Ik heb wat zitten rondneuzen voor informatie over de Primky die ik heb, in verschillende staten van draagbaarheid…
… maar er ontbreekt voor zover ik zie op HF een verzamelplaats voor alle kennis over een van de ononderbroken langer lopende, niet-Zwitserse, full-in-house horlogemerken met hoofdzetel in Nové Město nad Metují .
- Boek over Prim: “Primky” door Libor Hovorka, ISBN 978-80-7577-584-9. De “Prim Bijbel”. Prachtboek, groot, loodzwaar, bevat alle modellen ooit gemaakt inclusief varianten (!), originele met de hand gemaakte technische tekeningen van de binnenwerken, en dat voor zowel polshorloges, klokken en wekkers. Uiteraard in het Tsjechisch dus maak je borst maar nat als je 't ook echt wil lezen. Moeilijker te vinden want op de meeste plaatsen uitverkocht, Googlen op de ISBN code werkt soms.
-
PDF met alle kalibers van de historische Primky, door Stanislav Jung. Gehost op mijn eigen server voor het geval de originele locatie foetsjie gaat: https://vanalboom.org/files/kalibry_PRIM_final.pdf
-
Link met gedetailleerde foto’s van de verschillende subtypes van Prim kalibers (samenwerking met Stanislav Jung): PhotoWatches.eu - Home > Výrobci - Manufacturers > Czech Manufacturers > Prim > Prim - vyráběné kalibry, typy strojků
-
Over uitwisselbaarheid van onderdelen (interessant voor sleutelaars) heb ik de vraag gesteld op de Tsjechische variant van HF, en het antwoord was zeer interessant:
Tak ty dva kalibry 50 a 52 mají shodný jicí stroj - liší se datumovou nadstavbou.
Kalibr 55 je přestavba kal. 50 na centrální nepřimo hnanou vteřinovku - nicméně velká zaměnitelnost součástek tam je.
Jak psal Honza Manta, setrvačky s můstkem se dají “přehazovat” ze stroje do stroje v rámci všech tří kalibrů
Vertaald:
So the two calibers 50 and 52 have the same casting machine - they differ in the date superstructure.
Caliber 55 is a conversion of cal. 50 for a central non-primo-driven seconds hand - however, there is great interchangeability of parts.
As Honza Manta wrote, flywheels with a bridge can be “tossed” from machine to machine within all three calibers
Dus hoezee, de balans van een Kal.50-011 gaat ook passen in een Kal.55-0142. Dat maakt het meteen een heel pak donor-opties mogelijk
Ik vul verder aan als ik dingen tegenkom.