Prijzen automatisch horloge afregelen?

De beste man heeft kantoor aan huis, dus overhead kosten van een extra winkel heeft hij al niet. Hij zei dat hij het erg druk had, maar goed…

Horloge afregelen kost 1 of 2 tientjes. Geen HF horlogemaker bij jou in de buurt bijvoorbeeld?

Ik zie dat de dichtstbijzijnde (twee) in Rotterdam zitten (zit zelf in Den Haag). Mocht ik er niet uitkomen met de huidige horlogemaker heb ik genoeg opties inmiddels, bedankt!

1 like

Ik heb eens een manual voor een Certina DS Action C013407A gedownload van de site van Certina gezien iedereen hier wel een mening heeft dat dit horloge moet afegeregeld worden en dat Certina… en dat… maar de waarheid is dat het horloge volledig binnen de specificaties van Certina loopt:

Hier een stukje uit de manual:

Accuracy
The accuracy of a mechanical watch depends on the movements
and habits of the person wearing it, and so it can vary. A CERTINA®
qualified watchmaker can adjust the accuracy of a watch within
the CERTINA® tolerance thresholds. Most watches which are not
certified chronometers have an average accuracy tolerance of around
-10/+30 seconds per day.

Zoals je kunt lezen is een afwijking van +15 seconden minder dan de +30 seconden die Certina zelf schrijft… en ze schrijven ook dat een horlogemaker het horlopge kan afregelen binnen die toleranties.

@Baars indien je een horloge wilt dat veel preciezer loopt dan moet je een andere klasse van horloges zoeken. De Chronometer horloges lopen bijvoorbeeld wel +6 seconden (of beter) maar die kosten dan ook wel weer een heel stuk meer…

2 likes

Ik kocht er laatst eentje, gloedje nieuw, die slechts een seconde of wat per jaar uit de pas loopt voor EUR 230,–.

1 like

Ik kocht er mij eentje voor niet zoveel meer die waarschijnlijk nooit uit de pas zal lopen… maar dat is dan geen mechanische :wink:

1 like

Indeed! Quartz met COSC certificaat. Onwaarschijnlijk goed!

2 likes

Daar zit het probleem. Dan heb je weliswaar “garantie” maar ja, dan moet je hem opsturen en maar afwachten wat er gebeurt.
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.
Ik zou hem bij een horlogemaker hier via HF aanbieden en laten afregelen. Genoeg kennis en ervaring met dit type ETA lijkt me.
Weet @PeterLC geen oplossing ?

Op welke garantie wil jij @Baars laten aanspraak maken, volgens de specificaties van Certina zelf is er geen enkel probleem met het horloge. Certina noch de verkoper kunnen verantwoordelijk gesteld worden voor de verwachtingen van een koper die buiten de specificaties vallen. Dit is als Ford verantwoordelijk stellen dat je “gewone” Focus geen 250 km/u kan rijden en de Focus RS wel.

2 likes

Ik had laatst een forumlid met een vrij jonge microbrand-duiker met een SW200. Ding liep totaal niet meer. Geserviced, wat bleek bij demontage - af fabriek veel te schraal gesmeerd. Loopt nu weer als een kievit. Dus - van een afstandje, en/of op grond van de leeftijd van het horloge, kun je weinig zeggen over hoe het loopt; en kan ik niet van tevoren zeggen - o, da’s een half uur werk plus evt. nog een paar dagen observatie aan de winder.

Afregelen behelst trouwens meer dan aan dat schroefje draaien - de spiraal richten tussen de kompaspennen is heel belangrijk, en ook de afstand van die pennen tot de spiraal. Plus de scheeftik op 0 zien te houden natuurlijk.

Misschien zeg ik ook wel a.d.h.v. de Timegrapher dat er niks aan te redden valt in de huidige staat.

4 likes

Deze waarden worden door zeer veel fabrikanten gehanteerd met een ETA uurwerk.

Mijn ervaringen met de ETA 2824 zijn verschillend.
Heb 2 gloednieuwe Certina’s gehad waaronder ook de Action Diver. Die liepen dus beiden zo uit de doos binnen de gestelde norm maar vond ze met 15 tot sec per dag niet goed afgeregeld
Hamilton nieuw uit de doos hetzelfde
Glycine nieuw uit de doos ongeveer +35sec per dag
Twee Steinharts met Elaborë nieuw uit de doos op +3 tot 5 sec per week!
Selita SW200 van Chr Ward nieuw uit de doos -5 sec per dag
Mijn nieuwe Sinn met een 2824 top grade loopt nu na een paar dagen toch ook zo tegen de +20 sec per dag.

