Een tijdje geleden kon ik op een veilig een 62MAS kopen voor weinig. Ik wist toen al, dat het een uitdaging zou worden, want het was slechts de kast, wijzerplaat en de wijzers. Maar het was voor mij de enige manier om zo’n iconisch horloge te bemachtigen. De doelstelling is: Herstellen naar de originele staat, maar dan wel op zo’n economisch mogelijke manier…
Enkele dagen geleden kwam het binnen. Dat was wel even spannend, of het er wel goed zou uitzien. Laat ik het zo zeggen: Het viel niet tegen. De bevel draaide niet, de datumring, die er nog wel bij zat, miste hier en daar wat opdruk, maar de wijzerplaat was in verrassend goede staat. De wijzers zijn in iets mindere staat, waarbij de minutenwijzer een gat in de lumen had. De secondewijzer heeft wat beschadigingen. En natuurlijk geen uurwerk.
Maar de kast ziet er nog heel goed uit, dwz, nadat ik de kast geheel ontdaan had van de vliegroest.
De bevel kwam gelukkig wel gemakkelijk los, en daar bleek bijna 60 jaar rotzooi onder te zitten. Maar toen het eenmaal zuiver was, kon ik alleen maar blij zijn. De kast, de bevel waren in zeer goede staat. Alleen de lumen-pip in de bevel was weg, die moet ik nog een keer opnieuw aanbrengen.
Intussen had ik al een origineel uurwerkje gevonden tegen een zeer redelijke prijs. Maar dat is nog steeds onderweg, en ik heb nog geen garantie, dat het uurwerkje goed loopt. Maar intussen jeukt het wel om dit horloge te dragen, en daar heb ik een oplossing voor gevonden.
Ik had namelijk nog een Seikomatic 6216-9000 liggen, waar de wijzerplaat half vergaan was. En aangezien de uurwerkjes van de 62-serie uitwisselbaar zijn, heb ik dat voorlopig even gebruikt. Ik heb wel wat aanpassingen moeten doen, vanwege de datum-ring. Want de 6216 heeft de kroon op de 4-uur positie zitten en de 62MAS op 3-uur. Dan klopt de uitlijning van de datum niet meer. En zoals gezegd, de originele ring was niet in al te beste staat.
Maar gelukkig had ik een oplossing liggen: Een Seiko Skyliner, die ik voor onderdelen had liggen, mocht zijn datum-ring afstaan. Want dat is een handwinder, met de kroon op 3-uur positie! Dat uurwerkje zal ik wellicht later nog nodig hebben voor het 6217 uurwerkje, maar dat komt later wel.
En daarmee was de weg vrij om het uurwerkje met de wijzerplaat te monteren. Dat ging prima, maar bij het monteren van de wijzers ontstond een klein probleempje, de lumen brak uit de minutenwijzer. Een poging gedaan om de wijzer te re-lumen. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar het is voorlopig goed genoeg. De secondewijzer heeft ook lichte schade, maar ik laat het voorlopig zo.
En dan komt het allemaal tot leven, en dan ben je echt wel even sprakeloos. Nooit gedacht, dat ik me ooit dit horloge zou kunnen veroorloven, maar ik heb hem nu om mijn pols, en daar blijft hij nog wel even… In eerste instantie met een leren bandje gemonteerd, maar oorspronkelijk kwam dit horloge op een rubberen tropic. En laat ik zo’n bandje toevallig op een ander horloge hebben zitten (geen origineel), maar het ziet er dan wel een heel stuk beter uit, en het zit ook comfortabeler!
Maar het project stopt hier niet, zoals ik al hierboven vermeldde, er is een 6217A onderweg, en die ga ik herstellen. Wellicht ooit een nieuwe secondewijzer, maar die vind ik nu nog wat te prijzig…