Prijzen horloges nu t.o.v. vroeger

Dag iedereen.
Ik ben nog jong en gefasineerd door mechanische horloges. Nu vindt iedereen in mijn omgeving dat allemaal veel te duur :sunglasses: . Daarom vraag ik me af hoe de prijzen van een goed mechanisch uurwerk van een bekend merk (Omega, Longines, Breitling,…) de laatste 30, 40 jaar gestegen zijn.

Je moet natuurlijk wel rekening houden met inflatie. Daarom lijkt me een gemiddeld nettomaandloon een goede vergelijkingsbasis. Een uurwerk van bovenvernoemde fabrikanten kost nu ongeveer 1,5 nettomaandloon. Hoe zat dit vroeger?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Wouter

Over wiens salaris heb je het dan? Die van de kleine man of van de grote Shellbazen. :smiley: :wink:

Er heeft ooit eens een mooi vergelijk op Timezone gestaan met als basis de oude vertrouwde Speedmaster Pro, eerlijkheidshalve weet ik de uitkomst niet meer… Het horloge was halverwege de jaren 60 iets van 67 Us Dollar ( wel met een mooier uurwerk ) de berekening mag je zelf maken :slight_smile:

Vwb bv mijn Zenith El Primero, deze heb ik nieuw gekocht in 2001. Adviesprijs toen Hfl 6700,- ( waarvan ik schrok, omdat ze in 98 of 99 iets van Hfl 4800 waren ! ) Ik heb er fiks wat korting op gekregen, en iets van Hfl 5500,- betaald. Toen was al bekend dat de prijzen fiks zouden stijgen, een jaar later stond exact hetzelfde horloge in de prijslijst voor Eur 4550,- !!!

Totale waanzin.

Willy Vossen juweliers vertelde hetzelfde over Zenith. Had te maken dat ze een van de weinige manufacturen waren die nog resteren.

Voor de vergelijking heb ik het over gemiddelde lonen, natuurlijk niet dat van grote CEO’s die op een dag meer verdienen dan de gewone man per maand verdient. Ik denk dat een gemiddeld nettoloon van ca 1800 euro niet overdreven is?

@ Sander, als de Speedmaster toen zoveel kostte, zou die nu ca 475 USD moeten kosten. Ik heb hiervoor een jaarlijkse inflatie van 5% genomen. Wat aan de ruime kant, maar er waren ook periodes met hoge inflatie doorheen de laatste 40 jaar. De prijs van een Speedy lijkt dus fors gestegen :slight_smile:

de Breitling Navitimer was in 1958 277,- Zwit.Franken of zo’n 360 gulden = 165 euro
en de Chronomat 237 Zwit. Franken of zo’n 310 gulden = 140 euro
heb alleen geen idee wat iemand modaal in 1958 verdiende.

beide modellen kosten nu zo rond de 2000 tot 2500,- euro in staal

en de hier afgebeelde Navitimer AOPA uitvoering 1958 (parelrand) kost tegenwoordig inmiddels nu ook zo’n 2000 tot 2500 in staal

Ik ben niet zo’n rekenaar, maar hier enkele feiten.
Mijn Omega Speedmaster Prof met cal 321 heeft in 1967 465, CHF gekost. Een nieuwe met cal 861 0f 1861 kost nu pakweg 2300 Euro. Mijn net aangeschafte ‘oudje’ uit 1967 heeft mij 2100 Euro gekost. Conclusies door u zelf te trekken, nogmaals ik kan niet rekenen…

Ik kan me herinneren dat ik een jaar of 10 geleden eens informeerde naar een JLC Master Geo. Kostte toen rond de 10,000 gulden in SS. Kon ik nooit betalen.

Nu denk ik dat JLC eigenlijk nog wel redelijk betaalbaar is gebleven (nou ja, relatief natuurlijk).
Wat doet een Master Geo nu (als hij nog verkrijgbaar is) ? Rond de 6000 EU ? Dat zou in tien jaar tijd niet eens zo heel gek zijn.

Andere merken zijn wel volledig door 't dak gegaan, ben ik mee eens. Bijvoorbeeld Panerai ?!?

Reden te meer om JLC aan te schaffen: nog “redelijk” betaalbaar…

Groet
Mark

Mijn Cartier Chronoscaph 21 kostte bij de introductie (ik meen in 2000, maar ik kan er een jaartje naast zitten…) fl. 4250. Binnen een half jaar werd de prijs verhoogd naar fl. 4950 (daar heb ik 'm destijds voor gekocht). Nu zag ik 'm liggen bij Schaap en Citroen voor € 2650 (dus de oude fl. 5840). En dat in 6 jaar tijd!

