Problematisch denken, zoek hulp bij de HA

TAG Heuer Carrera Chronograph - Steel - 39 mm | TAG Heuer

5 likes

Het kan nog erger!
Er zijn HFers die een 2de hypotheek/lening afsluiten en partner inruilen voor een grail.

1 like

Neh, die voegt dan niet heel veel meer toe aan wat ik al heb. Ik wil juist mijn Oris chrono en misschien dan ook m’n blauwe Tag Heuer Aquaracer omruilen voor iets dat beiden in zich heeft maar dan nèt even anders.

Ik ben meer zoekende naar zoiets als dit, met een meer vierkante kast. De vorm van de kast van deze mooie Carrera zie ik al terug in andere horloges die ik heb.

Ik neig iets meer naar de Bell & Ross. Ook budgetair gezien.

Hahaha… je maakt een grapje, toch? Want anders heb ik even wat van dat spul nodig naar je profielnaam om dit door te kunnen slikken namelijk.

2 likes

Of zoiets?

3 likes

Oeh, nice! Verfijnder dan mijn eerdere keuzes zelfs. Breitling stond nooit zo op mijn radar moet ik je eerlijk bekennen. Die blauwe “Martini racing” versie vind ik dan weer ter druk gek genoeg, maar deze is wel weer mooi. Maar die moet dan in de plaats komen van mijn Oris Artix chrono en niet in de plaats van 2 horloges (incl. m’n blauwe Tag Heuer) die genoeg geld vrijmaken voor weer een niveautje hoger. Maatje bevalt me ook wat meer met die 38mm. Zucht, dankjewel weer hè, je gooit alles weer in de war in m’n kop. Zie je nu wel wat voor een køthobby dit is, kost alleen maar bakken met geld! Dit bewijst het maar weer. :joy:

3 likes

Tot 1000eur is leuk, maar het echt leuke vind je toch wel in de 2-3k range.

Maar geloof niet dat het zoveel beter wordt, het wordt alleen duurder! Maar je vind daar horloges die iets meer “naam” hebben. Bijv. ipv Christoper Ward of Formex, ben je bij Tag Heue, Breitling, Omega…

2 likes

Ik durf beide handen in het vuur te steken met de tegenopmerking “echt wel!”. Als ik mijn Aquaracer pak en kijk wat het niveau is qua afwerking en dat neerzet tegenover mijn SPB143J1 dan zie ik toch echt behoorlijke verschillen hoor. Qua uurwerk, maar ook qua afwerkingsniveau. Die indexen bijvoorbeeld zijn van een aantal niveaus hoger. Ik zeg niet dat het geldt voor alle horloges in die prijsklasse (deze Aquaracer kostte €3.500,- nieuw) maar overall gezien voor de premium merken geldt dat echt wel. Kan ook bijna niet anders. Mijn Oris Aquis Relief van €2.300,- is al next-level t.o.v. de SPB143J1. Nee, ik ben het hier niet echt / echt niet met je eens.

1 like

Omega’s en Breitlings voor 2 a 3k lukt alleen pre-owned. Daar ben ik niet van. Ik koop alleen nieuw, ik houd niet van gebruikt (uitzondering is een familie erfstuk), ik wil m’n eigen krassen maken op m’n horloge :wink:
Tag Heuer kan uiteraard wel. Maar dat is iets wat ik de komende tijd moet uit zien te vissen en dat vind ik lastiger dan gedacht.

2 likes

Herkenbaar en volgens mij ook een normale ontwikkeling in welke hobby dan ook.

Je smaak verandert, je focus verschuift, je leert bij en later leer je ook beter relativeren. We kennen allemaal het bekende grafiekje wel wat gekscherend doet over de horlogeverzamelhobby.