Ik vind dat wat tegenvallen van Sinn al is het makkelijk op te lossen en ik wacht het nog even af, het verandert misschien nog iets. Maar Steinhart regelt ze perfect af, beter heb ik ze nog niet gehad. Ruim binnen de COSC waarden.

Eens ! Het staat ook tussen aanhalingstekens.
Fabriek geeft het zo op maar ik zou zelf + 15 of 20 onacceptabel vinden.
Mijn Seikootjes lopen veel beter. Vooral de door Rob van Monsterwatch geleverde SKX007 loopt uiterst nauwkeurig. Zelfs mijn Vostok 2415 movement blijft met een plus 5 keurig binnen wat ik acceptabel vind.

Van een Certina en een ETA 2824 zou ik meer verwachten dan + 20 per dag.
Uiteraard geven fabrikanten ruime marges op en gaan nieuwe ETA’s (zo lees ik) na verloop van tijjd nauwkeuriger lopen. Maar toch, bij + 20 uit de doos zou ik balen en aan mijn dealer vragen hem wat beter af te stellen.

Als je een goede relatie hebt met serieuze horlogemaker, en daar ook eens een horloge koopt, een bandje verwisseld of een servicebeurtje laat uitvoeren, doet ie dat gewoon voor niets - ook al is het een klokje van 20 jaar oud met een onduidelijke herkomst… dit voorstel is buitenproportioneel

Als het uurwerk verder in goede staat is en nog niet aan een service toe is, zou de horlogemaker het uurwerk toch wel gelijk afgeregeld hebben? Ik ga er vanuit dat hij de boel niet probeert te flessen en blijkbaar heeft geconstateerd dat een service noodzakelijk is.
Ik zou bij de horlogemaker informeren waarom het niet opgelost kan worden met het simpel afregelen van het uurwerk. Het antwoord dat je hebt gekregen is wel karig.

Nogmaals bedankt voor de reacties iedereen, meer dan verwacht.

Dat dit buiten garantie valt is mij nu inmiddels duidelijk geworden en het heeft geen zin denk ik om Certina hiervoor aan te schrijven. Toch maakt mij niet zozeer uit wat voor waarden Certina opgeeft, ik weet wel dat andere mensen met dit uurwerk vaak mooiere waarden hebben dan mijn horloge momenteel heeft. Ik denk dat dit met het huidige type uurwerk ook haalbaar is. Of hier een full service nodig is, betwijfel ik nogsteeds en de reden hiervoor is tot op heden niet gegeven.

Ik wacht eerst het antwoord af van de horlogemaker waarom er een full service nodig zou zijn om het accurater te laten lopen. Verder is het vooronderzoek kosteloos dus als het me niet bevalt, dan heb ik altijd de keus om het niet te doen en het ergens anders te proberen.

Om maar bij mijn hoofdvraag te blijven of het goedkoper kan, daar is het antwoord klaarblijkelijk ja op. Of het nodig is bij dit type uurwerk, dat waarschijnlijk niet maar ik wilde gewoon weten wat de mogelijkheden waren.

Ik probeer jullie nog wel op de hoogte te houden.

1 like

Ik ben het helemaal met PeterLC eens. Er wordt weer een redelijke korte bocht genomen hier. De beste man had id meer info kunnen verstrekken, mee eens. Heb ik mezelf ook al eens schuldig aan gemaakt en bijgeleerd. Met name de positionaire afwijkingen kunnen wel eens een uitdaging geven en zijn tijdrovend. Ook het te karig gesmeerd zijn zoals PeterLC aangeeft komt nogal eens voor. Als het erop aankomt dat enkel de fijnafstelling van de balans het probleem verhelpt dan doe ik dat al bij inspectie en kost niets extra. Iets over prijzen zeggen doe ik niet meer. Tijd x kwaliteit = geld.

Men

1 like

Conclusie (antwoord terug) van de horlogemaker was dat hij het horloge moet demonteren om het goed af te kunnen regelen. Hij verzorgt geen deel reperaties aan het uurwerk omdat hij een volledig goed werkend horloge wil aflveren. Ook wist hij niet of de afwijking er is omdat het horloge niet optimaal is af geregeld of omdat er meer aan de hand is met het uurwerk.

De keus om geen deelreparaties te doen (of in dit geval dus afregelen) is natuurlijk zijn keus. Ik heb dus vriendelijk bedankt hiervoor en laat het voor wat het is.

1 like