Mijn Rolex GMT Master II kostte 2 jaar geleden € 3820. Nu inmiddels € 4070. OOk dat gaat aardig snel. Dat is toch echt meer dan het inflatiepercentage…

Rolex sub Mariner gd/st in1988 rond de Fl 6.500 (was 6.480 dacht ik?!) kost nu haast hetzelfde in euro’s, is volgens mij iets buitenproportioneel gestegen, want de salarissen zijn in die periode ook niet verdubbeld!

Genesis

Wat me opvalt is dat alle grote bekende merken fors in prijs zijn gestegen op enkele jaren tijd. Blijkbaar lonen die reclamecampagnes in tijdschriften als ‘Time’ dubbel en dik. Ook doen al die merken mee als sponser van grote sportevenementen…

Dat dat allemaal grote invloed heeft gehad, vooral in het horlogeland van de leek is duidelijk: laat een leek een goed merk horloge noemen en hij komt zo af met Rolex, Omega, Cartier,…

Misschien moet van der Klaauw ook eens een sportevenement sponsoren :slight_smile: De Elfstedentocht een goed idee? :smiley:

Overigens heb ik de Breitling van '58 omgerekend naar prijzen van nu. Als ik goed zit zou hij dan nu zo’n 2500 euro moeten kosten… Is nu iets goedkoper dus.

Goed, maar even los van inflatie en dat soort gedoe: wat kostte een biertje op een terras voor de invoering van de Euro, en een portie bitterballen (eerste levensbehoefte tenslotte). Dan is het toch niet gek dat ook horloges wat duurder zijn geworden… :)-D

Ik heb mijn Speedmaster in 1976 nieuw gekocht voor 795 gulden. Dat is ongeveer € 361. Ik geloof dat ik niet veel meer verdiende per maand met mijn eerste baantje. Hij kost nog steeds ongeveer een mandsalaris.

Het enige dat ik weet is dat met de invoering van de euro alles 2,20 x zo goedkoop is geworden…

Mark V: ik hoorde onlangs dat JLC ook hun prijzen met 12 % hebben doen stijgen. Toch ietsje meer dan de inflatie dacht ik zo…daar staat tegenover dat je exclusieve horloge ook meer waard wordt…je kunt veel beter investeren in horloges dan in auto’s is mijn stellige overtuiging. (werd beaamd door juwelier Geurts in Someren NB) Overigens een erg leuke zaak, zelf helemaal maf van kwaliteitshorloges, maar ik begreep van hem dat het allesbehalve eenvoudig is om dealer te worden van een exclusief merk…

Hier nog een leuk fotootje van vroeger.

Seiko doet het weer (tu) .

Seiko is blijkbaar het enigste merk wat goedkoper is geworden. Dat duikertje (310 DM) was destijds zo’n 350-375 gulden. Daarvoor koop je nu al bijna 2 duikertjes bij robbie :smiley:

Het is mij een raadsel waarom jullie nog altijd voor die veeeeeeeeeeel te dure klokjes kiezen en maar klagen dat ze zo duur zijn (:D(:smiley:

Ach, wat zeggen prijzen…

Ik heb in 1998 een Maurice Lacroix Masterpiece Phase de lune gekocht voor fl. 1800,-. Nu liggen ze in de etalage voor € 2600 ( = fl. 5729). Ook met inflatiecorrectie volgens Nederlandse maatstaven kan ik dit niet sluitend berekenend maken. Het bewijst eens temeer dat marges op horloges extreem zijn.

Mijn Seiko’s zijn nu in Duitsland nog steeds zeker 100 euro duurderder.

Ik ga dus zeker mijn site nog in het Deutsch (laten) vertalen…

Mij hoor je niet klagen, hoor. Ik heb het er voor over…Succes met je Seiko’s.

ik heb een tijdje terug een jaarboek gekocht uit 1998 , en dat is leuk voor de modellen maar van de prijzen wordt je helemaal slecht , dus gewoon niet aan denken.

Ik heb in 1973 van mijn vriendin (nu mijn vrouw) een Seiko 5 cadeau gekregen. Die kostte toen 225 gulden.
Ze verdiende toen als analiste op een ziekenhuis ongeveer 700 gulden per maand. dat was dus 1/3 van een maandinkomen. Nu kun je al aan een Seiko 5 voor 60 euro komen ( laat er even buiten of de kwaliteit nog het zelfde is).
In dit geval kun je stellen dat er dus sprake is van een geweldige prijsdaling t.o.v. 1973.
Mijn Seiko 5 loopt overigens nog perfect!

Alexis