Projectbak inventaris - kalibers identificatie

Iemand een idee wat voor binnenwerk ik hier liggen heb? Ik heb zitten zoeken op de “nieuwe” ranfft maar voorlopig geen resultaat.

5 likes

Das toevallig, ik heb net zo’n uurwerk geserviced.
Het is een EB 1197.

5 likes

Dat was snel! En inderdaad, ik heb wellicht de 1197N variant met 15 steentjes. :v:t2:

1 like

En nog eentje…

Het is een cilindergang met sub second, tonneau. Daar zijn er maar 4 van op Ranfft - vier varianten op dezelfde Langendorf, en dat is het niet. Deze heeft - als ik het goed geteld heb en ze ontdubbeld zijn - 10 jewels. Er staan merktekens in de kast van onderhoud in 1935 dus minstens zo oud.

2 likes

Mag ik ook meedoen? Ik heb hier een Mimo liggen, maar kan op het uurwerkje niet erg veel vinden om het te identifceren. En dat zou toch wel handig zijn voor het zoeken naar onderdelen… En ik zou dit horloge toch graag weer werkend zien. En misschien zegt Mimo niet zo veel, maar Girard-Perregaux wel. Maar Girard-Perregaux was eigendom van Mimo…

3 likes

Tsja, een Girard Perregaux caliber 10. Maar zal een ebauche onder zitten die een andere standaard brugvorm heeft. Helaas is het logo daarvan weggehaald aan de dial kant. Het doet wat FHF aan.

1 like

Necropostje! Verder opruimen in de bak bracht deze naar boven. Een damesmodel Pontiac Desirée van ongeveer 15mm doorsnee.

Ik kan op ranfft niet veel vinden dat overeenkomt qua binnenwerk - lijkt beetje op een AS 17xx maar ook weer niet helemaal.

@Maurits: weet jij iets meer over dit serienummer? Vind het wel een leuk ding, en het loopt nog, dus misschien nog eentje voor mevrouw :smile:

1 like

Een modelnummer van een dameshorloge dat met een 5 begint hoort eigenlijk bij een gouden kast.
Met een 5 1/2"’ werkje zou het dan 52 moeten zijn.
Dat is het systeem van ca. 1960 tot 1980.
Maar aangezien het een kast met aangesoldeerde band is hebben ze misschien besloten om van het systeem af te wijken.
Of het is een nummer van het “systeem” van voor 1960.
Die oude modelnummers geven geen informatie over kaliber wn metaal maar zijn min of meer chronologisch gegeven.

1 like

PS
Misschien kom ik er morgen toe om het werk ze determineren.

Sorry voor mijn late reactie. Wat denken jullie van AS 984 (of de grote uitvoering 1002) ?

Dacht ik ook al aan. Ze hebben ze gemaakt met verschillende vormen bruggen waardoor het ineens een ander uurwerk lijkt.

1 like

Yup, lijkt dezelfde tiretteveer vorm te hebben. En weggehaalde AS logo zit ook op de juiste plek. Goed gevonden!

1 like

Lijkt een beetje op meerdere werkjes van AS-huize, o.a. AS1677; maar naar mijn bescheiden mening nog het meest op AS 1012 (?)

Daar sluit ik me bij aan.

Ik heb een la vol van die 5½’"werkjes van ik weet niet hoeveel verschillende nummers.
Daar wilde ik ooit een collage oid van maken.
Maar daar zal ik wel nooit toe komen.

1 like

Ja, lijkt heel hard op beide. Het grote verschil zit in de vorm van de balansbrug met de opwaartse zwiep aan de rechterkant. Die lijkt eerder op de 1017…

image

… maar ook weer niet helemaal, en de linkerkant van de balansbrug is ook anders.

Bon, we houden het maar op “AS 1xxx familie” :smile: of ik kijk of er ergens een merkteken staat onder de brug ofzo.

2 likes

Als je geluk hebt staat het onder de wijzerplaat.

1 like

Heb je ervaring in de onderlinge uitwisselbaarheid van onderdelen, m.a.w. zijn het in aanleg niet gewoon dezelfde uurwerkjes? Helaas kan ik zelf daar niets over zeggen, ik ben motorisch ongeschikt voor horlogetechniek :unamused:

1 like

Nee, helaas niet. Ze liggen maar te liggen.

1 like

Deze liep ik tegen 't lijf op uhrforum.de:

AS 573A, dus.

2 likes

Super! Dat is 'm inderdaad :grinning: bedankt, weer eentje in de inventarislijst waar de “Unknown” weg kan uit het kaliberveld!

3 likes