Probleempje Rolex Submariner

Ik heb in december 2016 een Submariner gekocht uit 2012. Tot voor enkele weken geleden liep dit horloge naar volle tevredenheid. Sinds enkele weken heb ik echter een probleempje. Ik ben gewend om mijn horloge voor het slapen gaan uit te doen. Meteen als ik op sta doe ik ‘m weer om. Wat schetst echter mijn verbazing ? Als ik ‘s morgens op sta staat de tijd stil om 5.45u iedere morgen op dezelfde tijd. Zodra ik het horloge weer om doe begint ie weer te lopen. Ik stel het horloge meteen weer op de juiste tijd in waarna hij de rest van de dag keurig op tijd loopt om dan vervolgens ‘s morgens weer om 5.45u te stoppen. Dit is toch wel erg vreemd. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is ?

Leg je hem elke avond ook om precies dezelfde tijd op je nachtkastje of wisselt dat?

1 like

Ik heb geen inhoudelijke kennis van wat het zou kunnen zijn. Maar ik zou hem laten repareren bij Wesselink & Vreeker in Alkmaar. Scheelt je zomaar 700€ ten opzichte van Ahmed & Limoen. Het was mij de 3u rijden dubbel en dwars waard! Succes.

7 likes

Er zijn online wel wat manieren te vinden om de power reserve te meten. Daar zou ik dus als eerste mee beginnen.

Als hij elke keer op exact dezelfde tijd stilstaat dan vermoed ik dat de wijzertjes of onderdeeltjes van het mechanisme zachtjes aanlopen. Door het oppakken gaan ze weer los en loopt hij weer.

Even naar een horlogemaker :+1:

11 likes

Ik denk dat je overdag te weinig polsbewegingen maakt om het uurwerk voldoende ‘op te laden’.

Geef ‘m eens 40 manuele slagen, als het goed is loopt hij dan morgenochtend gewoon door.

3 likes

Maar steeds exact dezelfde tijd is wel een vreemd teken.

Als je iedere dag om dezelfde tijd naar bed gaat dan is het weer minder vreemd.

Wat gebeurt er om 17:45? Zie je dan iets gebeuren?

4 likes

Om het eea uit te sluiten zou je de klok op 5:40 kunnen zetten,weg leggen en kijken wat er gebeurt op :45

6 likes

Ik zou ook eerst eens kijken of het met de gangreserve te maken heeft.
Na het afdoen even handwinden zodat hij zeker goed opgewonden is en dan zien of hij door wil lopen. Als dat zo is dan moet je of meer bewegen overdag of er is iets wat herstelt moet worden. Kan de rotor zijn of wat dan ook.

Wat XXOF zegt

Da’s een hele goeie! :+1:

Leuk joh

OT: wat @XXoF zegt. Het enige wat grappig is dat 5:45 in de ochtend (van de pols, in welke positie?) wel aanloopt en 5:45 in de middag (wss aan de pols) niet

2 likes

8 likes

Tot zover dank voor de reacties. Aan de gangreserve ligt het volgens mij niet. Zoals gezegd iedere morgen stipt om 5.45u. Ik ga het idee van een van de forumleden eens uitproberen d.w.z. straks iets voor 17.45u op tafel leggen en kijken of ie dan ook stopt. Verder probeer ik 'm vanavond eens op de zijkant te leggen. Wellicht biedt dat wat soelaas. Zal sowieso toch eens bij een horlogemaker langs moeten gaan vrees ik.

Ik zou ‘m vanavond voor het slapen gaan even manueel opwinden, 40 slagen, om uit te sluiten dat het de gangreserve betreft.

Misschien moet je eens proberen hem af te doen in plaats van uit te doen? Wellicht werkt dat al beter.

2 likes

Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het enkel gangreserve betreft. Dan zou horloge niet telkens stipt om 545u er mee op houden.
Horloge zal nagekeken moeten worden. @XXoF heeft ‘t al aangegeven. Er zal wellicht wat aanlopen. Misschien maar licht. Bij lage gangreserve heeft horloge niet de ‘kracht’ om er voorbij te lopen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom het om 1745u geen issue is.

1 like

Er loopt inderdaad waarschijnlijk iets aan. Ik heb wel eens bij een vintage gehad dat een secondenwijzer vastliep op de minutenwijzer. Dan moet je wel opvallen dat de secondenwijzer ook op de 45 stil staat. En ik heb bij een ander horloge gehad dat de minutenwijzer aanliep tegen het glas.
Door een schok kan een wijzer wat anders op de as komen te zitten.
Bij sommige horloges kan een wijzer aanlopen tegen een index, maar dat lijkt me bij de Sub niet snel gebeuren.
Als het inderdaad een wijzer-issue is dan kan het nog meevallen.

Hoi Camper.

Hoeveel dagen staat ie om 05:45 stil? Zijn er dat tot nog toe 2 of 10?; e.e.a. om het toeval uit te sluiten. Daarnaast kan niemand natuurlijk weten wat er echt aan de hand is, dat kan alleen een horlogemaker die 'm open maakt. Maar je kunt natuurlijk wel al een paar dingetjes zelf proberen. Ik zou in ieder geval het horloge eens handmdatig opwinden. Een jaar of7/8 geleden had ik met min 1e Rolex ook het probleem dat ie ermee stopte. Vanaf het moment dat ik 'm - voordat ik m om doe - 40 slagen opwind, heb ik dat niet meer gehad.

Dan zou ik, zoals al voorgesteld, ook eens het horloge afdoen vanmiddag vóór 17:45 en kijken wat er gebeurt. En als laatste kan je ook eens om houden in bed en kijken wat ie dan doet om 05:45.

Naar de horlogemaker kan ie altijd nog!

gr. Joep

1 like