Probleem met Zenith DEFY Classic band; wie nog meer?

Ahhhh… Kijk. Loze ruimte, dat had ik niet gedacht.

Dan zou die spring bar er niet zo uit mogen zien. Tenzij je rek en strek oefeningen doet waarbij je je met het horloge aan de rekstok hangt. Dan is het geen garantie, medunkt.

Yup. Ik had dit niet zo achter de Defy gezocht, ik vind het eerlijk gezegd een wat slordige bandaanzet. Wellicht zou een fat-bar met kraag passen? Heb je ruimte over in de end-link, @GerardNijenbrinks?

1 like

Hoi Gerard,
mijn push pins zijn 25,3 mm lang ( eind tip naar eind tip ) en 23mm ingedrukt. 1,55mm dik. Ze zijn van Zenith zelf. Ik heb dunnere gehad maar dan is het mogelijk dat de eerste link bij wat “kracht” over de kastpoot of kast uiteinde schuift, dan zit hij eigenlijk onder de kast en een beetje vast geklemd, waardoor de pin doorbuigt en mogelijk los schiet.
Je merkt dit niet tijdens het dragen maar ik ontdekte het tijdens de montage. Dus check je pins voor de zekerheid.

2 likes

Weet ik zeker inderdaad.

1 like

Welke Customer Support heb je daarvoor benaderd, als ik vragen mag?

Ik ga ze opmeten, want dit klinkt inderdaad naar de situatie die ik heb/gehad. Thnx Ron.

Vroeger heb ik op dezelfde manier als @AB64 springbars gekregen als ik via de site het contactformulier gebruikte, heb langs die weg ook een vouwsluiting kunnen bestellen. Tegenwoordig is de reactie (dat deden ze 5 wkn over) die je terugkrijgt dat je met de regionale AD contact moet opnemen. @semco kan hier over meepraten.

1 like

Ouch, ze waren zo vriendelijk…

Contactformulier eerst, maar later verliep contact via customer.service@zenith-watches.com

2 likes

Vind ik ook prima. Ik heb hem bij Ace in Amsterdam gekocht, en zij zijn zeer behulpzaam en kundig. Ik ga ze eerst opmeten als ik m’n schuifmaat gevonden heb…

1 like

Jammer dat er geen officiële Zenith boetiek is in nl of benelux… in Dubai waren er 2 en veel was gewoon op voorraad dat was wel ideaal! Maar via de NL AD’s gaat het ook prima natuurlijk…zowel SC Den Bosch als Ace is vlot en vriendelijk alleen je zal altijd wel een levertje hebben van 5-6 weken…

2 likes

Mijn recente order zou 2 tot 3 wkn duren.

2 likes

Dat vind geruststellend om te horen Hans. Ja, het horloge wordt wel dagelijks gedragen en niet ontzien zeg maar. Maar dat zou, wat mij betreft, met een ‘sporthorloge’ geen probleem hoeven te zijn.

1 like

De jouwe zijn ook al gebogen…hoe meer ze buigen, hoe makkelijker de boel los kan schieten. Lijkt me een behoorlijke ontwerpfout.

3 likes

Mij ook. Hoe ze dit ooit hebben kunnen laten doorgaan bij Zenith verbaast me. (En doet bij mij het merk toch in achting dalen.)

Stalen banden zijn niet hun sterkste kant als je het mij vraagt.

Door die opening tussen band en kast kan de pin meer vervormen (buigen) dan wanneer er geen ruimte is. Da’s een simpel mechanisch feit, hoe groter een overspanning, des te groter de vervorming.
Tweede feit is ook, zonder belasting geen vervorming, dus op een bepaald moment is er gewoon teveel kracht op die pin gekomen. Teveel voor déze aansluiting. Sterker nog, waarschijnlijk vormt de schakel die tegen de kast ligt nog een hefboom ook. En als die pin eenmaal een beetje vervormd is, blijft 'ie waarschijnlijk in die stand staan en wordt het snel erger.

Denk aan, opstaan van een bank en jezelf op de hand afsteunen, beetje afhankelijk van hoe je horloge draagt/valt zet je dan al snel spanning op de band. Of überhaupt of het horloge strak of los wordt gedragen.

Het is wellicht een leuke oplossing om zo de band makkelijk te kunnen wisselen, die ruimte, maar m.i. qua sterkte een zwakker punt. Die aansluiting kan gewoon minder hebben dan een strak aansluitende band. Ik denk daarom niet dat je hier iets aan kan doen, behalve letten op het belasten van de band :man_shrugging:

1 like

Zijn die gaten in de kast nu ook niet uitgelubberd? Dan gaan nieuwe pins het ook weer lastig krijgen als dat het geval is.

1 like

Nee, de kast en band zijn van Titanium en dat is harder dan de pin zelf, die inderdaad al iets ruimte van zichzelf hebben in het verende deel.
Ik zelf het ook geen problemen ondervonden de afgelopen 2 jaar, mogelijk zijn bij Gerard de pushpins niet goed.
Ook op andere fora zie ik geen problemen gemeld van dit type dus geen ontwerpfout, al had het steviger gekund door de schakel breder te maken zoals bij de rubber en leer versie. De pin is hier letterlijk de zwakste schakel :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Springbar moet dat zijn natuurlijk, (push)pin is wat anders :flushed:

1 like

Dat wil niet zeggen dat ze daardoor niet uit kunnen lubberen. Die pins zijn zachter inderdaad. Dat gaat alleen slijtage tegen door wrijving. Hier is eerder spraken van een hefboom effect, waardoor je met een iets zachter materiaal, wel degelijk ook grotere gaten in de kast zou kunnen krijgen. Hopelijk is dat niet het geval overigens, want volgens mij is in dat geval de enige oplossing een nieuwe kast.

1 like

Stalen springbars op mijn WG Tagheuer leveren geen probleem op, bij Omega worden ook standaard stalen springbars af-fabriek gemonteerd.

1 like