Al een tijdje een mooie Vostok Scuba diver in het bezit. Mooi origineel model en een mooi stukje leeftijd achter de kiezen. Horloge was even aan een inspectiebeurtje toe, omdat hij niet lekker liep en de tijd niet echt nauwkeurig aangaf. Idem voor de datumwissel. Meest eenvoudige oplossing was om een donor uurwerk zien te krijgen en de hele bende over te zetten.
Van @DirkT Dirk een 2416B automatisch uurwerkje overgenomen om deze te vervangen met mijn Scuba diver. Knap uurwerk Dirk, waarvoor dank nog.
Na ontvangst van het uurwerk, vol goede moed aan de slag gegaan. Zag dat de datum schijf op het donorurrwerk erg wit was en die van mij door zijn leeftijd mooi verkleurd was. Dus deze moest natuurlijk ook even omgezet worden. Even, ik hoor het mijzelf nog zeggen.
Het omzetten van de datumschijf ging met de nodige probleempjes
De tandwielen en de veertjes vlogen mij om de oren
Nou ja, wat doe je dan, even via Youtube een filmpje opzoeken hoe je een datumschijf vervangt (had ik dat nou maar eerder gedaan )
Afijn, alles toch weer in elkaar weten te prutsen en zowaar tijdens het testen deed alles het weer
Tijd liep weer netjes, datum versprong in ieder geval om 10 voor 12 en niet 11 uur al, dus dat was bijna een uurtje winst
Toen ik het uurwerk weer in de kast wilde monteren, begon de ellende dus. Ik kreeg met geen mogelijkheid de stift in het uurwerk. Uurwerkje er weer uit en stift paste. Dus hoe kon dit nu weer. Uurwerk hetzelfde, kast hetzelfde en stift hetzelfde.
Wel een half uur aan het pielen geweest om die
stift er in te krijgen. Nou hij had er gewoon geen zin meer in en ik klaarblijkelijk ook niet.
Dusdanig geweld toegepast dat waarschijnlijk de keyless naar z’n mallemoer is gegaan.
Tja wat doe je dan . Een handopwinder slopen en deze dan maar overzetten. Dus zo gezegd zo gedaan. Een andere Rus geslachtofferd voor het uurwerk( wel met datum schijf ) en het gepriegel weer van voor af aan begonnen. Uiteindelijk is de operatie geslaagd en mijn mooie Scuba diver loopt weer als een zonnetje en kan eindelijk weer om de pols.
Hier wat foto’s van de hele operatie Voordeel is dat ik er weer heel veel van geleerd heb en voor de geslachtofferde Rus is alweer een uurwerkje onderweg dus deze wordt binnenkort weer in ere hersteld
Laatste foto’s zijn het eindresultaat en wat een mooie blauwe dial heren
Dit is hoe het horloge eruit zag voor zijn operatie
Eindresultaat. Was automaat en nu een handwinder met rode seconde wijzer en andere kast waardoor ik tenminste normale bandjes kan gebruiken