Edit - Even erbij gezocht;

Ik ben van nature snel afgeleid en snel verveeld (soms ook vervelend…), maar de horlogehobby is een van de weinigen die me zo lang dagelijks bezig hebben gehouden. En vooralsnog gaat dat virus niet weg :sweat_smile:

5 likes

O.k., blauw, vierkant en chrono? Dan kom je uit bij dit icoon dat ook echt wel een stukkie mooier is dan de Panerai en zeker de B&R, hierboven, imo.
TAG Heuer Monaco Chronograph - Steel - 39 mm | TAG Heuer

2 likes

Maar Breitling kennende zit je dan direct met een blijver. Tenzij je de AP/VC/ALS kant opgaat. En dan nog zijn er hier genoeg die bewijzen dat een Breitling perfect er naast kan.

Dit is trouwens ook een afwijkende kastvorm. En nog een trapje boven Breitling qua afwerking.

3 likes

Ik koop eigenlijk uitsluitend gebruikt. Is de kop eraf, en vaak zgan…

Ik ben zelf meer gecharmeerd van de Breitling die @Kad aanhaalde om eerlijk te zijn.

Nee, dat begreep ik al met opermkingen zoals “na 50 jaar pas rust”.:sweat_smile: Maar volgens de grafiek beginnend bij een Seiko en eindigend bij een Seiko dus. Dat begin dat klopt wel, ik laat je vlak voordat ze mij de BBQ op pleuren / de oven in duwen nog wel even weten wat het eindstation is geworden. :joy:

Meer vintage look. Ook wel lekker, maar nèt niet wat ik zoek.

2 likes

Er is een reden dat mr_broke niet meer bij Ted op de bank zit!
Kan er nog een paar noemen hier op HF.

Fiod maakt geen grapjes.

2 likes

Na alles gelezen te hebben zeg ik alleen.
Volg…

Dat zegt genoeg denk ik :smile: :sweat_smile: :innocent:

1 like

Ik herken je issue wel een beetje. Ik heb dit jaar pas één horloge gekocht en een plekje vrij voor een 3e horloge naast de 2 die ik nu heb.

Maar de “goedkope” snacks brand ik me niet meer aan, terwijl er veel leuks in het blauwe staat wat ik een paar jaar terug zo gekocht had. In het 2-3k segment waar ik nu naar kijk heb ik zelfs ook niet echt een wowwww gevoel.

Voor nu doe ik dus maar even niets, wellicht eens een kanshebber passen en kijken of ik er blij van word om de pols.

2 likes

Ik kan me erg vinden in jouw openheid en eerlijkheid om hierover te spreken.

Het blijft een reis. Altijd goed om je af te vragen waarom je op reis wilt en waarom je de keuzes maakt die je maakt op die reis. Niks moet. Geld is wel geld: je kunt het maar één keer uitgeven.

Misschien haal je wat inspiratie en nuchterheid uit dit draadje die ik heb opgestart van de zomer, zitten ook veel leuke reacties bij:

https://www.horlogeforum.nl/t/stop-met-horloges-kopen/571342?u=bermuda

Hartelijke groeten en veel wijsheid en plezier op jouw horloge reis,
Bermuda

1 like

Heb even wat van z’n topics en reacties gelezen ondertussen. Maar mijn hemel, daar kun je mij echt niet mee vergelijken hoor. Ik heb inkomsten uit twee banen waarvan een dat alles betaalt voor het normale leven (en ruim gelukkig, héél ruim!) de andere baan die ik heb is seizoensgebonden (doe ik voor m’n plezier, eerste baan ook trouwens) en wat ik daarmee verdien gaat (na aftrek van belastingen etc.) voor het overgrote deel naar het gezin voor mooie dingen, vakanties, het bekostigen van een tamelijk dure sport die ik beoefen, etentjes, etc. En voor ongeveer 1/5e naar de hobby van horloges verzamelen. Dus niets van de bank, niets aan leningen of zelfs spaargeld dat ik aanroep daarvoor. Zo idioot gek leven zou ik niet doen, ben ik in het echt véél te bescheiden voor hoe raar dat ook mag klinken in deze context. Zit er absoluut niet in voor de status. Kleding geef ik bijvoorbeeld ook niets om. Ik rij “slechts” een VW Golf (een R highline, dat dan wel) en mijn vrouw rijdt een dikere bak dan ik. Serieus dikker! Da’s meer haar ding, horloges meer de mijne. Maar dat kunnen we betalen, niets geleend, dus is het geen ding. En onze kinderen komen ook zeker niets te kort.

