Ik heb nu twee horloges weggebracht naar een horlogemaker, waaronder een Certina DS Action uit 2017.
Hier zit een 2824-2 ETA in. Ik vond dat deze te snel liep, voorderest was er niks mee aan de hand. Nu krijg ik een bericht dat hij 12-15 seconden per dag te snel loopt wat natuurlijk beter kan. Verder loopt het uurwerk ook niet slecht en alle functies werken naar behoren. Toch krijg ik een quote terug van 190€ om het probleem te verhelpen (Dit is dan een volledige revisie)? Dit lijkt mij een beetje raar?
Ik bedoel met afregelen dat hij weer loopt binnen of nabij de COSC normen. Als het horloge volgens de horlogemaker geen gebreken vertoont dan is er toch geen full service nodig aan het uurwerk?
Ik schrijf dit ook naar aanleiding van dit topic waar het maar een tientje kostte…
Een horlogemaker moet ook eten, dus die zal liever een full service uitvoeren (waarvoor 190€ niet gek is). Enkel afstellen zal mogelijk moeten zijn, maar misschien stuurt de horlogemaker ook alles op?
Ik bedoel niet dat persé dat het probleem daarmee opgelost is en ik hoop ook niet over te komen alsof ik een cheapskate ben en te denken dat het zo simpel is.
Toch is het horloge maar 1.5 jaar oud, dan lijkt het me toch onwerkelijk dat het hele uurwerk al gereviseerd moet worden?
Ik heb helaas geen datum stempel op mijn garantiekaart, wel een stempel van de juwelier. Kan ik dit nog hard maken bij Certina zelf dmv een aankoopbon?
Als ik een auto naar de garage breng omdat hij te hoog stationair loopt verwacht ik ook geen offerte voor een volledige onderhoudsbeurt. Daarvoor hoef je geen cheapskate te zijn.
Als het als optie wordt aangeboden, prima, maar dit zou ik niet accepteren.
Inderdaad zou het onder garantie moeten vallen maar als het garantie bewijs niet volledig is ingevuld dan hierop de juwelier die het geleverd heeft aanspreken. Hij is in gebreken gebleven want als dealer ben je verplicht om dit juist en volledig in te vullen. Een optie is om met de kassabon / factuur aan te tonen dat het daadwerkelijk in 2017 gekocht is.
Wat het afregelen betreft: zou ik het horloge zelf verkocht hebben dan is het netjes naar de klant om dit als service aan te bieden. Anders zeker berekenen want een fatsoenlijke afregelmachine kost rond de €3000,- ( bedoel dus geem Weichi uit China)
Een vraagje wat zijn de specificaties die Certina geeft voor dit uurwerk/horloge?
€ 190 lijkt mij de prijs van een onderhoud van een Certina. Jij schrijft dat je het horloge kocht in 2017 maar het kan natuurlijk dat het horloge al een tijdje bij de juwelier lag en dat een onderhoud dus wel nakend zou kunnen zijn…
Je mag aannemen dat de garantie ingaat op het moment van verkoop. Dus wanneer het horloge al een paar jaar bij de dealer lag is dat niet jouw probleem. Even los van de mogelijke oorzaak van het probleem mag dit nooit het genoemde bedrag kosten om het op te lossen.
Medio april 2017 horloge gekocht via Ebay; wel gestempeld, alleen geen datum erbij.
Ik stoorde me er toch wel aan dat hij niet binnen de opgegeven fabriekswaarden liep (dit was al een tijd lang zo).
Ik heb dus een gecertificeerd Certina horlogemaker opgezocht, en ben daar deze week heen gegaan (twee dagen geleden) met de vraag of hij het horloge kon afstellen.