Quartz horloge wie vindt dat wat.

Ik ben benieuwd wie en vooral waarom mensen Quartz horloges waarderen. Ik ben een echte automaat liefhebber en kan me totaal niet vinden in dit type uurwerk.
Is dit terecht of onterecht?

Ah, deze discussie kent nooit een winnaar omdat het persoonlijk is.

Er is niks met Quartz, vind ik. Al ben ik ook meer een automatisch uurwerk liefhebber.

5 likes

Grab and go en ze zijn (meestal) accurater.

5 likes

Oh hee, deze weer. Shit, ik heb weinig tijd vandaag. De volgende keer ben ik er weer bij!

11 likes

Dus handwinders vinden ā€˜automatenliefhebbersā€™ ook niks? :joy:

Waarom niet?

  1. Quartz loopt heel lang op een batterij en staat dus gewoon op tijd.

  2. Quartz is heel precies.

  3. Quartz is onderhoudsarm.

  4. Quartz is uiterst duurzaam mits goed gemaakt.

Ik heb weinig moeite met quartz. Dan heb ik het niet over een horloge van de kermis, maar een mooi en degelijk uitgevoerde quartz. Ik heb bijv. een hele verzameling 7A48 Seikoā€™s en die dingen zijn ongeveer bombestendig. 15 jewels chronograaf en het blijft maar lopen. Niks mis mee.

Zo ook de Omega 1310 (5 in de collectie): 40 jaar oud, loopt prima en op tijd.

Edit: verschil tussen onderhoudsarm en duurzaam:
ik heb een Omega 1310 v.d. 1e eigenaar die pas 1 x geserviced is (door mij besloten). Die liep en loopt prachtig op tijd, ook toen ie zoā€™n 35 jaar niet geserviced was. Het ding is uit 1977 meen ik.

Duurzaam: lage koppel motortjes, dus het spul heeft veel minder krachten te verwerken dan mechanische horloges en de slijtage is dan ook veel minder.

4 likes

:upside_down_face:

Ik bezit beide types maar kan het vakmanschap van een automaat veel meer waarderen. Ze hebben meer karakter dan Quartz naar mijn mening.

Desalniettemin geniet ik ook enorm van mijn Quartz horloges; ze zijn precies, duurzaam en ā€œmakkelijkā€.
Het ligt aan de outfit, situatie en stemming welke ik draag.

1 like

99% van de mechanische uurwerken worden ook gewoon door robots in een fabriek gemaakt. Een standaard massa geproduceerde ETA of Seiko automaat dat een merk inkoopt en zo in zn horloge stopt is dan ā€œvakmanschapā€? :smile:

Als de horloges verder van buiten helemaal hetzelfde zijn waarom zou je het ene dan niet waarderen. Een legitieme vraag.

1 like
3 likes

Simpel: onterecht

Ja. Al die bewegende mechanische onderdelen staan naar mijn mening voor vakmanschap.

1 like

Mooi antwoord waar je wat mee kan. Fijn dat jij je kennis en ervaring deelt hierover. Graag meer van dit soort antwoorden want dan wordt het duidelijker wat Quartz van waarde kan hebben.

1 like

Ik heb mijn antwoord nog wat aangevuld, kijk maar even.

Ik heb beide en vind het 1 niet minder dan het ander. Beide hebben ze gewoon hun eigen fanclub. Hahah

1 like

Iedereen moet dragen wat ie mooi vind en dit onderwerp is al vaak voorbij gekomen in de topics :sunglasses:

2 likes

En daar ben ik het helemaal mee eens. Niet zeuren over handopwinder, automaat of quartz, gewoon genieten van horloges !

3 likes

Er is natuurlijk wel een verschil tussen quartz, grand seiko quartz, seiko 8m25 quartz, micro stepper quartz, solar powered quartz, radiocontrolled quartz, etc :wink:

2 likes

Nou, ik vind het ook wel wat. Voortschrijdend inzicht heeft mij geleerd dat hoeveel ā€œvakmanschapā€ er ook in een mechanisch horloge zit, het is nooit precies genoeg.
Met een lichte OCD voor precisie is een COSC gecertificeerde quartz ā€œheavenā€.
En dat is voor mij ook ā€œkarakterā€.

2 likes