Ik heb even geen betere foto, maar ik heb deze en loopt weer geweldig met dank aan @LVA ![]()
Mooi horloge, vooral de plaat is aantrekkelijk. Over een tijdje, als ik ervaring heb met verchromen, kan ik em wel even opnieuw verchromen, Petro. Heb je deze op Aukro gekocht? Tsjechisch merk, dacht ik.
Kast ziet er eigenlijk nog wel goed uit, paar krasjes hier en daar, maar de plaat is schitterend, en de wijzers blinken ook nog lekker.
Tsjechisch merk. Mooi spul over het algemeen. Ik heb nog ergens een (dode) kwarts liggen.
Ik kocht deze op Alegro, poolse veilingsite, daar kan je nog wel een enkel koopje tegenkomen, maar ze weten ook de prijzen wel en pas op de Polen zijn de meesters van het re-dailen
Als je het verchromen onder de knie krijgt, wacht er wel wat werk op de denk ik,
Dat verchromen is nog best bewerkelijk: eerst chroomstrippen, en polijsten of niet polijsten, je kunt het dan ook eerst nog vernikkelen, verkoperen en dan verchromen. Bij messing kun je het direct verchromen. Opvullen doet het niet, dus ik denk: als je het eerst verkopert, dan vult het misschien iets op, daarna verchromen. Ik heb begrepen dat de glans van chroom afhankelijk is van de onderlaag. Deze moet goed behandeld worden, zodat de kast als een spiegel glimt. Dan goed ontvetten en schoonmaken en dan in het chroombad. Wat ook gebruikt wordt als onderlaag is Palladium. Het is erg duur, daarom dacht ik dat het als bovenlaag werd gebruikt, maar op YouTube heb ik gezien dat het als onderlaag wordt gebruikt. Ik ben een leek, dus ik moet het allemaal nog uitzoeken en dan uitproberen.
Ik heb zojuist bericht gekregen dat de apparatuur en de chemicaliën etc. onderweg zijn. Lijkt me erg leuk om daar mee bezig te zijn, leuke afwisseling in de hobby.
Ja duh. Enige lokale merk dat sinds de jaren 50 ononderbroken bestaat en 100% in-house is. ![]()
Ik heb er een hele zwik van liggen. Geen al te geavanceerde dingen, ze hebben nooit een chrono ontwikkeld, maar ze zitten vrij goed in elkaar.
Chroom strippen kun je ook chemisch, met chloor, oftewel wc-reiniger met chloor. Wordt het messing wel dof en donker van.
Misschien leuk om mee te nemen als je toch gaat experimenteren: poets een verchroomde kast eerst eens met een prop aluminiumfolie en kijk hoe dat de chroomlaag herstelt. Werkt natuurlijk niet altijd, maar soms is het bizar hoe mooi het wordt.
Die pootjes werden elders omschreven als leeuwenpoten en kattenoren. Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou de juiste beschrijving is. Op een krab vind ik ze eerlijk gezegd niet lijken.
Het model noemen ze wel Kirovskie krab
Ik zie dat heel anders; ik zie duidelijk een krab rondlopen, dus de naam krab voor dit soort kasten begrijp ik helemaal. Je moet ook naar de kast kijken, hè. De kast met de pootjes in zijn geheel lijkt op een krab, meer dan op een kat of een leeuw. Wel een beetje je fantasie gebruiken natuurlijk, maar dat heb je wel.
Dat oppoetsen met aluminiumfolie, als dat goed werkt, dan bedankt voor de tip. Ga ik eens uitproberen.
Geen gebrek daaraan inderdaad. Ik ben alleen altijd een pietlut als ik dan denk: maat die krabpoten zijn toch veel langer?
Ik zie nu wel dat dit type bekend staat onder die naam. Mijn kattenoren/leeuwenpoten zijn ronder van vorm, zoals op een Royce van mij.
King’s Crab, jummie. Serveren ze die ook op de Rikketik? ![]()
Maat = maar
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Ik maak dan zo’n mix klaar en leg het erin, en zo ja, hoelang gaat dat duren? Omgekeerd galvaniseren dus de + op de kast en de min op een stuk rvs staal. Lijkt me ook goed.
Ik zal intussen wat tutorials op YT gaan bekijken; er is ook best veel informatie over te lezen,
Ik heb het een keer gedaan, gewoon een mix gemaakt met wc-reiniger en wat water. En toen een dag laten staan. Ik kon toen gewoon het Chroom van de kast wissen.
Dankjewel, ga ik ook eens proberen.
Tof ding, proficiat ![]()
Deze miste ik nog in mijn verzameling Marvels. Een Seiko Lord Marvel 5740-0010 in gold plated. En deze ziet er nog best goed uit, en toch alweer 60 jaar oud…