Gisteren kreeg ik van kraambezoek dit horloge cadeau bij wijze van grapje. (Ze weten dat ik iets met horloges heb). Het heeft zeker een heel leven achter de rug en windt wel op maar er is al snel weerstand. 'k weet trouwens niet of dit een handopwinder of een automaat is, als het een automaat zou zijn hoor je alleszins de rotor niet meer bewegen. Ze weigerden de herkomst te verklappen dus komt ergens uit een lade of van het kringloop/rommelmarkt misschien.
Qua uitzicht vind ik het eigenlijk wel nog een leuk ding. Dus vroeg ik me af of dit een service waard is en als een service betrouwbaar (ie dat het horloge daarna gewoon een dag gedragen kan worden) resultaat zal opleveren. Ik vraag dit omdat ik een jaar of drie terug 2 gouden jaren 50 horloges van mijn pa heb laten servicen. Maar ook na de service liepen die nog niet goed.
Er is geen waterschade geweest aan de wijzerplaat te zien. Openmaken ga ik niet doen, mijn tooltje past niet.
Als je hem leuk vindt moet je hem laten servicen en dan regelmatig dragen. Leuke herinnering aan het kraambezoek. De kosten zullen de waarde waarschijnlijk wel overstijgen, dus als je plan zou zijn hem te verkopen kun je dat beter zĂł doen.
Is ie het waard, als in: ga je die servicebeurt terugverdienen, bij verkoop?Nee.
Is ie het waard, als in: een leuk horloge om regelmatig te dragen, als het gewoon weer goed loopt, na een service? Misschien wel. Ligt een beetje aan jou. Dit is een horloge dat je niet voor heel erg veel geld gaat kunnen verkopen. Maar het is, vind ik ook, wel een leuk horloge. Overigens moet er, volgens mij, best een horlogemaker te vinden zijn die het kan servicen, waarna het in ieder geval weer een aantal jaren probleemloos zou moeten lopen.
Als je overweegt hem weg te doen mag je me altijd een PBtje sturen. Als beginnend knutselaar zoek ik altijd oefenprojectjes.
Ikzelf vind hem trouwen best leuk.
'k Vind het een beetje ondankbaar naar mijn bezoek toe om er munt uit te slaan, veel werk is er mss ook niet aan. Heb er rond 11 uur een tiental halve draaitjes gegeven en hij loopt nog. Wel het uur niet juist gezet dus hoe nauwkeurig weet ik niet . Ik zet ze juist en wind zodra die stilvalt terug en kijk het morgen aan.
Wat leuk, ik heb een familielid. Zijn het repareren waard, het waren een beetje de Certina DS’en van die tijd, dus extra bescherming tegen de elementen. Als ik de achterkant moet geloven althans.
Die is ook leuk. Ook wel erg gehavend. Je ziet dat dit horloges zijn van mensen die dit steeds als enige uurwerk hebben gedragen tot ze niet goed meer werkte. De mijne heeft nog als info 20 atm, ĂĽbercool, morgen nog een foto van de achterkant.
Pronto was destijds- vóór de quartz tijd- een kwalitatief goed horlogemerk en behoorlijk populair. Goede kwaliteit uurwerkjes van A. Schild (dit zou inderdaad goed een handwinder kunnen zijn) zie hier: A. Schild [Watch Wiki]
Ik heb er in de loop der tijd een paar in bezit gehad. Echt de moeite waard. Een handwinder servicen kost niet de hoofdprijs en lijkt mij in dit geval zeer zeker de moeite waard. Ik zou een van de horlogemakers op het forum hiervoor benaderen. @Inca heeft er ooit een van mij gereviseerd; is nu bij een familielid en loopt nog steeds dagelijks zeer goed. Succes!
Hier op het forum zijn best goede horlogemakers die de horloge een beurtje willen geven. Het is een prachtig horloge en zeker de moeite waard om het te dragen.
Wat een mooi gebaar. Origineel. Maar je krijgt daarmee inderdaad ook een dilemma. Kan niet in je portemonnee kijken maar vooraf te zeggen dat er misschien niet veel werk aan zit, is niet helemaal de werkelijkheid. Heb je het er voor over. Een service beurt doe je niet half omdat de eigenaar er eigenlijk geen geld voor over heeft. Uurwerk heeft ws lang stilgestaan en zal geheel uit elkaar moeten en worden gereinigd. Als er geen defecten of overmatig slijtage is blijft het daarbij. Die horlogemaker ziet het horloge nooit meer terug maar heeft er wel tijd en materialen inzitten. Zoals gezegd, de service zal de waarde van het horloge overstijgen maar het is meer, heb je het ervoor over. Het is tenslotte best een gaaf horloge. Als je toch overweegt er geld voor te willen maken, laat het mij weten. Ik kan hem namelijk wel service-en.
Hey Dirk, welja, gezien ik eigenlijk niet zo graag handwinders draag is een service wss een maat voor niets. Ze zal dan toch meestal in de doos blijven. Als het kan voor max 100 euro excl verzendkosten zal het er mss wel eens van komen, maar niet meteen. De horloges van mijn vader die optisch mooier waren heb ik eens laten doen bij een juwelier horlogemaker en ook na de service liepen ze nog niet goed. Lag wellicht niet aan de horlogemaker maar aan de fragiliteit. Ik heb niet zo veel vertrouwen in vintage horloges om er dan een dag op te rekenen als polshorloge. Ik zie het meer als leuke dingen om eens naar te kijken en aan te draaien.
Dag Yoeri, zoals gezegd vind ik het voorlopig lelijk om een geschenk te verkopen. Deze heb ik wel ooit eens gekocht in zottigheid en niets mee gedaan, loopt ook wel nog zo’n 7u na opwinden. Mag weg voor een heel klein prijsje indien je interesse hebt stuur maar pb met wat je eraan wil geven (+ 7 euro verzendkosten) diameter is iets van 26 mm is dames. 🥹![IMG20230701160918|375x500]
Zeker deze handwinder laten servicen. Het is een haast onverwoestbaar model. Heb dezelfde ooit nieuw gekregen, ergens in 1978, slechts 1 keer laten servicen in 2014 en loopt nog steeds als een zonnetje.
Die is leuk qua kleurencombo zeg! Interessant! Hoe veel toeren moet je hem dan opwinden voor een volledige gangreserve en hoe lang is die reserve dan? (Vind dit zeer relevant om te weten, het bepaalt het draagplezier voor mij).