Stop met horloges kopen!

Ik kwam deze korte video tegen op YouTube en wou hem graag hier delen. Als je hem hebt bekeken, ben ik benieuwd naar jouw reflectie hierop!

Voor mij raakt dit wel de kern waarom blijven verzamelen uiteindelijk niet de voldoening geeft tov horloges daadwerkelijke langdurig dragen, beschadigen en herinneringen mee opdoen. Met 31 stuks wordt het ook voor mij tijd om te gaan snijden en goed te bedenken wat ik wil in mijn horloge reis. Misschien jullie ook? Enjoy!

28 likes

Nu, ik draag 3 horloges (ik bezit er nog enkele van mijn opa en horloges die niet meer werken) en ik heb al lang begrepen dat dit prima is voor mij.

Ik kijk naar horloges, verzamel info, maar koop er geen bij, tenzij er 1 uit de collectie gaat.
Dus ik ga zeker akkoord met die man.

9 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Peter. Kom op. Haal de zuurtegraad een beetje uit je lichaam.
Je bent zelf ook ooit nieuw lid geweest.

41 likes

Yeah Right.
Al die YouTube influencers ontlenen hun bestaansrecht aan de kijkers wijs maken dat ze een “watch collecting journey” behoren te ondergaan.

Die hooguit 5% van de consumenten die een horloge belangrijk vinden die hebben er al 1.
Dus diezelfde 5% kan je ook een tweede derde vierde vijfde aansmeren.
En dan maakt het niet uit of je een halve juwelierszaak in je kluis hebt.
Of 20 horloges van Ali express.
Als ze maar verkocht zijn.

YouTube is een absolute accelerator voor de klokkieshandel.
En daar werkt bovenstaande kwibus gewoon aan mee.

2 likes

Dat is toch ook precies wat hij zelf zegt?

2 likes

Het heeft even geduurd voor ik wist wat mijn smaak was, maar nu ik het weet en al mijn horloges in dat kader vallen is de kooplust ook wel weg.

Ik moet nog vier horloges verkopen, waaronder een horloge wat ik niet graag weg doe omdat ik het van een gewaardeerde forum vriend over heb genomen, maar wat ik toch nooit draag in het huidige geweld van de kern.

Daarna heb ik er een slordige veertien over.

15 likes

Ik heb er net twee verkocht

En drie gekocht.

Zodra ik alles op een fatsoenlijk bandje heb is het wel even klaar.

Heb 6-7 fantastische horloges die helemaal binnen mijn smaak, maat en proporties vallen, tijd om ervan te gaan genieten!

6 likes

De reis heeft te maken met het ontdekken van wat echt mooi is.

Koop geen snacks. Daar is al een topic over. Koop of tracht je grails te kopen. En in de tussentijd je collectie klein te houden. En draag al
Je horloges.

Als ik hier lees dat mensen +10 horloges bezitten en het is geen verzameling van een bepaald thema of merk, dan kun je niet met droge ogen zeggen dat je ze allemaal draagt. Neem afscheid en level up.

Dan bezit je sowiso minder horloges en draag je ze allemaal vaker.

36 likes

Het filmpje toont mooi de uitwassen van onze verderfelijke kapitalistische maatschappij.

4 likes

Eens maar met de toevoeging: Level up hoeft niet per se te betekenen: koop duurdere horloges.

9 likes

Jawel.

5 likes

Helemaal eens. Ik ben eind vorig jaar ook die richting uitgegaan. Een vaste kern van 6 stuks die ik erg vaak draag. Als er nog iets bijkomt dan is dat meer eens voor de leuk - die gaat dan ook niet erg lang blijven -, of als verzamelobject. Het heeft me ongeloofelijk veel rust gegeven op horlogegebied.

11 likes

Ik hoop daar ook te komen.

1 like

:point_up: Dit.
Ik heb er meestal nog één snackhorloge naast, maar als ik nu nog aankopen doe dan zijn dat meestal horloges waar ik al langere tijd mijn oog op heb en die ook voor de langere termijn gekocht worden. Ik zeg niet voor altijd, want dat zijn er maar weinig gebleken.

Er is zomaar een kans dat ik over een paar jaar één absolute grail overhoud en daar een daily van maak.

Oké, misschien meer dan één. :upside_down_face:

3 likes

Hehehehe… Ik weet al niet eens wat ik nog in m’n Grand Seiko’s zou moeten snijden. Eén is geen, zei een collega van me in de server wereld altijd.

4 likes

Je zegt dat, maar roulatie kristalliseert zich pas over tijd uit. Op z’n hoogtepunt had ik 27 horloges rond zwerven. Een thema was Seiko, da’s nach wie vor altijd zo, een ander thema waren de Deutsche genossen. Of field watches en pilots, dat soort geneuzel.

Ik droeg ze allemaal in roulatie, maar pas na een jaar merk je wat de zwakkere broeders zijn die minder aan de beurt komen. Nu heb ik er tien weg gerationaliseerd, en er gaan er nog vier weg, maar de vijftien die ik over ga houden draag ik allemaal.

Het thema? Horloges die ik mooi vind, fijn vind dragen, en die bij m’n kleedstijl passen.

8 likes

Er is, m.i., niets mis met dat je, als liefhebber, meerdere horloges hebt. Alleen maar logisch, eigenlijk. Je vindt horloges gaaf en slechts één horloge zou voor mij onmogelijk zijn. Saai, sowieso en er zijn gewoon teveel mooie horloges!:smiling_face:

4 likes

Misschien omdat ik alles in de kluis heb liggen merk ik welke horloges ik daaruit pak. Rouleer om de paar weken. Zou prima met 3 of 4 horloges kunnen. Ook toen ik alles in huis had droeg ik wekenlang hetzelfde.

Daarnaast heb ik vaak een beatertje of tijdelijke aanwinst die ook na een paar weken weer door mag.

31 stuks!?? Wauw!! Hahaha kom ik aanzetten met 2 stuks

1 like