Zo, lange reactie, sorry ben nu eenmaal een ouwehoer. Maar nee, zo ben ik niet dus!!!

Net gereageerd, ik ben het (net als zovelen in dat topic) hier wel mee eens. Dat is ook waarom ik mijn collectie wil uitdunnen en wat wil samenvoegen tot één (heb een chrono, heb een blauwe wijzerplaat, samenvoegen tot een chrono met blauwe wijzerplaat die afwijkt van de rest van de collectie qua kast). Een Bell & Ross BR 03 wil ik al jaren, nu de BR 05 uit is roept die vierkante kast nóg harder. Onder de streep schuilt hier dus ook gelijk het probleem. Wat als ik de BR 03 al had gehad, had ik dan voor de BR 05 gegaan. Denk het wel, maar dan als vervanging voor…, niet als extra toevoeging. Nu ik hier zo over denk, eigenlijk moet ik in alle redelijkheid voor de Bell & Ross gaan. Panarai vind ik ook wel gaaf, maar niet zo gaaf als de Bell & Ross en die heb ik al jaaaaaaaren op het oog. Tijd voor de juiste keuzes dus.

Ik wil van Rupsje Nooitgenoeg (als het op horloges aankomt, voor de rest heb ik dat gevoel niet) naar iemand die een 4- of 5-tal mooie horloges heeft die verschillend genoeg zijn om iedere vorm van jeuk te kunnen krabben. Daar ben ik bijna, daarom gaat er (en is er van alles) in de verkoop. In een paar weken al 2 mooie horloges hier op HF verkocht, er komen er nog veel meer bij de komende tijd. Dat gevoel dat ik had toen die blauwe Mido TV Chrono binnen kwam was een gevoel wat vergelijkbaar is met “ik zit vol, ik kan geen hap meer op” en dat heb ik nog niet eerder zo ervaren.

Dit helpt @Bermuda , dit geeft wat richting. Thanks! :pray:t3:

Verstandig, kan ik nog wat van leren. :joy:

2 likes

Mensen die schoonheid, detail en vakmanschap waarderen zijn niet automatisch snobistisch. Het is echt maar een hele kleine groep, die neerkijkt op andere liefhebbers en het goedkopere segment of zich verheven voelt door het bezit van horloges uit het hogere segment.

Dus nee. Je bent geen watch snob. Je ervaart het onvermijdelijke in het menselijk leven… Een kind dat voor het eerst het symmetrische patroon van een dalhia ziet of voor het eerst in zijn leven het strand tussen zijn tenen voelt, is overspoeld van verwondering. Het is nieuw, spannend en het prikkelt de geest.
Als het nieuwe eraf is, moet er telkens weer iets nieuws voor in de plek komen om dezelfde verwondering te ervaren. Nooit meer, zal het kind met dezelfde verwondering naar die dalhia kijken.

Zo is het ook met horloges. Waar je eerst vol verwondering keek naar je MM300, heb je die nu wel weer gezien.
Bij het hogere segment, heb je meer van het nieuwe, al is het op een gedetailleerder niveau.
De mirror polish, het breken van het licht op de uur markeringen die telkens anders is met het verstrijken van het daglicht, de gevorderde techniek waarbij de seconde Wijzer feilloos glijdt over de plaat… horloges uit dit segment hebben vaak meer ‘laagjes’. Het aangezicht van veraf, de detail in het kleinste deel van de plaat, de techniek, het verhaaltje.
Mooi man, die verwondering.

Mijn advies; rustig!!!
Want voor je het weet, brengt niets betaalbaars meer die verwondering die je zoekt en moet je een tweede hypotheek pakken voor een Holy Trinity :sweat_smile:

of ga aan de vintage. Dan kun je zoeken naar dat ene perfect bewaard gebleven exemplaar. De speld in de hooiberg. Als je die gevonden hebt, kun je weer zoeken naar nog een net iets betere, gevolgt door de verschillende uitvoeringen en productiefouten :joy:

3 likes

:clap:

2 likes