Ik heb een horloge verkocht via chrono24. Deze werkte perfect ten tijde van verkoop, bij aankomst werkte het horloge niet meer, waarschijnlijk door lompheid of iets dergelijks tijdens verzending.
Nu verkoop ik op chrono24 als particulier. De verkoper wilt het horloge terugsturen, terwijl ik (volledig verzekerd) een goed werkend horloge heb verstuurd. Hebben jullie ervaring hiermee? Ooit dit probleem gehad? Hoe is dat opgelost?
Kortom, wat raden jullie aan? Vraag me af of ik als particulier verplicht ben zijn horloge terug te nemen?
Alleen al vanuit je eigen eergevoel neem ik aan dat je gewoon een werkend horloge wil laten afleveren aangezien de koper ook voor een werkend exemplaar heeft betaald?
Zou het eerst bij de vervoerder claimen, neem aan dat je het verzekerd hebt verzonden?
Ik heb een werkend horloge, verzekerd verzonden? Dan is het niet mijn eergevoel om een probleem op te lossen dat de post heeft veroorzaakt, waar ik juist mezelf voor heb verzekerd. Ik verkoop zeker alleen een werkend horloge, maar als iemand anders het sloopt voel ik mijzelf daar niet verantwoordelijk voor nee.
claimen inderdaad. Maar is het dan aan te raden dat hij dat horloge houdt en dan schade claimen voor reparatie of iets dergelijks? Of eerst terug laten komen?
In principe is Chrono24 meer verkoper georienteerd in geschillen tussen particulieren. Volgens mij wordt het geld bij aflevering aan de hand van Track&Trace automatisch vrijgegeven aan de verkoper. En in extreme gevallen kan de verkoper het tegenhouden en een geschil starten. In principe zal Chrono jullie vragen dit eerst onderling op te lossen. Het komt dus aan op je eigen bereidheid om dit op te lossen en je indruk van de koper.
Als de doos gehavend was aangekomen had de ontvanger nog kunnen weigeren of hier een foto van kunnen nemen zodat dit eventueel bij het postbedrijf verhaald kan worden. Dat is nu denk ik niet meer mogelijk. Je kan altijd vragen wat er precies loos is en wat de verwachte reparatie kosten zijn. Zelf heb ik weleens aangeboden om de helft te betalen van een kleine reparatie (ong 100EU) zodat we beiden een goed gevoel overhielden aan de transactie. De koper verwacht nl een werkend product en de verkoper is er van overtuigd een goed product te hebben verzonden.
Zelf maakte ik vlak voor het versturen, foto’s en videos met op de achtergrond de website van een krant om aan te tonen dat het horloge in goede staat was toen ik het inpakte. Handig bij een geschil, maar ik heb het nog niet nodig gehad.
Je verkoopt iets op een platform als chrono24. Dat is niet iets goedkoops “as is” van marktplaats kopen. Waarschijnlijk waren jouw opbrengsten ook hoger omdat je het verkocht als werkend in plaats van “as is”. Sites als ebay of chrono24 zijn geen speeltuin. En krijg je als verkoper dus ook een hogere opbrengst. Daar zit dan vind ik ook wel een bepaalde verantwoordelijkheid aan vast. Dus als je het vanuit het punt van de koper bekijkt, die denkt een werkend horloge te krijgen. Draai de situatie om wat vind jij er van als je een niet werkend horloge krijgt?
Nu zijn er natuurlijk ook genoeg rare mensen op deze wereld. Misschien probeert hij er een slaatje uit te slaan terwijl hij wel goed werkt. Of vind hij hem simpelweg niet mooi en zoekt hij een manier om hem terug te sturen. Dat is wel het lastige van de situatie. Daarom is het forum wel fijner omdat je daar wel met normale mensen te maken hebt (meestal in ieder geval).
Jij bent als verkoper toch echt zelf verantwoordelijk om het verkochte in de overeengekomen staat bij de koper te krijgen, dat jij dit uitbesteed hebt aan een vervoerder zorgt enkel dat er een geschil met de transporteur kan ontstaan bij schade (of je moet hier vooraf afspraken over gemaakt hebben met de koper).
