Project 62MAS

Een tijdje geleden kon ik op een veilig een 62MAS kopen voor weinig. Ik wist toen al, dat het een uitdaging zou worden, want het was slechts de kast, wijzerplaat en de wijzers. Maar het was voor mij de enige manier om zo’n iconisch horloge te bemachtigen. De doelstelling is: Herstellen naar de originele staat, maar dan wel op zo’n economisch mogelijke manier…

Enkele dagen geleden kwam het binnen. Dat was wel even spannend, of het er wel goed zou uitzien. Laat ik het zo zeggen: Het viel niet tegen. De bevel draaide niet, de datumring, die er nog wel bij zat, miste hier en daar wat opdruk, maar de wijzerplaat was in verrassend goede staat. De wijzers zijn in iets mindere staat, waarbij de minutenwijzer een gat in de lumen had. De secondewijzer heeft wat beschadigingen. En natuurlijk geen uurwerk.

Maar de kast ziet er nog heel goed uit, dwz, nadat ik de kast geheel ontdaan had van de vliegroest.
De bevel kwam gelukkig wel gemakkelijk los, en daar bleek bijna 60 jaar rotzooi onder te zitten. Maar toen het eenmaal zuiver was, kon ik alleen maar blij zijn. De kast, de bevel waren in zeer goede staat. Alleen de lumen-pip in de bevel was weg, die moet ik nog een keer opnieuw aanbrengen.

Intussen had ik al een origineel uurwerkje gevonden tegen een zeer redelijke prijs. Maar dat is nog steeds onderweg, en ik heb nog geen garantie, dat het uurwerkje goed loopt. Maar intussen jeukt het wel om dit horloge te dragen, en daar heb ik een oplossing voor gevonden.

Ik had namelijk nog een Seikomatic 6216-9000 liggen, waar de wijzerplaat half vergaan was. En aangezien de uurwerkjes van de 62-serie uitwisselbaar zijn, heb ik dat voorlopig even gebruikt. Ik heb wel wat aanpassingen moeten doen, vanwege de datum-ring. Want de 6216 heeft de kroon op de 4-uur positie zitten en de 62MAS op 3-uur. Dan klopt de uitlijning van de datum niet meer. En zoals gezegd, de originele ring was niet in al te beste staat.
Maar gelukkig had ik een oplossing liggen: Een Seiko Skyliner, die ik voor onderdelen had liggen, mocht zijn datum-ring afstaan. Want dat is een handwinder, met de kroon op 3-uur positie! Dat uurwerkje zal ik wellicht later nog nodig hebben voor het 6217 uurwerkje, maar dat komt later wel.

En daarmee was de weg vrij om het uurwerkje met de wijzerplaat te monteren. Dat ging prima, maar bij het monteren van de wijzers ontstond een klein probleempje, de lumen brak uit de minutenwijzer. Een poging gedaan om de wijzer te re-lumen. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar het is voorlopig goed genoeg. De secondewijzer heeft ook lichte schade, maar ik laat het voorlopig zo.

En dan komt het allemaal tot leven, en dan ben je echt wel even sprakeloos. Nooit gedacht, dat ik me ooit dit horloge zou kunnen veroorloven, maar ik heb hem nu om mijn pols, en daar blijft hij nog wel even… In eerste instantie met een leren bandje gemonteerd, maar oorspronkelijk kwam dit horloge op een rubberen tropic. En laat ik zo’n bandje toevallig op een ander horloge hebben zitten (geen origineel), maar het ziet er dan wel een heel stuk beter uit, en het zit ook comfortabeler!

Maar het project stopt hier niet, zoals ik al hierboven vermeldde, er is een 6217A onderweg, en die ga ik herstellen. Wellicht ooit een nieuwe secondewijzer, maar die vind ik nu nog wat te prijzig…

81 likes

Leuk project en het resultaat mag er nu al zijn :+1:

1 like

Heel tof! Hoop dat je er een vervolg aan kunt gaan geven!

1 like

Mijn beste,

Goed bezig!!
Knap hoor.:ok_hand:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Geweldig resultaat nu al :ok_hand:

1 like

Mooi resultaat, ziet er al knap uit!

Van harte met dit toch wel iconische horloge!!

1 like

Wat een pracht aanwinst, Patrick. Zo’n iconisch horloge is een hele gave toevoeging aan je, toch al bijzondere, verzameling.
Ik ben benieuwd naar het vervolg van dit avontuur.

1 like

Dat is een mooi avontuur en het resultaat ziet er al leuk uit! :ok_hand:t2: hopelijk gaat het uurwerk zonder te veel slag en stoot er goed in!

