Projectje tussendoor, Tissot Seastar Visodate van 1967

Het vlot de laatste tijd niet zo met m’n horlogeprojecten, ik ben allerlei gereedschap aan het testen en verbouwen voor het opmaken van kasten, maar nog niet veel vooruitgang geboekt. Daardoor ligt er een aantal projecten stil totdat ik dat gereedschap op orde heb. :smirk:

Verder is het natuurlijk de laatste tijd veel te mooi weer om op zolder te zitten. :grin:

Dus nu maar even snel een ander projectje ertussen door gedaan. Ik had nog een '67er Seastar Visodate liggen met een matzwarte plaat. Nu houd ik van glimmend opgemaakte kasten, maar bij deze matte plaat leek me de verweerde staat van de kast wel passend. Dus bewust gekozen om behalve schoonmaken echt niets aan de kast te doen.

Hier het beginpunt, ik zal de dikke lagen huidboter niet teveel uitvergroten. :joy:

Binnenin huist een vroege versie van Tissot’s werkpaard, in dit geval een 784-1:

Onder het afgeragde glaasje komt een hele nette wijzerplaat vandaan:

Demontage van het uurwerk; uit de vrij eerlijke beschrijving van de verkoper wist ik al dat er een onderdeel moest missen of grondig kapot zijn, en jawel, het anker ontbreekt. Blijkbaar is dit horloge ooit als donor gebruikt, ook de kastschroeven en klemmen ontbraken al. :thinking:

Verder is het rotorlager vrij sleets, dus behalve het anker trek ik ook maar even de complete automaatbrug van een donoruurwerk, plus een vervanger voor de wat bladderende datumring.

Ook onder het kroonrad zit wat slijtage, iets wat je vaak ziet bij deze uurwerken. De raderkloof vervangen vind ik in verband met originaliteit geen optie, hierop staat namelijk het serienummer, dus dat laten we zo.

Na grondige reiniging van de onderdelen bouwen we het uurwerk weer op; hier de raderen en raderkloof weer op z’n plek.

En na het smeren van de shocksystemen loopt hij weer netjes. :grinning:

Datumsysteem er weer op:

Bijwerken van de eruit gevallen lume. Vanwege de kleur zou ik eigenlijk alles eruit moeten krabben en opnieuw aanbrengen, maar ik besluit toch maar alleen de gaten op te vullen. Kleurverschil neem ik even voor lief.

Wijzerplaat en wijzers weer op het uurwerk:

De kast heeft een poosje doorgebracht in een bakje met vaatwasmiddel gevolgd door een ritje in de ultrasoon; daar was de huidboter niet tegenop gewassen. :sunglasses:
Ergens tussendoor ook nog een nieuw glaasje in de kast geperst.

Uurwerk in de kast en de automaatbrug er weer op. Foute kroon gelijk vervangen door een origneel Tissot exemplaar; zoals je ziet, clean desk policy is niet mijn sterkste kant :joy:

Bij het verweerde uiterlijk van de kast wil ik een mooie zwarte ruwlederen band, maar bij deze onmogelijke lugmaat van 16.9 mm is echt niets te vinden. :neutral_face:
Dus maar eens voor het eerst bij bandenmeester @Ko-Banden aangeklopt. Die weet uiteraard wel raad met deze vraag, dus al voordat ik het horloge klaar had lag er een fraaie band in de brievenbus. :+1:

En alles bij elkaar ziet dat er zo uit:

En heb ik eindelijk weer eens het resultaat van een nieuw project om de pols. :stuck_out_tongue:

Bedankt voor het kijken.
Groet, Wilko

93 likes

Wow! Gaaf ding, mooi verslag

1 like

Ziet er weer gelikt uit !!

1 like

Prachtig man :ok_hand:

1 like

Mooi verslag en zeer mooi horloge, dank voor het delen!

1 like

Mooi verslag en zeker een mooi horloge!!
Bedankt voor het delen en geniet van dr Tissot👍

1 like

Dat heb je ff goed gedaan, man :+1:

1 like

Mooi verslag! en weer een pareltje in de horlogedoos…

1 like

Erg mooi, leuk verslag en wat is het toch een kunst om te zien :slight_smile:

1 like

Mooi, Mooi!! :+1:

1 like

Knap werk. Duimpje omhoog.

1 like

Schitterend, dit!:+1:

1 like

Ow wat knap gedaan. En wat zijn dit toch vintage pareltjes.

Grappig, ik heb de afgelopen dagen wat zitten gluren naar een Tissot V8 Swissmatic die recent is geïntroduceerd. En de zwarte versie heeft een structuur op de wijzerplaat die wel wat wegheeft van de wijzerplaat in jouw horloge.
Maar wellicht heeft de jouwe dit verdiend als patina?

2 likes

Nice! Ben ook jaloers op je waarschijnlijk ruime donor-collectie, ik heb er nog niet zo heel veel… …maar heb vaak wel geluk met dat wat ik toevallig net nodig heb. :slight_smile:

1 like

Structuur heeft er inderdaad wel wat van weg. Ik denk dat dat bij de mijne ook origineel is, het is overal egaal hetzelfde. Er zitten maar een paar kleine doffe plekjes patina op.

Ik ben natuurlijk wel een beetje gestandaardiseerd op Tissot, dus daar heb ik inmiddels aardig wat van liggen, maar als er iemand met bijvoorbeeld een A.S of een oude eta langskomt dan zit ik ook zonder. Zulke voorraden moet je met de jaren opbouwen, gaat bij jou vast vanzelf ook goedkomen. Al zul je denk ik altijd wel eens een keer mis grijpen.

1 like

PB maar als je iets uit een oude ('70/'80) ETA wilt - daar heb ik er toevallig een aantal van. :wink:

1 like

Dank voor je aanbod. Ik zal het onthouden. :+1:
Mocht je nog eens omhoog zitten met een Tissot onderdeel dan laat maar weten, wellicht heb ik het liggen.

1 like

In een woord schitterend👍

1 like

Prachtig werk, mooi verslag! Dank voor het delen. :+1:

1 like