Pulsar Only

Als hij nog wel loopt is het een kwestie van schoonmaken, het mechanische uurwerk en alle contacten.
Is een eenvoudig uurwerk, is goed te doen.

1 like

Ja, hij loopt nog. Verliest elke dag een paar seconden.
Eerst maar eens service laten uitvoeren.

Kan ik ook wel voor je doen

Dankjewel! Ik stuur je wel even een persoonlijk bericht.

Een tijdje niet in dit draadje gekeken, maar nu lees ik dit:

Ik heb ook gezocht op het forum naar dar andere topic, maar kan niks vinden over het beeindigen / einde van het Pulsar merk door Seiko.

@TagEd, kun jij me vertellen waar dat staat of anders een link elders op het Interweb wat dit bevestigt?

Ja hoor. Moest ook even zoeken. Maar in dit draadje wordt hierover gesproken.

En op Watchuseek is er ook een topic over.

Maar goed, ik heb het niet zelf geverifieerd bij het bedrijf ofzo.
Hoop dat je hier iets aan hebt.

THNX!

Dank, @TagEd.

Toch heb ik zo mijn twijfels. Het enige dat concreet vermeldt dat Pulsar niet meer zou bestaan is de opmerking van @Ronp op HF in het draadje dat jij hierboven aangaf.
De link naar WUS “Seiko killed Pulsar brand”: wordt verder ook nergens bevestigd, behalve die ene advertentie waar dan ook nog eens een taalfout in staat!??

Zoals iemand in het WUS draadje al opmerkte: “ze weten het verschil niet tussen it’s en its” :grimacing:
Verder kan ik geen enkele Seiko gerelateerde site terugvinden waar het stoppen van het Pulsar merk terug te vinden is.
Sterker nog: er is gewoon deze site:

Daar wordt doodleuk de nieuwe collectie aangekondigd; je kunt je als klant registreren en in de dealerlijst staan gewoon alle adressen van juwelierszaken die Pulsar verkopen, inclusief de juwelier bij mij om de hoek. En daar liggen de nieuwste Pulsars ook gewoon in de etalage.
Verder: Als ik ga zoeken op ‘Alba watches’, kom ik hier terecht:
[Alba Watches - About Us](
https://www.albawatches.com/AboutUs

Op die hele site is geen enkele verkooplokatie voor Europa te vinden. Als ik bij contact een regio moet opgeven om landen met verkooppunten te vinden kan ik uitsluitend voor ‘Asia’ en ‘Middle East’ kiezen. M.a.w. Alba is niet bestemd voor de Europese markt!

Onder aan de pagina zie je dit rijtje: (rode markering van mij):

Als ik daar klik op Pulsar kom ik gewoon weer terecht bij het hoofdkantoor van Seiko:

Op de site van Pulsar.nl kom ik ook gewoon weer op dit adres terecht.
image
Er is in dat rijtje ook nog sprake van het submerk ‘Wired’. Voor zover ik dat kan nagaan zijn de Seiko Wired horloges alleen in Japan verkrijgbaar.
Zie hier voor Wired:

Last but not least: als ik ga kijken naar het product en modellen aanbod van de vier merken (even los van de eventuele verkrijgbaarheid van Alba en Wired horloges in Nederland) zie ik toch een aanmerkelijk verschil in kwaliteit tussen Pulsar en Alba. Het verschil in kwaliteit met Lorus is duidelijk, dat was altijd al het ‘goedkope’ budget merk. Wat overigens niet wil zeggen dat het slechte horloges zijn, in de prijsklasse -gemiddeld zo rond de 100 euro - zijn het prima quartz horloges. Van Wired weet ik niets. Wel een mooie website. In het Japans, maar daar hebben we Google translate voor.

Mijn eerste / voorlopige conclusie (maar niet de definitieve, maar dat lees je verderop) is dan: Het merk Pulsar is springlevend en de Pulsar advertentie uit WUS (met de taalfout!) is nepnieuws… de werkelijkheid is nog ietsje anders.

Want toch, maar toch…
Ik heb het telefoonnummer gebeld wat in de contactpagina’s van Seiko en Pulsar hierboven vermeld staat. Ik kreeg een vriendelijke mevrouw aan de lijn die mij desgevraagd bevestigde:

• Alba is inderdaad alleen voor de Midden- en Verre Oosten markt.
  • Pulsar wordt (ook tot spijt van de vriendelijke mevrouw van Seiko Nederland) inderdaad uitgefaseerd.
  • De uitfasering was in feite al langer aan de gang, al enige jaren waren Pulsars alleen nog beperkt in Amerika verkrijgbaar en in Europa is Pulsar eigenlijk alleen nog maar verkrijgbaar - en succesvol - in de Benelux. De Benelux is echter te klein om daar een apart merk voor aan te houden.
  • Het op den duur verdwijnen van het merk Pulsar wordt door Seiko niet uitdrukkelijk gecommuniceerd naar de eindgebruiker, maar wèl naar de dealers toe.
  • Er komen geen nieuwe modellen meer en de bestaande voorraden worden via het dealer netwerk uitverkocht.
  • Voor recente modellen blijft de geldende garantieperiode gewoon gehandhaafd.
  • Service en onderdelen blijven geleverd worden zolang als die er nog zijn.
  • In voorkomende (garantie) gevallen zal men als er geen onderdelen meer zouden zijn, altijd moeite doen om een oplossing te vinden. Aldus de mevrouw van Seiko NL,

