Probleempje Rolex Submariner

En een beetje “wij van wc eend” ook natuurlijk.

1 like

Het zou ook kunnen dat Hub niet alles even goed heeft gelezen :wink:

Hallo Allemaal,

Ik ben niet super actief hier maar ik heb al een tijd een account.
Ik restaureer mechanische horloges, merendeels duikers en ook Rolex heb ik regelmatig op tafel. Met name vanwege de kosten die gerekend worden in de gerenommeerde kanalen.
Alle opmerkingen kunnen juist of onjuist zijn, zeker weten is openmaken. Gezien de redelijk exacte tijd dat hij stopt en een bepaalde positie neig ik het meest naar het blijven “haken” van een onderdeel. Gangreserve en/of veerspanning heeft hier weinig mee te maken. Onderhoud blijft een overtrokken dingetje. Een horloge wat dagelijks gebruikt wordt blijft gangbaar en zal minder snel service nodig hebben tov een horloge wat jaren op de plank heeft gelegen. Ik heb eta uurwerken gehad die ouder waren als 20 jaar en prima liepen en af te regelen waren.

Openmaken, diagnose en defect verhelpen is het enige juiste om te doen lijkt me.

Marijn

10 likes

:+1:

Volledig mee eens! Bij de onderhoudsbeurt worden (zwakke) onderdelen standaard vervangen voordat deze kapot gaan en grotere problemen veroorzaken. Gewoon voorzorgsmaatregelen…
Bij de wat duurdere horloges is onderhoud zeker (te) prijzig, maar dat is bij aanschaf bekend lijkt mij.

Het vergelijk met een auto gaat wat ver, ik kan me geen dieselschandaal uit de Rolex tak herinneren.
Auto, onderhoud nodig, preventief maar met name gericht op behoud van veiligheid. Niet erg onbelangrijk.
Horloge, slijtage komt van stof die zich merkt met de olie en het verdrogen van de olie. Generatie kasten anno nu zeker met 10atm rating of meer komt geen stof in. Slijtage is nagenoeg niet aan de orde in de eerste 20 jaar uitgaande van de Zwitserse uurwerken.
Olie verdroging ontstaat het meeste door stil liggen, een horloge wat regelmatig loopt blijft jaren gangbaar.
Ofwel het preventief vervangen van onderdelen is net zulke commerciële onzin als “waterdicht maken” en de bedragen die daar aan gekoppeld worden. Iets is waterdicht of niet, bouw van de kast bepaald dat en de pakkingen houden dat in stand. 5 euro pakkingen. En een beetje silicone vet. Thans all.

1 like

Wel 's een 2824-2 uit elkaar gehaald die meer dan 10 jaar geen service had gehad? Ik weet meteen waar ik het zwarte gruis kan aantreffen. Bij de wisselaars, en bij het transmissierad automaatkloof -> raderwerk. De as waar die op draait, is vaak al door de rhodium-laag heen gesleten.

Een van de eerste horloges die ik servicede in mijn huidige atelier was een Breitling met een 2824-2. Eerste onderhoud in 13 jaar. Was zo vies dat-ie niks meer deed.

Standaard servicebeurt, niks vervangen, amplitude weer 310 graden en binnen plus 5s/24h.

Voorbeeldje preventief vervagen en de onzinnige tarieven.
Breitling Colt Chrono van ongeveer 20 jaar oud. Loopt niet meer.
Opgestuurd naar breitling. Onderzoekskosten 160 euro en reparatie offerte 1700 euro.
Onder de noemer “waterdicht maken” staat 300 euro. Ik krijg het horloge of ik eens wil kijken.
Er zit een standaard grade Valjoux 7750 in. Voor 450 euro inc werk hang ik er een top grade Valjoux 7750 in, origineel uit Zwitserland. Dan hadden we alles preventief vervangen. En verbeterd.
Maar het is een goed gemaakte kast en het uurwerk is brandschoon. Enige defect is de gebroken balansveer.
Voor 65 euro Origineel Valjoux nieuwe veer in en ik reken 100 voor het werk, balansveren zijn niet mijn hobby.
Nieuw pakking setje van 5 euro en de verzendkosten, 180 euro klaar. Uitstekend af te regelen binnen 3 sec per dag mix 4 posities. En weer net zo 10 atm als hij was, getest.

