Problemen met de geschiedenis van de B-uhr

Ik vond het in 't begin echt foeilijke dingen: de B-uhr. Maar sinds een jaar ben ik er anders naar gaan kijken. En het zijn eigenlijk gewoon beauties. Heb sinds kort er één van Parnis en die bevalt echt super. Hij bevalt zo goed dat ik een ‘echte’ wil. D.w.z. van een gerenommeerd merk. Liefst zonder datum, cijfers en fabrikantnaam.

Maar ik heb me tevens ingelezen in de geschiedenis van de B-uhr en tja… het waren niet de meest sympathieke mensen (of i.i.g. waar ze voor vochten). Ik ben in het leven vrij principieel en heb wel een probleem met het symbool vd B-uhr.

Heeft iemand hetzelfde of juist niet? Graag jullie mening!

Wat bedoel je met het symbool van de B-uhr?

waar hij voor staat bedoel je? Dan kun je wel meer duitse merken skippen… Heel veel Duitse bekende merken hebben in WO2 bijgedragen aan de wreedheden. Van bommenwerperrichters tot tanks tot alles…
Maar om daarom Duitse waar, ook al ligt het er zo bovenop, nu nog daarvoor links te laten liggen?

Zou je ook geen Volkswagen kopen? Of een Braun scheerapparaat? Zolang er geen hakenkruis op staat vind ik het geen probleem. Er was ook een belangrijk verschil tussen Nazis en het Duitse Leger. Dit horloge moet je ook zeker niet zien als een Nazi horloge. Als ik dat zou doen zou ik hem ook nooit dragen.

Supah, mag ik vragen hoe oud je bent???

Groet
Herman

Piloten zijn gewoon cool

:wink:

de voorbeelden gaan over merken en niet over replica’s van uitrustingsstukken van de duitse Luftwaffe. Die vergelijkingen gaan dus mank wat mij betreft. De VW Golf van 2011 heeft geen enkele gelijkenis met een duitse legerwagen uit de WOII.
Dat hebben deze horloges juist wel.

Het is me overigens wel eens opgevallen dat de betreffende duitse en zwiterse merken zelf een beetje schimmig doen hun activiteiten voor voor de Luftwaffe.
Dat stukje (WO II) ontbreekt vaak in de weergave van hun geschiedenis in de catalogi.

Ieder z’n mening we leven (gelukkig) in een vrij land, maar voor mij geen B- Uhr.

Marco W.

Mijn buurman, die in een jappenkamp heeft gezeten, zal dus nooit iets kopen
wat zelfs maar aan Japan is gerelateerd.
Als ik zijn spaarzame verslagen hoor, kan ik er wel begrip voor hebben.
Met Duitse producten is het voor verschillende mensen het zelfde denk ik.
Als je zelf in deze niets hebt ondervonden, moet je gewoon kopen wat je leuk vindt.
Doe ik dus ook.
Gr,
Lone Ryder

Marco W Schreef:

de voorbeelden gaan over merken en niet over
replica’s van uitrustingsstukken van de duitse
Luftwaffe. Die vergelijkingen gaan dus mank wat
mij betreft. De VW Golf van 2011 heeft geen enkele
gelijkenis met een duitse legerwagen uit de WOII.
Dat hebben deze horloges juist wel.

Het is me overigens wel eens opgevallen dat de
betreffende duitse en zwiterse merken zelf een
beetje schimmig doen hun activiteiten voor voor de
Luftwaffe.
Dat stukje (WO II) ontbreekt vaak in de weergave
van hun geschiedenis in de catalogi.

Ieder z’n mening we leven (gelukkig) in een vrij
land, maar voor mij geen B- Uhr.

Marco W.

De naam “Volkswagen” geeft mij juist weer een nare bijsmaak. Dit merk stond symbool voor de gang naar de vrijheid in combinatie met het “Lebensraum” idee voor het Duitse volk. Het was een paradepaardje van de Nazipropaganda. Iedereen ervaart dingen anders.

Uiteraard heb ik respect voor je principe, maar als je dit consequent doorvoert, zijn er heel wat Duitse bedrijven waar je geen spullen meer van zou willen hebben vanwege hun oorlogsverleden.

Wil je het alleen beperken tot Duitsland of ook andere landen?

Beperkt je dit principe tot het verleden of ook de recente gruweldaden?