De meldingen hier op HF van @TagEd en @ronp zijn dus correct, met die nuance dat de mededeling op de advertentie zoals die in WUS wordt getoond over ‘Pulsar wordt Alba’, alleen geldig is voor de oosterse markt en niet voor de rest van de wereld. Er is en komt hier geen overname door Alba. Het andere hier verkrijgbare submerk, Lorus, blijft gewoon gehandhaafd.

Voor de werkelijk oudere, dus vintage modellen van Pulsar heb ik geen informatie gevraagd, omdat ik zelf bedacht dat zoiets voor de commerciële belangen van Seiko totaal niet relevant is. Het is het beleid van de concernleiding van Seiko vanuit Japan dat bepaalt wat de policy is t.a.v. de diverse merken die in het concern gevoerd worden.

Voor de vintage liefhebbers die iets met dit merk hebben betekent dat niet veel anders dan dat de situatie blijft zoals ie al was. Oudere onderdelen zijn in het reguliere service circuit vaak al lang niet meer verkrijgbaar, dus zullen de vintage horloges van Pulsar met trial en error in leven gehouden moeten worden. Op de zelfde wijze en net als al die andere oude horloges van al die honderden of misschien wel duizenden horlogemerken uit Japan, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk, UK en USA en niet te vergeten China, die als gevolg van de vraatzucht van de tandjes des tijds niet meer bestaan.
Het zij zo.

Ik hoop dat ik met dit kleine stukje research wat voor sommigen misschien vervelende misverstanden uit de weg heb geruimd.

De moraal van dit verhaal: Wees zuinig op je Pulsars, als je die nog hebt! Als het om moderne (jonger dan 5 jaar) exemplaren gaat, laat ze dan eventueel op tijd nog een keer een service beurt geven, nu kan het (bij de meeste dealers) nog! En voor de oudjes die voor de vintage freaks en eigenaren belangrijk zijn: probeer wat donor materiaal te verzamelen als je ze nog lang in leven wilt houden of begraaf ze met enig ceremonieel in je achtertuin als ze uiteindelijk toch een keer zullen zijn overleden.

R.I.P. Pulsar

Groeten, Lex

12 likes

Maar ik vreet een bezemsteel als die naam niet vroeg of laat weer van stal wordt gehaald…

uit welke hoek van de horlogewereld dan ook

3 likes

Bèh wie! Of koers!

Zeker! Man, jij hebt er echt even tijd en werk ingestoken! Klasse! :+1:

2 likes

Net je verhaal gelezen @Lexaf . Dat is wel jammer. Raar maar waar is mijn Pulsar het horloge waar ik al het vaakst op aangesproken ben.

Ik vind het een leuk horloge. Zeker de solar functie (alhoewel niet zo goed als Eco-Drive) maakt het gewoon handig als Grab and go. Maar het is toch een gevalletje ‘mooi van ver, maar ver van mooi.’
Iets te dik, rehaut te hoog en een platte wijzerplaat. En toch… De kleurencombinatie van kast, wijzerplaat en bandje werkt.

6 likes

Heb ook nog 1, En gaat ook regelmatig nog om de pols

3 likes

Mijn moeder heeft van de week bij de plaatselijke juwelier een Pulsar op de kop getikt met 50%. Inderdaad onder het mom dar Pulsar stopt / Seiko wordt. De juwelier was zelf ook erg verbaasd.
Hij gaf ook iets aan in de trant van als Seiko horloges onder de €200,- gaat maken hij er eigenlijk kosten technisch eigenlijk ook geen garantie meer op kan geven.

1 like

Pulsar chrono vandaag.

4 likes

Vandaag mijn Pulsar terug van ‘groot’ onderhoud. Mijn eerste echte horloge, en heeft heel lang in een doos gelegen. Blij dat i weer in de actieve collectie terug is. Het is een titanium uitvoering en dus vederlicht.

8 likes

3 likes

Dit horloge jaren geleden op verjaardag gekregen en dacht dat ik m verloren was, jaar of 5 geleden. Bleek het nog in zak v/e oud colbertje te zitten: haalde vandaag oud colbert van zolder, voelde nog ff in zak en daar zat nog wat in …🫣

8 likes

Dat zijn de leuke verassingen :grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

Jazeker, binnenkort maar ff nieuwe batterij kopen. Die doet niet zoveel meer…

1 like