Probleem met Zenith DEFY Classic band; wie nog meer?

Het is nu al de tweede keer dat de band van m’n Zenith DEFY Classic losgaat van de kast. De eerste keer is het door Zenith (onder garantie) verholpen; een deel van de band vernieuwd. Maar kennelijk was dat het probleem niet want het gebeurt nu weer.

Ik raak het vertrouwen in de band aanzet een beetje kwijt - dat het een design-fout is - en ben bang dat ik het horloge een keer zal verliezen.

Heeft iemand dit vaker gehoord, er ervaring mee, of beter nog, een oplossing voor?

3 likes

Ik zou allereerst nogmaals teruggaan naar Zenith/AD en dit aangeven, want dit lijkt mij idd niet heel normaal dat een band loschiet. Hoe oud is het horloge trouwens?

Ik heb nooit een Zenith Defy gehad, maar als ik je goed begrijp, dan gaat het om de aansluiting van de kast op de band. De quick fix zou mijn inziens een 1mm langere pushpins gebruiken zijn.

1 like

Die pushpin lijkt me niet helemaal fris

IMG_3373

6 likes

Bovendien, is het niet raar dat de push pun bus zo ver buiten de breedte van de end-link steekt? Is dit een gewone push pin die door en door gaat, of is het een Zenith-eigen constructie?

1 like

Wat balen dit! Je moet er niet aan denken dat de band losraakt en je de Defy verliest of beschadigt.
Over de vraag “wie nog meer”, ik draag die van mij heel regelmatig en dit is mij nooit overkomen. Heb zojuist nog eens gecheckt en de band zit degelijk vast.
Moet dus iets te maken hebben met jouw pushpins vermoed ik.

1 like

Pushpin is zo gaar als maar kan, daar moeten kwalitatief betere pinnen in. Kan zijn dat de aanzet te veel druk er op uitoefent maar dan moet je dat denk ik ook zien aan schade op de aanzet of kast.

Mogelijk hebben ze de pushpin niet vervangen?

1 like

Die van mij losgemaakt

3 likes

Bevestiging aan de kast:

5 likes

Het horloge is ongeveer twee 2 ½ oud (5 jaar garantie).

Het lijkt erop dat dit ontwerp de pushpins blootstelt aan meer kracht dan waar ze voor gemaakt zijn. Wellicht dat dikkere pushpins het probleem kunnen oplossen, echter weet ik niet of de endlinks dat toelaten.

3 likes

Klopt, daar zit het probleem inderdaad. Maar dat zou toch niet moeten gebeuren. Ik begrijp niet dat die pin zona verbuigen zonder dat ik er iets van gemerkt heb dat er kracht op uitgeoefend is.

Misschien bij het los- of vastmaken van de band

1 like

Dikkere pins passen niet door de eindlink inderdaad.

1 like

Mijn pushpins zijn 1,4mm. Kan je die van jou opmeten?

1 like

Zal ik doen zodra ik thuis ben :+1:

1 like

Dat lijkt inderdaad het euvel te zijn. Ik begrijp dat je ruimte nodig hebt om de pushpins in te drukken voor de- en montage, maar dit is wel een heel groot gat.

Iets langere push pin?

2 likes

Dat zou kunnen helpen. Dat de eindjes dan niet zo makkelijk meer buigen bedoel je omdat ze verder in de buis van de pin blijven zitten. Als de pin nog ver genoeg in wil veren zou dat een oplossing kunnen zijn.

Weet je zeker dat je 5 jaar garantie hebt, mijn Zenith FWC uit 02/21 heeft 2+1 jaar, een tweede Zenith covergirl uit 02/22 heeft 2+3?

1 like

Los vd garantie, ik heb van Zenith al 2x gratis pushpins opgestuurd gekregen na een email naar Customer Support. Ging om een Rainbow uit 2000 (gebogen pins) dus ik vermoed dat dat helemaal geen probleem is voor een Defy van nog geen 3 jaar oud.
Krijg je een Fedex A4 envelop met ergens onderin 2 pushpins.

2 likes