Eea uiteraard in het geval dat de koper ter goede trouw is en niet bijvoorbeeld alleen een donoronderdeel nodig had (marktplaats maakt je wantrouwig met dit soort zaken).
Ik denk dat de koper in kwestie eerlijk is, en natuurlijk zou ik het als koper niet fijn vinden om een kapot horloge te ontvangen. Als verkoper opdraaien voor een werkend horloge dat wordt gesloopt is natuurlijk net zo min.
Daarom was de insteek van het topic wat jullie ervaringen waren met dit soort kwesties laten oplossen. Bijvoorbeeld met verzekering. Daar heb ik in ieder geval contact mee opgenomen, hopelijk vergoeden zij de reparatie, of de koper dat laat doen of ik. @Rik eerlijk gezegd weet ik niet wat mijn verantwoordelijkheid is m.b.t het tot zijn deur laten aankomen. Wat Postnl doet ligt buiten mijn macht om, dus ik weet niet of ik daar verantwoordelijk voor ben. Maarja, daarom heb ik het ook laten verzekeren. Mijn doel is ook niet om de koper te ‘‘naaien’’, maar juist om een oplossing te zoeken. Het liefst niet door het horloge terug te nemen, maar door de reparatie te laten vergoeden. Immers als hij ter goede trouw is zou dat ook voor hem prima moeten zijn, en dan loop ik niet risico met nog een keer verzenden, en weer kosten daarvoor.
Dat iets niet binnen je macht ligt, betekent niet dat je er niet verantwoordelijk voor bent. Als jij verzenden als optie aanbiedt, is de verzending volgens mij wel jouw verantwoordelijkheid. Tenzij je daar iets anders over afspreekt. Of misschien hebben de algemene voorwaarden van chrono24 daar nog invloed op. Dat weet ik niet, ik ken die voorwaarden ook niet.
De koper is in elk geval niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor het probleem. Je kunt hem vragen wat hij graag wil. Als hij het horloge niet wil accepteren moet je het terugnemen en de schade bij de vervoerder claimen. Niet zo moeilijk volgens mij.
Ik vrees dat het een heel lastig verhaal gaat worden als er geen visuele schade aan het pakket of het horloge te zien is.
Lastig. Dat is juist een manier voor een koper om je slim geld afhandig te maken. Terug sturen is voor een koper vaak nadeliger
Het moet niet gekker worden? Je verkoopt wel iets op een professioneel platform en krijgt geld van iemand anders. Dan moet daar wel iets tegen over staan. Wil je dat gezeik niet? Dan laat het je het lekker in de kast liggen ipv verkopen.
Dan zou ik als ik jou was dus maar nooit iets verkopen via een platform. De verkoper is toch echt verantwoordelijk voor het aankopen van het product in goede staat bij de klant. Als de vervoerder daar dan vervolgens steken laat vallen, is dat toch echt jouw probleem en niet het probleem van de klant.
Geen visuele schade inderdaad, maar het horloge loopt iets van tien minuten per dag af en de datum werkt niet meer. Dus dat valt in principe wel vast tel leggen.
Dit is een heel lastige. Dit omdat jij particulier bent en dan is het consumentenrecht niet van toepassing. 7bw gaat daarom ook niet op. Dit is een heel lastige. De transporteur zal ongetwijfeld bewijs willen zien dat het horloge nog werkte toen het opgestuurd werd. Heel vervelend dit allemaal. Dit is ook precies de rede dat ik zaken altijd op laat halen en laat controleren op werking. Dan kan je in ieder geval aantonen dat het werkte toen het opgehaald werd.
Ja. Lastige is dat ik onmogelijk kan aantonen dat het horloge wel werkte toen ik hem verkocht. Hij kwam wel terug van de horlogemaker, dus misschien is dat iets. Maar het blijft natuurlijk erg lastig te bewijzen bij een horloge.
Dit is alleen van toepassing als je winkelier bent. Niet als particulier. Dan gaat dit niet op. Je komt eerder in de buurt van wanprestatie oid. Maar dan krijg je alsnog de discussie dat iets wel of niet gewerkt heeft.