Na 1,5 week geen sleutelen vandaag maar weer eens begonnen. De laatste tijd veel te druk gehad op het werk en kon het ff niet opbrengen om te sleutelen. De zin was er wel, maar mijn ervaring is dat je beter niet met een duffe kop aan de slag kan gaan. De kans dat je wat verprutst is vele malen groter.
Dus vandaag lekker aan de slag. Vanmorgen in alle vroegte al opgestaan en in de koelte nog de boodschappen in huis kunnen halen zodat ik vanmiddag lekker de tijd had om boven op mijn werkkamer te gaan zitten. Mij te warm buiten
Op de werktafel ligt een Prisma Dolphin 100 compressor horloge. Komt nog van de Rikketik van afgelopen februari.
Het uurwerk van de wijzerplaat kant en zien dat het om een FHF 70 uurwerk gaat. Het eerste issue is helaas al zichtbaar en heb ik op de beurs helaas niet in de gaten gehad.
Uiteindelijk vond ik een nieuwe/andere veer bij Peter van SpareParts-watches en heb ik die besteld. Komt hopelijk aankomende week mijn kant op want tm vandaag zijn ze dicht (vakantie denk ik).
Alles draait nu in de schoonmaak. Straks weer in elkaar zetten en afstellen. Kan het wachten beginnen op de nieuwe veer.
Het is zoal het is. Zou in principe zonder kunnen, maar dat gaat er in mijn bovenkamertje niet in. Wil het gewoon in orde hebben. Gelukkig zijn ze nog te vinden
Zo, hij draait weer. Had bij deze toch ook wel behoorlijk lang tijd nodig om hem af te stellen. Er zit geen beat error afstelling op de balans en met harder of zachter laten draaien vloog hij alle kanten op. Een zeer gevoelig uurwerk. Maar een lange adem hebben en geduld loont het werk.
Onderstaande was voor vandaag het beste wat ik eruit kreeg.
Verder nog wat zitten zoeken naar het jaartal. Een FHF 70 met decentrale secondewijzer … Flume zegt 1962 ? Iemand die daar iets anders over kan zeggen?
Tuut tuut dat is snel Zaterdagavond een nieuwe tiretteveer besteld en vanmiddag lag hij in de brievenbus. PostNL werkt een keertje mee … tegenwoordig is een week heel normaal. Had ergens iets aangevraagd en is vorige week maandag al verstuurd en lag ook vandaag pas in de bus.
Maar … @TKH kijk eens wat ik aantrof toen ik het doosje openmaakte
Zeg maar NEE want dan krijg je er TWEE. Lijkt Sinterklaas wel Heb er nu in ieder geval eentje op reserve. Als ik jou ze begrijp ook niet verkeerd.
De tiretteveer vervangen voor een verse. Daarna de wijzerplaat met wijzers erop, in de kast gelepeld en een nieuw bandje erop gezet. Is een heel net horloge geworden.