Niets over amplitude of beat error?
‘Onderzocht’ laat me niet lachen.
Bij een echte horlogemaker krijg je op zijn minst
een uitdraai van de timegrapher.
Before en after.
Niets over amplitude of beat error?
‘Onderzocht’ laat me niet lachen.
Bij een echte horlogemaker krijg je op zijn minst
een uitdraai van de timegrapher.
Before en after.
Volgens mij heeft deze persoon gewoon geen zin om een horloge, dat hij zelf niet verkocht heeft, voor een tientje of ‘als service’ af te regelen. En dat is zijn goed recht en wat mij betreft prima te begrijpen. Als hij het druk genoeg heeft om enkel full services uit te voeren, waar hij wel een boterham mee kan verdienen, dan kunnen wij hem dat natuurlijk niet kwalijk nemen.
Aan TS: er zijn genoeg andere horlogemakers die misschien wel aan alleen afstellen doen, mocht je momenteel geen zin hebben in een full service. Overigens kna het best zo zijn dat het horloge (heel wat) ouder is dan 2017 als je hem toen via ebay hebt gekocht zonder gedateerde stempel.
Als de opdracht is gegund ja. Waarom zou deze horlogemaker de uitdraai meegeven zodat TS hiermee lekker bij een andere horlogemaker kan shoppen? Als TS momenteel nog niks hoeft te betalen, kun je ook niet meer verwachten. Als TS moet betalen voor het onderzoek, verwacht je inderdaad een uitdraai.
Hij biedt dus 2 opties:
Derde optie zou moeten zijn:
Die optie zou naar mijn idee niet meer dan € 50 mogen kosten, los van de vraag of dit onder de Certina garantie valt.
In dit draadje zou het m.i. ook moeten gaan over kopen op Ebay (dat zal best wel een goede reden hebben) en de service die we van een lokale horlogemaker/juwelier verwachten. Ik begrijp, dat de laatste ook een graantje wil meepikken; hij is al een keer of wat voorbij gelopen door Jan en alleman. Toch?
Maar dat zou ook het geval zijn geweest als het horloge niet op Ebay maar bij een andere AD was gekocht, toch?
Dan ga je vanzelfsprekend naar die andere AD.
Ik heb weleens een reportage gelezen van een omega PO met 8500 caliber van een jaar oud. Deze was duidelijk aan een service toe. Slechte smering of montage kan wel degelijk ervoor zorgen dat een horloge van een jaar oud aan een service toe is.
Horlogemaker is geen dealer, alleen een horlogemaker.
Dat hangt ervan af. Er kunnen redenen zijn om dat niet te doen (AD bestaat niet meer, zelf verhuisd). Ik wil alleen maar zeggen dat dit geen Ebay vs retail discussie hoeft te worden alleen omdat je een horloge wilt laten afstellen bij een andere juwelier dan waar hij gekocht is.
Makes sense
Benader een goede horlogemaker, Hub bijvoorbeeld een vakman
Redelijke prijzen ook.
En, je krijgt er een uitdraai bij.
Goede ervaring mee.
Hij kent die ETA’s als zijn broekzak.
Ik heb het horloge toentertijd gekocht op ebay omdat ik geen certinadealer in de buurt had.
Maar tot op heden heeft nog niemand de specificaties (toleranties) van dit uurwerk/horloge vernoemd en iedereen maar roepen dat het uurwerk moet afgesteld worden, mogelijks loopt dit uurwerk binnen de toleranties van Certina…
Dat maakt toch niet uit? Het gaat er om of het horloge binnen de toleranties van TS loopt…
Voor Certina niet en niet alle horloges zijn zomaar af te stellen zodat ze in alle posities binnen enkele seconden lopen (dit vraagt wel wat meer werk soms )
Als dit horloge binnen de toleranties loopt van Certina zal het hoogst waarschijnlijk zelfs geen zin hebben om het op te sturen want zelfs na een volledige service ben je dan niet zeker dat het horloge preciezer zal lopen.
Regulation is simpler to understand. ETA regulates the standard movement to a tolerance of +/-12 seconds a day, although many watches actually run better. They’re rather fussier with the chronometer models, sharpening those to COSC specs of −4/+6 seconds a day.
https://wornandwound.com/caliber-spec-eta-2824-automatic-people/
Ik denk dat ik dit gewoon doe. Ik heb op een of ander manier het gevoel dat dit toch niet de manier is waarop het zou moeten lopen. Een goede horlogemaker, gecertificeerd of niet (en ongeacht de herkomst van het horloge), moet in mijn ogen gewoon doen wat juist is en dat lijkt me niet een service van 190 euro aanbieden of verder niet.
Ik ben verder ook benieuwd wat ik terug krijg van de Omegamatic die ik heb meegegeven.
Dat lijkt me ook dat het kan gebeuren inderdaad, maar de horlogermaker zelf (zie screenshot van gesprek) geeft aan dat het uurwerk niet slecht loopt. Dat lijkt me dan ook niks te maken te hebben met een defect van het horloge.
Derde optie zou moeten zijn:
Verhelpen van het probleem door het verzetten van de lever zoals hierboven genoemd.
Ik zal even vragen of dit ook mogelijk is en vind het persoonlijk bijzonder dat dit ook niet aangeboden wordt of dat er geen reden wordt gegeven waarom dit niet mogelijk is.
Het is lariekoek om een volledige service uit te voeren als hij alleen gereguleerd hoeft te worden. Dat de horlogemaker er zijn brood mee moet verdienen is een non-argument. Hij krijgt immers per uur betaald, me dunkt. Misschien zit de beste man verlegen om werk, of misschien is er echt iets mis met het horloge. Maar dan mag hij wel even donders goed aangeven waarom deze megafactuur nodig is.