Pulsar uit 1981

Beste forumleden,
naast het ´geweld´ van erg kostbare horloges nu een horloge uit de budgetklasse.
Ik mocht dit klokje kopen uit de nalatenschap van mijn grootvader, nu al weer 42 jaar geleden.
Met mijn vader uit gaan zoeken bij een juwelier in Leiden, waar ik toen woonde.
Bij het doorpassen van diverse horloges, ik wilde erg graag een bicolor, viel mijn oog op dit horloge.
Heb het haast niet gedragen, vanwege ´metaalallergie´. Vorige week kwam ik dit horloge weer tegen, in doos met originele factuur. Een handgeschreven…Was toen normaal. en diverse boekjes.

.

Is het nog de moeite waard om hem een nieuw leven in te blazen. Het is een quarts namelijk.

Met vriendelijke groet,

Gert Buis
Dordrecht

18 likes

De regel is:
Heeft het voor jou emotionele waarde, dan ja. Zo niet, dan niet.

Met quartz is overigens niets mis hè. :wink:

2 likes

Beste Gert,

Hier kun je een goede horlogemaker in de buurt vinden:

Altijd eerst een prijsopgave vragen en dan beslissen. Maar quartz is soms nog wel te repareren tegen een redelijk tarief. Hopen dat de batterij niet is gaan lekken na al die jaren.

Ga in elk geval niet naar een juwelier, die maken vaak meer kapot dan je lief is.

2 likes

Zeker! Erfstukjes moet je m.i. in ere houden!

Zsm de batterij eruit, die kan lekken!
Kijken of met een nieuwe batterij deze weer tot leven komt.

Zo niet zou ik sowieso voor een beurtje gaan en daarnaast een donortje voor onderdelen zoeken.

5 likes

Dat was destijds nog helemaal geen goedkoop horloge!
Kan me voorstellen dat er toch herinneringen aan kleven. Dus, idd 'ns een prijsopgave vragen, bij de horlogemaker. Succes!

3 likes

Ook een gironummer van 6 cijfers… het is er sindsdien niet veel beter op geworden :wink:

Maar begrijp ik goed dat hij 42 jaar in een kast heeft gelegen?

Jazeker. Sorry!!!

1 like

Wel netjes in origineel doosje.

2 likes

Vond ik toen ook. Wat voor movements gebruikte Pulsar toen?
Is ook vrij plat, 6mm.

1 like

Eigen uurwerken volgens mij, destijds…

EDIT: gecheckt en Pulsar maakte 's werelds eerste digitale quartzhorloge. Het was een merk van Hamilton in de USA. Pulsar werd in 1978 overgenomen door Seiko. Daarna uiteindelijk dus een goedkoper ondermerk daarvan geworden. Dit lijkt mij geen budget-versie.

Ik weet trouwens van een JLC met het Master quartz uurwerk waar een batterij 20+ jaar in heeft gezeten zonder te lekken. Nieuwe batterij erin en het ding tikte verder.

3 likes

Dank voor het reageren.

2 likes

Het heeft voor mij zeker emotionele waarde. Daarom wil ik het graag gaan gebruiken, ipv alleen kastvulling. Groet, Gert

2 likes

Inderdaad eigen uurwerken, Seiko. ( broertje van Pulsar )
Pulsar als merk bestaat overigens niet meer.

3 likes

Als ik je een tip mag geven?

Als je erg allergisch reageert op een horloge, monteer dan een leren band en breng een laagje blanke nagellak aan op de kastbodem.

Dit werkt ook met allergie voor de metalen knoop in een spijkerbroek.

2 likes

als je twijfelt dan zal het niet echt emotionele waarde hebben,
maar vindt je het horloge toch iets hebben moet je het toch proberen er nieuw leven in te blazen,
mss dat de emotionele waarde achteraf dan meer naar boven zal komen.

Goede kwaliteit quartz is veelal stukken beter dan gemiddeld mechanisch spul…

3 likes

Mee eens!

1 like

Is op dit moment overal in de sales als uitlopend.

1 like

Klopt , Seiko heeft de stekker eruit getrokken en Pulsar opgeheven als merk.
Lorus wordt wat hoger gepositioneerd om de aansluiting met Seiko te houden.

1 like

Mogelijk dat alleen n vers batterijtje nodig is om m weer aan de praat te krijgen. Dat lijkt me n kleine moeite om te proberen.

Maar vrees dat de metaalallergie er voor niet is verdwenen. Misschien poosje omdoen om te kijken of je t nu wel verdraagt, voordat je er geld/energie in gaat steken?

1 like