PRIM horloges - technische informatie

Ik heb wat zitten rondneuzen voor informatie over de Primky die ik heb, in verschillende staten van draagbaarheid…

… maar er ontbreekt voor zover ik zie op HF een verzamelplaats voor alle kennis over een van de ononderbroken langer lopende, niet-Zwitserse, full-in-house horlogemerken met hoofdzetel in Nové Město nad Metují :czech_republic:.

• Boek over Prim: “Primky” door Libor Hovorka, ISBN 978-80-7577-584-9. De “Prim Bijbel”. Prachtboek, groot, loodzwaar, bevat alle modellen ooit gemaakt inclusief varianten (!), originele met de hand gemaakte technische tekeningen van de binnenwerken, en dat voor zowel polshorloges, klokken en wekkers. Uiteraard in het Tsjechisch dus maak je borst maar nat als je 't ook echt wil lezen. Moeilijker te vinden want op de meeste plaatsen uitverkocht, Googlen op de ISBN code werkt soms.

Tak ty dva kalibry 50 a 52 mají shodný jicí stroj - liší se datumovou nadstavbou.
Kalibr 55 je přestavba kal. 50 na centrální nepřimo hnanou vteřinovku - nicméně velká zaměnitelnost součástek tam je.
Jak psal Honza Manta, setrvačky s můstkem se dají “přehazovat” ze stroje do stroje v rámci všech tří kalibrů

Vertaald:

So the two calibers 50 and 52 have the same casting machine - they differ in the date superstructure.
Caliber 55 is a conversion of cal. 50 for a central non-primo-driven seconds hand - however, there is great interchangeability of parts.
As Honza Manta wrote, flywheels with a bridge can be “tossed” from machine to machine within all three calibers

Dus hoezee, de balans van een Kal.50-011 gaat ook passen in een Kal.55-0142. Dat maakt het meteen een heel pak donor-opties mogelijk :slight_smile:

Ik vul verder aan als ik dingen tegenkom. :v:t2:

4 likes

Geweldig ik ga het later eens even uitgebreid lezen , bedankt weer

Ik kende het merk niet. Even rondje website gedaan en het zijn niet echt budget-horloges. Lijkt me in die prijsklasse niet makkelijk om als niet-Zwitsers merk mee te komen?

Ik zou het er niet voor over hebben, en vindt ze behoorlijk klassiek.

Klopt. Maar ze zijn ook hard teruggeplooid op de lokale markt, heb ik de indruk. Vroeger leverden ze hopen binnenwerken voor buitenlandse budgetmerken - Anker, etcetera. Nu hebben ze zelf ook al series die ingekochte Zwitserse mechaniek gebruiken, en de in-house modellen zijn de meer “exclusieve”. Inclusief die witgouden Pospartak re-issue van 20,000 euro. :slightly_smiling_face:

Primky zijn heel populair hier. Patriotisme enzo. Maar ja, hoe ze gaan blijven opboksen is een vraagteken, al vragen mensen zich dat blijkbaar al 30 jaar af.

1 like