Probleem!

Ik heb een Longines uit ca 1960. Gekocht als bijna NOS. In januari. Nu is ie in februari kaduk gegaan. Ik heb hem naar de juwelier gebracht en deze vertelde me:
Het uurwerk kan niet meer gerepareerd worden. de kosten voor een nieuw uurwerk is € 125.- ::open_mouth:
het gaat om dit kaliber;
L 817.4 het is een handopwinder. De balans als regelorgaan heeft een incablokschoksysteem. Op het uurwerk staan geschreven;

Seventeen juwels 17 juwels unadjested 53047314

wie kan me advies geven wat te doen? laten vervangen? of is er iemand die ze voor minder kan repareren?

help me!

Wat is er juist stuk ?
Een nieuw uurwerk van Longines voor 125 euro is niet duur als het een echte Longines is, kan ook zijn dat men er een ebauchecalibertje inplaats met een waardevermindering als gevolg.
Vraag ergens anders eens prijs, misschien kan het elders wel hersteld worden?

het is opgestuurd naar Longines. wat er kapot is staat er niet bij. Alleen dat het niet te repareren is. Ik zou dus moeten vragen aan de juwelier dat er weer een origineel uurwerk in moet.

het is opgestuurd naar Longines?
Ik verwacht dat longines zeker wel het klokje kan repareren en ook zij hebben de onderdelen op voorraad mischien is het horloge opgestuurt naar een neutrale uurwerkhersteller en heeft deze niet de juiste onderdelen zodat hij alleen maar een nieuw uurwerkje kan plaatsen

ga nog even naar een andere juwelier voor een 2e prijsopgave.

groeten Martijn

Mijn advies, gewoon naar een horlogemaker gaan a la Freddy die de zaak echt zelf kan repareren. Ik geloof gewoon niet dat een mechanisch uurwerk beyond repair is. Men moet het wel erg bont hebben gemaakt om er voor te zorgen dat een uurwerk niet te repareren is. Wat is er precies stuk?

Arjay

Ik weet niet wat er precies stuk is. Ik heb het de juwelier gevraagd en deze kan het me ook niet zeggen. Ze lezen gewoon een fax voor. Daar staat dan op geschreven dat het niet te repareren is. Er moet een nieuw uurwerk in.
Bond gemaakt is het volgens mijn niet. Misschien is hij een keer te strak opgedraaid. midden op de dag stond hij ineens stil en vanaf toen deed hij niets meer.

De juwelier zegt dat het naar Longines zelfs is verstuurd. Dus ik laat het maar repareren. Dan heb ik een gloednieuwe vintage! Ook is de verkoper…(echt een hele beste kerel) bereid om de helft mee te betalen!
bedankt voor jullie tips.

volgens mij kan een horloge niet stukgaan van ‘te strak opdraaien’ , dit is een fabeltje.
groet, frank.

Met een oud horloge moet je naar een HORLOGEMAKER gaan en nooit naar een juwelier. Naar een juwelier moet je alleen als je een nieuw batterijtje nodig hebt voor een quartz horloge.
Het uurwerk wordt nu waarschijnlijk door een niet origineel en goedkoop caliber vervangen, waardoor de waarde in mijn ogen zou kelderen.

er komt een origineel kaliber in…dus dan is het geen waarde vermindering. Ik heb het nog nagevraagd. Want ik was daar ook bang voor. laat het nog wel checken. of dat ik misschien zelf nog even onder de deksel kijk…of nog beter…als ik hem ophaal, dan neem ik het taxatie raport van Piet v/d Berg mee (uit Den Bosch). en dan moet het wel matchen…

Je zult het geloven of niet…maar ik heb mijn klok nog steeds niet terug. Ik heb het op 22 februari weggebracht. In augustus hebben ze nog gebeld. Verteld dat het binnen was gekomen uit zwitserland, maar dat het niet goed gelijk liep. Dus hebben ze het weer terug gestuurd.

Wat is nu eigenlijk een normale wachttijd voor een reparatie? Het is nu dus 8 maanden weg.
Iemand een idee?