Zeker, en ja dat kom je tegen. Maar ik moet zeggen, in duikhorloges, mits ze niet vollopen :wink: blijven de uurwerken erg schoon. Geen stof wat kan gaan schuren met de olie.

Breitling gebruikt(e? In elk geval een jaar of 10 terug) af-fabriek een soort grafietvet voor de smering van het ankerrad. Bij Breitling NL wordt gewoon standaard met 9415 gesmeerd. Voorkomt een hoop van die zwarte rommel, meteen…

Maar ze kunnen wel schrijven, was in mijn (korte) tijd daar al niet anders…

Grafiet is troep idd. Ik heb ook al eens een 2824 alleen maar met Valvoline 5w30 volsynt motorolie geserviced, foei,. Gewoon om te kijken of het kan;-).
bij liftangle 50 haalt hij 290 graden en dus iets meer weerstand maar beaterror 0.3 ms en ook netjes op 3 a 4 seconden per dag. hij zit in een camel Trophy automaat die ik nog steeds heb, loopt nog steed en even stabiel. Ik draag hem al jaren niet meer. Ik laat hem eens in het jaar lopen en hij blijft redelijk in de marges die hij toen had. Ook de veertrommel heb ik een druppel motorolie in gedaan. Heel oneerbiedig maar grappig genoeg kan het. En zo is de cirkel weer rond naar het auto vergelijk :slight_smile:

3 likes

Da’s heel wat goedkopere olie dan jij en ik in de lades en in de potjes hebben zitten. :rofl:

PS. Voor mij is het een uit de hand gelopen hobby, nogal. Ik doe het nu 23 jaar en voor ieder die geen haast heb bouw ik, restaureer ik of repareer ik.

Liter 4,95 action :wink:

1 like

O, voor mij is het een hobby die “as we speak” uit de hand aan het lopen is…

…met excuses aan de TS voor het afdwalen naar - op z’n minst - een off-topic merk. :wink:

2 likes

Met je eens , echter is de rotor het eerste onderdeel wat men tegenkomt zodra het deksel los is.
Aan de algemene toestand lees ruimte van deze in combinatie met sleepsporen evt. in het deksel en of op de bruggen is de status van onderhoud veelal duidelijk.
In combinatie met bijv. een vuiltje in het raderwerk en minder power reserve kan het uurwerk idd telkens op dezelfde tijd stopvallen.
Geen stof in een waterdicht horloge is uiteraard niet zo.
Stof komt er idd niet van buitenaf in maar veroorzaakt het uurwerk zelf door slijtage.

Een IWC met meerdere keren elders onderhoud genoten in de laatste 12 jaar

imageimageimage

Wat ik wil aangeven is dat het uurwerk niet zelfherstellend
is of door handoplegging.
Ook CH of FH hersteld het uurwerk niet …

Het zal ff serieus bekeken moeten worden !

3 likes

Fijn dat je het met jezelf eens bent Hub…! :grin:

In 12 jaar meerdere keren onderhoud, wat een verspilling van tijd en geld.

Waarschijnlijk had het uurwerk er nog prima uitgezien (en gefunctioneerd) zonder dat er in die 12 jaar ‘onderhoud’ aan was gepleegd.

Een IWC horlogemaker zei mij eens dat eens in de tien jaar echt vroeg genoeg is.

1 like

Volgend mij is zon pellaton ook niet helemaal feilloos als je onderhoud uitstelt. Ik heb weleens gezien dat een van die ronde stenen van de arm losgelaten had. Die zit met een heel klein asje vast. Gevolg was staal op staal bij hebt opwinden met heel veel gruis als gevolg. Het systeem is bij de nieuwere calibers aangepast. Zal wel daarmee te maken hebben.

Heb al 2x een vastlopende Rolex gehad…
Kwaliteit :slight_smile:

2 likes