Probleem met Zenith DEFY Classic band; wie nog meer?

Stalen springbars in een witgouden horloge? Daar horen toch gewoon witgouden springbars in te zitten? In mijn Patek zitten rose gouden springbars. Zelfde materiaal als de kast.

1 like

In ieder geval niet bij TH en Omega.

1 like

Het kan natuurlijk zijn dat de bandaanzet bewegen van de band nauwelijks toestaat. Dan is het probleem van wrijving ook kleiner.

1 like

Dat zijn exact dezelfde dingen, dus je schaamte is niet nodig :sweat_smile::ok_hand:

1 like

En even de torsie spanning berekenen voor deze sport uitvoering Zenith?

Oplossing : drilled lugs met een rvs stalen pen door band en lugs :sunglasses: anders blijf je de springbars elke 12 maanden vervangen ivm elke sportieve handeling @GerardNijenbrinks :rofl:

1 like

Ik zit vandaag de hele dag in de auto en kan niet reageren. Ik lees alles door en geef reacties vanavond als ik weer thuis ben.

Onwijs bedankt voor het meedenken van iedereen!! :+1:t3::+1:t3:

1 like

Mijn Defy Classic ligt in de kluis maar zodra ik er bij kom, check ik het ook even. Tot nog toe echter geen problemen bekend (of nooit eerder gehoord).

Elke pin is natuurlijk onderhevig aan maximale belasting voordat ze buigt en eruit springt. Bij een lederen of rubberen band zal die nog wat kracht opvangen en eventueel scheuren, bij een stalen band krijgt de pin de volle belasting voor zijn kiezen.

1 like

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Volgens mij is het juist wel harder, we hebben het hier over grade 5 voor deze horloges en dat is harder dan 316 rvs. Puur of een lagere graad zou de buigsterkte minder zijn dan die van 316 staal alleen doet dat er voor dit probleem niet toe lijkt me.

De hardheid van grade 5 wordt hier gegeven als 349 Vickers en via Quora ;

Grade 5 titanium is a Titanium alloy containing 6% Aluminum & 4% Vanadium . Comparing hardness of this alloy to 316L stainless steel we found that the Ti alloy have 300 Hv hardness while the 316L stainless steel have only 150 Hv , double hardness no doubt means better scratch resistance .

https://asm.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=mtp641

Niet inhoudelijk bedoel ik, wel even snel op m’n telefoon :wink:

AU!!

Ik denk dat een setje nieuwe originele pushpins/sprinbars bij Zenith vragen een goeie eerste zet is. Zodra ik m’n schuifmaat weer gevonden heb meet ik de huidige pennen nog wel eerst even op. Ik heb het idee dat ik ze aanvankelijk al wat ruim vond, maar heb daar verder geen aandacht aan geschonken omdat het zo bij Zenith vandaan kwam.

Ik heb de pushpins uit de band van mijn Defy gehaald:

Zo zien ze eruit na 2,5 jaar regelmatig dragen. Ze zijn recht, wel zit er wat speling tussen de “binnenpin” en de bus. Dit kan veroorzaakt zijn door de krachten die erop gewerkt hebben. Ik weet niet of die speling er was toen ze nieuw waren.
En eenmaal weer gemonteerd geen enkele speling tussen band en kast.

Ook gegoogled naar problemen mbt deze band en de enige (terechte) flaw die ik vond was het gebrek aan fijnafstelling of beschikbaarheid van half links.
Kan ook mijn gebrek aan zoekskills zijn, ik laat me graag corrigeren.

Zonder het probleem van de TS te willen bagatelliseren (je moet er niet aan denken dat het horloge van je pols valt) denk ik dat deze verholpen zullen zijn met nieuwe pushpins van Zenith.

Sinds de introductie op Baselworld in 2017 is dit jarenlang een populair model geweest van Zenith en mocht dit in de praktijk echt een probleem zijn dan was dit echt wel “out there” geweest.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat @GerardNijenbrinks naar mijn idee zijn Defy gerust weer kan dragen na het vervangen van de pushpins.

2 likes

Heel erg bedankt voor deze informatie en de moeite die je hebt gedaan om het boven water te krijgen :pray:

Ik zal dan eerst een setje originele Zenith pins zien te krijgen, en de band weer monteren. Ik ben inderdaad wel wat angstig geworden omdat de eerste keer dat het gebeurde het horloge bij een tankstation van m’n pols op de grond viel. Het heeft toen - onder garantie - een volledige servicebeurt bij Zenith gehad.

1 like

Wat dit betreft, die zijn er nog steeds niet toch? Voor zover we weten…

Nee, volgens mij ook niet. Hoewel de band bij mij goed om de pols past kan ik me voorstellen dat als dit niet het geval is dit bijzonder irritant is. Je betaalt een behoorlijke premium voor de stalen band en dit kan hem echt onbruikbaar maken.

1 like

Nog even ter aanvulling, een niet nader te noemen vriend van me, ook lid van dit forum, is onlangs zijn Defy Classic verloren wist hij me vanochtend te vertellen. Extra pijnlijk is dat hij zelfs niet meer weet wanneer en waar. Ergens op een nachtkastje laten liggen of van zijn pols gegleden tijdens een boottochtje de afgelopen weken. Hij wist alleen nog dat hij het horloge nergens meer kan vinden. Voor de rest gaat het goed met hem. Soort van.

2 likes

Nee, volgens mij ook niet. De oplossing is echter simpel (in mijn geval): 5kg lichaamsgewicht erbij of eraf is een halve schakel.

1 like

Daar gaat m’n vertrouwen weer :frowning:

Komt te voet, gaat te paard… Maar laat je vertrouwen hierdoor niet beïnvloeden, zijn verhaal heeft niks met de bandaanzet te maken.

2 likes