Tja sorry ik wil niet lelijk doen maar dat is nu de reden waarom ik destijds het advies gaf om in overweging te nemen om het horloge naar een goede horlogemaker a la Freddy te brengen.
Ik merk gewoon dat verkopers in juweliers altijd op sturen naar de fabrikant en dan gebeurt alles op afstand. Men beweert bij juweliers ook vaak op een nogal ongenuanceerde manier dat ze het daar veel beter zouden kunnen en dat is onzin. Het heeft helaas meer te maken met de kartelneiging van grote fabrikanten die geld ruiken en daarom bij voorbaat redeneren niet repareren maar vervangen. Er is hier al eens melding gemaakt van de ontwikkeling die bijvoorbeeld bij Swatch plaats vind. Er zijn echter nog steeds goede zelfstandige reparateurs die liefde voor het vak en je horloge hebben. Helaas meer liefde dan de fabrikanten op dit moment.

Arjay

Ja klopt ik heb ook weleens mijn Omega naar een juwelier gebracht die het daarna doorstuurde naar Omega met die veronderstelling dacht ik dat het daar beter behandeld zou worden niet dus! het kwam terug met krassen!! op de achterkant. Terwijl ik zeker weet dat ze er voorheen niet opzaten. Dus voortaan naar een (gewone) horlogemaker.

Klopt ook allemaal wat jullie zeggen. Maar ik heb deze horloge weggebracht voordat ik dit soort info kreeg. Al mijn andere gaan naar een ander adres. Maar dit was aan het begin van mijn mechanische verzameling. Zou ik iets kunnen claimen bij de juwelier? bijvoorbeeld een flinke korting vanwege het extreem lange wachten op reparatie? vooral als het richting een jaar loopt…

wat denken julie?

Je gaat in zo’n geval aan alles denken maar misschien is het weggeraakt en durven ze het niet tegen je te zeggen bang voor je reactie en voor een vergoeding die je dan kunt vragen.

phoe he…ik heb er nog een taxatieraport van…van Piet van de Berg. Was op € 650 getaxeerd…
zou wat zijn als ze dat moeten schuiven…Maar is 8 maanden niet erg lang?

Dit is veel te lang. Onmogelijk lang zelfs. Ik zou toch maar eens op vriendelijke toon gaan praten bij die juwelier. :X

Ja zou ik doen maar ga dan niet alleen neem mensen mee die eventueel kunnen getuigen van wat de juwelier zegt en beloofd;)

Is hij al terug of iets gehoord ben benieuwd…???

Zo…nu is ie eindelijk terug. hij is dus 10 maanden in reparatie gegaan. Nu maar kijken of ie blijft lopen. De vertegenwoordiger van Longines is wel zo vriendelijk geweest om er een pen en een ledere portofuille van Longines bij te doen. Maar eennmaal thuis gekomen zag ik toch wat aan de kast. De stalenkast had wat hier en daar een wat bruine gloed gekregen. Ook zag ik wat beschadiging met dezelfde bruine gloed. Wat nu te doen? zou je dat weg kunnen poetsen? Ik zou graag een foto maken, maar ik denk dat de flitser het niet pakt. Ga het morgen anders proberen. Misschien weet iemand van het forum een oplossing. Wat vinden jullie trouwens van de handelswijze van Longines? Ze hadden het gerepareerd terug gestuurd, toen liep ie weer niet, omdat er nog wat roestige onderdelen inzaten. Maar ik heb een taxatieraport van Willem van de Berg uit Den Bosch, met foto’s en al van 2003, waar geen enkele roest spoor is te zien. Zou het kunnen dat hij in Zwitserland bij een of andere reparatuur open heeft gelegen? En dat er op die manier vocht is bijgekomen? Zouden daar die eventuele sporen op de kast ook een gevolg daarvan zijn? Een andere repartuur heeft het dus weer moeten herstellen. Maar wellicht heeft ie hersteld wat in den beginne nooit kapot is geweest.
alle tips zijn welkom