Heb je ook al protest aangetekend bij je pensioeninstelling, die investeert in de wapenindustrie?

Stem je VVD, die in het recente verleden onder Staatssecretaris Bolkenstein van EZ, willens en wetens de grondstoffen voor het gifgas door Frans van Anraat naar Irak heeft laten uitvoeren, terwijl de Nederlandse ambasadeur in Irak keer op keer had gewaarschuwd wat er met de spullen van van Anraat gebeurde

Tank je al geen Shell meer vanwege de misstanden in Nigeria?(Zembla afgelopen zaterdag)

Lees je geen kranten die in de oorlog “fout” waren zoals o.a. Telegraaf?

Nogmaals veel respect, maar waar houdt het op?

Je kunt ook er ook een draai aan geven door aan te tonen dat deze horloges ook voor vreedzame doelen kunnen worden gebruikt.:wink:

Tenzij je per se een B-Uhr wilt die in de 2e wereldoorlog is gedragen door een Duitse piloot, zie ik het probleem niet zo. Trouwens, verzamelaars van items uit de tweede wereldoorlog die daarvoor Nazi spullen hebben vind ik ook niet vreemd, als er maar geen voor de hand liggend gedachtgoed achter zit.

Er zijn daarnaast zo veel dingen die in eerste instantie een “meer praktisch” doel hadden voordat wij ze als mode accessoire gingen dragen, oud en modern. Als je daar op moet gaan letten… doe alles van Hugo Boss dan alvast maar de deur uit :smiley:

Krentenbol Schreef:

Piloten zijn gewoon cool

:wink:

Iedere natie, ook Nederland, heeft in zijn geschiedenis zwarte bladzijden. Denk b.v. aan ons koloniale verleden en de Politionele Acties eind jaren '40, waar overigens nu anders tegenaan wordt gekeken als pak weg 30 jaar geleden.
In iedere verzameling loop je tegen deze problemen aan. De afweging om iets uit zo’n periode in de collectie op te nemen zal voor iedereen een andere uitkomst geven.
Bij horloges speelt ook nog mee, dat je ze kunt dragen i.p.v. alleen in het kistje laten liggen. Dat probleem heb je b.v. bij de zinken Nederlandse munten van de Duitse bezetter uit de Tweede Wereld Oorlog niet.

Deze discussie komt wel vaker voor op dit forum. Een recente is deze b.v.: http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,225488,225488#msg-225488
Het gaat over een horloge gedragen door een naaste medewerker van A. Hitler.

hoogste tijd dat de TS even reageert en precies aangeeft wat hij nu eigenlijk bedoelt, zo blijft het maar giswerk.

Ik respecteer een ieders mening in dit soort gevoelige zaken, het gevoel speelt immers een grote rol in dezen. Maar ik wil toch graag een nuance aanbrengen: het gaat hier, zowel bij een origineel als bij een replica, maar om een horloge. Een “simpel” tijdwaarneminginstrument dat weliswaar onmisbaar is voor een piloot, maar dat toch niet echt direct heeft bijgedragen aan enig slachtoffer.

[b][i]Watches don't kill, people do[/b][/i] ;)

Dat is dan weer niet helemaal waar, de horloges werden o.a. gebruikt bij het timen van de tijd tijdens het afwerpen van de bommen.

Ik heb totaal geen probleem met de B-Uhr, het was gewoon een horloge van gewoon
vliegers uit gewoon een oorlog.
Niets meer en niets minder.

sorcees Schreef:

Dat is dan weer niet helemaal waar, de horloges
werden o.a. gebruikt bij het timen van de tijd
tijdens het afwerpen van de bommen.

Dat zeg ik, het is maar een tijdswaarneminginstrument. :slight_smile:

Ik heb geen enkel probleem met de B-Uhr en als in de gelegenheid zal komen om een echte te kopen voor een goede prijs zal ik het zeker niet nalaten. Maar ik ben dan ook niet zo principieel

Heel veel innovaties en verbeteringen komen uit oorlogen. In crises zijn mensen nu eenmaal het meest innovatief. Moeten al deze ideeën dan na de oorlog in de prullenbak worden gegooid? Van internet geplukt: “Ten tijde van spanning en oorlog worden soms de beste uitvindingen gedaan, denk aan de trein, de telegraaf maar ook de knijpkat.”