe jaar!
De adviesverkoopprijzen voor een ‘full service’ zijn fors verhoogd, andere merken zullen dit naar alle waarschijnlijkheid ook gaan doen. Dit heeft voor en nadelen; Er zullen minder horloges worden aangeboden door de hogere prijs maar de horloges die wel worden aangeboden bieden de horlogemakers een beter inkomen.
Voorbeeld Omega (complete lijst staat op hun website)
Automatisch horloge in stalen kast was 550 nu 750
Chronograaf in stalen kast was 750, nu 950 Euro.
Groet, Hans
Leidt weer tot uitstel van service, of brakke exemplaren gaan de verkoop in…
Je bedoelt ‘verkocht’ ipv ‘aangeboden’ denk ik?
Lijkt mij aangeboden voor een servicebeurt. Dus niet verkocht.
You wish… de prijzen van de onderdelen gaan ook gewoon de hoogte in.
Waar heb je die prijsstijging gevonden?
En er gaan inderdaad meer horloges op de markt komen die geen goed onderhoud hebben gehad, waar oude gebruikte onderdelen weer telkens opnieuw gebruikt worden.
Via Duitsland en Spanje in de landen keuze zie ik ook al 950 maar Frankrijk en Engels int. zijn nog niet aangepast.
Gelukkig was ik net op tijd met mijn Omega.
Ze waren al aan het klagen omdat de onderdelen duur zijn voor hun.
Wesseling en Vreeker te Alkmaar.
Oké iets teveel alcohol nog dan.
Dit kan toch eigenlijk niet meer omdat de ‘grote’ merken geen onderdelen meer leveren aan onafhankelijke horlogemakers. Die onderdelen zullen dus bij een servicebeurt via de AD gewoon vervangen worden.
Logisch toch.
Alles is duurder.
Is een servicebeurt wel eens goedkoper geworden?!
Persoonlijk vind ik het wel erg veel geld, mijn vaste uurwerkmaker rekent 90 euro voor een automaat.
Maar goed, ik zag van de week de bon voor een full service op een PP Nautilus, 6500 euro… dus het kan nog gekker.
Alleen al een waterdicht setje is inkoop duurder dan die 90 Euro, als er dan nog slijtage onderdelen vervangen moeten worden ben je al meer dan het dubbele kwijt. Voorbeeld; het vervangen van een originele Omega veerton kost zonder arbeid al over de 100 Euro. Je moet je serieus afvragen wat iemand kan doen voor 90 Euro en er van leven…
De advies service prijslijst krijgen we als servicecentrum gewoon via de mail van Omega. Als zelfstandig uurwerkmaker ben je natuurlijk vrij om je eigen prijs te bepalen maar dit is de prijs die Omega zelf rekent voor een full service.
Omdat de horloge eigenaar geld wil uit sparen bij een onafhankelijk horlogemaker langs gaat, 400 euro betaald en denkt dat hij net hetzelfde krijgt als bij een gecertificeerd Omega horlogemaker. Maar er dus gewoon weer de oude onderdelen in gaan of gebruikte van e-bay.
Hier het bewijs:
Ja! Bij TAG Heuer waren ze 20 euro goedkoper geworden afgelopen jaar.
De Omega adviesprijzen waren al 8 jaar ongewijzigd terwijl de onderdelen inderdaad fors duurder geworden zijn. De org. Omega kunststof spanringglazen zijn de afgelopen 15 jaar gewoon meer dan 10 keer zo duur geworden, onderdelen van met name de vintage onderdelen ook en de onderdelen van de recente calibers zijn vanaf hun introductie al goed aan de prijs. De kwaliteit is er dan ook naar, uurwerktechnisch is Omega sterk verbeterd en zeker vergelijkbaar met merken als Rolex. Als je volgens de regelen der kunst werkt was er met de oude prijzen maar een heel magere marge te behalen. Dat wordt nu weer wat rechtgetrokken.
Klopt 110 euro voor een plexi glaasje…
En dan moet je ze nog met fluwelen handschoenen plaatsen of je kan een nieuwe bestellen.
Marge was inderdaad niet bijzonder meer.
TAG is een ander verhaal, zij zijn vanaf vandaag begonnen met ‘selectieve distributie’ Daar zijn we vorig jaar ingestapt. Met de inkoop van de verplichte gereedschappen konden we daar ook servicecentrum van worden. Met andere woorden TAG levert ook geen onderdelen aan iedere zelfstandig uurwerkmaker meer. Ik had nog geen adviesprijslijst gezien van hun maar die zal er vast wel zijn. Wat TAG betreft doe ik gewoon mijn eigen kostprijsberekening, die prijzen zullen lager zijn dan van Omega gezien het feit dat de meeste onderdelen een stuk goedkoper zijn.
Hier net hetzelfde, wij zijn ook ingestapt.
Maar marges op onderdelen zijn afgelopen jaar ook nog eens verkleind, alsook de service prijzen.
Groep 4 was bijvoorbeeld voorheen 470 euro.
Dank je, ik had die prijslijst nog niet gezien.
Voor een ander topic maar wel zijdelings verwant; ik zal binnenkort eens voorrekenen wat er bij komt kijken om een service beurt aan een Omega horloge uit te voeren, prijstechnisch dan. Het wordt door veel mensen ongenuanceerd als ‘duur’ afgedaan maar als je de kosten ziet die erbij komen kijken, valt het erg mee en blijkt dat je aardig productie moet draaien om überhaupt uit de kosten te komen.
Mijn Omega Planet Ocean heeft in 2020 een volledige service gehad. En die kostte volgens de prijslijst toen al € 668 en die heb ik ook afgerekend. De Omega prijslijst heeft de AD mij destijds laten zien.
Dus dat doet vermoeden dat de genoemde prijzen wellicht excl BTW zijn?
Hoewel: 550 + 21% = 665,50 en geen 668 is.
Dus dat een dergelijke service nu 750 + 21% = 905,50 incl BTW kost?
Ik ga mij er verder niet over opwinden, het leed is al geleden