1 like

:star_struck: Wat een leuke :evergreen_tree: :santa: :gift: voor je :partying_face: en goed gedaan :nerd_face: :mechanic: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Ziet er goed uit

1 like

Mooi project en voorlopig een prima resultaat, respect :+1:

1 like

Mooie aanwinst. Idd de enige manier om betaalbaar aan zo’n horloge te komen. Ik weet nog wel dat je in 2004 ongeveer waarschijnlijk 50 dollar had betaald voor een lege kast. Een mooie 6105 duiker deed zo’n 150 dollar met een beetje zoeken.

2 likes

Gaaf, Patrick. Dit wordt jóuw 62mas en daar ga je heel lang plezier aan beleven.

NOS Tropics dragen heel fijn, vind ik. Dat rubber is nog soepel. Maar er is niets mis met de after market versies. Voor dagelijks gebruik zou dat ook mijn keuze zijn. En af en toe op leer, omdat dat ook mooi staat. :sunglasses::+1:t3:

2 likes

Onwijs tof! En knap hoe je dit zo ‘even’ doet. :clap: En een erg gaaf horloge.

1 like

Wat onwijs knap! En leuk om te zien. Dank voor het delen!

1 like

Leuk Patrick dat jij zo’n 62 hebt kunnen bemachtigen.
Toch wel een zeer gezochte Seiko en waar kan ie beter terecht komen dan bij jou.
Het is nu een horloge met een verhaal en dat ie er niet als nieuw uitziet…nou en.
Het is vintage. Wij zien er ook niet meer als nieuw uit.

3 likes

Heel tof om te zien hoe dit horloge weer tot leven komt

1 like

Gaaf project!

1 like

Goed bezig Patrick! Ga zo door :sunglasses:

1 like

En verder gaat het. PostNL had nu wel tijd om mijn pakket te bezorgen. Dus maar meteen even aan de slag gegaan, lekker vrij zo voor de Kerst.
Het uurwerkje had zowel goed als slecht nieuws. Het goede nieuws: Het is een 6217A, daar had ik nog wat twijfels over, maar er zitten enkele niet originele onderdelen aan. De balansbrug is niet origineel, en het oscillerend gewicht voor de automaat was niet origineel en bovendien niet in de beste staat. Ook de balans was niet origineel, dus die moest ik vervangen. Het werkte allemaal wel, maar dat was niet, zoals ik het wilde hebben.

Dan is goede raad duur, die onderdelen zijn gebruikt best duur. Ik had de onderdelen er op kunnen laten zitten, maar dat heb ik toch niet gedaan. Ik had hier nog een Seikomatic 17 jewels liggen, in de basis hetzelfde uurwerkje, waar ook een rode brug en gewicht op zat. Alleen staat er op de brug 603 (wat correct is voor de Seikomatic) en op het gewicht staat Seikomatic 17 jewels. Dat neem ik dan maar voor lief. Nu is het nabij origineel.

Het uurwerkje zelf bracht niet al te veel verrassingen, het was zelfs in zeer goede staat. Geen speling op de veertonbrug, en ook op de andere onderdelen geen speling. Alleen de veer moest vervangen worden. Toen ik die eruit haalde, leek hij wel vierhoekig te zijn, wat ze daar ooit mee gedaan hebben?

Hoe dan ook, een andere veer had ik liggen, en na een schoonmaakbeurt van het uurwerkje en de onderdelen kon het opbouwen beginnen. Hier en daar een schroefje uitgewisseld tegen betere (handig als je onderdelen hebt liggen), en alles correct gesmeerd. Toen het uurwerkje weer liep, kwam ik een ander probleem tegen, dat je niet heel snel bij een Seiko hebt: De balans begon te prellen! Na wat gepruts was dat ook weer verholpen, en nu loopt het netjes met een amplitude van rond de 280°. De automaatbrug had wel weer wat slijtage, maar daar had ik gelukkig nog goede onderdelen voor liggen. Die werden dus uitgewisseld, en daarmee komt dit project al bijna tot een einde.

Soms zit het gewoon mee, en kan je alle onderdelen gemakkelijk vinden. maar ik stoorde me er nog aan, dat ik nu één wijzer met een afwijkende kleur had (die had ik laatst opnieuw gelumed). Dus nog maar een poging gewaagd, in een poging zo dicht mogelijk bij de originele lumen te komen. Dat is vrij goed gelukt, en daarom ook maar meteen alle 3 de wijzers gedaan. Dan is het wel niet meer origineel, maar het ziet zoveel beter uit!

Dan nog een paar pakkingen om het geheel weer wat meer waterdicht te maken, en het horloge kan weer om de pols.

Nog een paar foto’s…

En dit is het eindresultaat:

33 likes