Hoe denkt HF over Quartz horloges

Quartz rules

4 likes

Ach, er is (net als bij mechanisch) een groot verschil tussen verschillende uitvoeringen van een uurwerk. Afgeven danwel afschrijven van een type uurwerk puur op basis van de gebruikte techniek vind ik persoonlijk erg kortzichtig en dom

De meeste horloges uit mijn collectie zijn mechanisch, maar is er ruimte voor quartz? Hell ya!

6 likes

Algemene aanname is verkeerd idd. Ook ik heb een quartz wat ik heerlijk gemakkelijk vind of een solar lijkt mij ook wel wat eigenlijk. Maar voor mij zit er bij een mechanisch horloge toch meer gevoel bij…

1 like

Ik heb gelezen dat sommige mensen gevoelig zijn voor het dragen van quartzhorloges en het klopt dat het horloge precies op een acupunctuurlijn staat (acupunctuur is gerelateerd aan de EMF van het lichaam).
We weten allemaal dat EMF invloed heeft op het lichaam. Anders zouden er geen stralingslimieten zijn voor apparaten zoals tv’s en mobiele telefoons.

2 likes

Heerlijk, zo’n quartz :muscle:

17 likes

Heerlijk eenvoudig, meer dan mooi afgewerkt, altijd op tijd en prima om alles mee te doen.
Dit horloge draag ik steeds vaker en steeds minder de behoefte om te wisselen.

Op rubber nog fijner;

19 likes

Niks mis met quartz. :+1:

14 likes

Hier moet ik toch wel om grinniken… Ik denk dat ik daarom ook al jaren uit balans ben. :wink:

3 likes

Als je een perfect stukje techniek hebt dat als het ware stand alone werkt, waarom zou je dan een techniek willen die een externe energiebron nodig heeft.

1 like

Slikken wij nou ten onrechte allerlei kalmerende middelen? Komt het allemaal door die verdomde horloges? :crazy_face:

2 likes

Ik ben bang van wel…

Allemaal verwarde personen tegenwoordig.

Komt vast door alle (quartz) smartwatches… :thinking:

1 like

Tsja… een Quartz solarhorloge werkt stand-alone… Externe energiebron… Licht…
Quartz… Batterij…
Mechanisch horloge werkt stand-alone… Externe energiebron… Beweging… Hetzij “gewoon” beweging of door het handmatig opwinden van de veer…

Kweet niet, maar volgens mij heeft elk “ding” dan een externe energiebron nodig.

1 like

Zou iemand in het geheim de Rolex van @RLC van een batterij hebben voorzien? I wonder… :wink:

2 likes

Ik kan het best waarderen hoor.

6 likes

Een batterij heb je nodig voor quartz. En die moet vervangen worden. Dat is dus een externe bron. Licht of beweging is prima.

Ergo: solar en kinetic quartz prima, wegwerp batterij quartz bleuhhh.

3 likes

Maar dat is toch ook een externe bron…? Als er geen licht is, doet ook Solar het op de duur niet.

Als er geen beweging is, stop ook een automaat…

1 like

Ik snap wel wat je bedoeld, maar het gaat erom dat een traditionele quartz iets verbruikt dat niet duurzaam is, de batterij. In een solar zit ook wel een batterij maar die hoef je niet te vervangen, dus in feite ook stand alone.

f63a835a09ba99e0e3134a0de38a3959

2 likes

Tot de capacitor naar de galemiezen gaat. Dan merk je dat kleine batterijen ook zeker batterijen zijn. Waarbij, als de veer verslijt of de olie opdroogt ben je mechanisch ook uitgeluld. En iedereen vind tegenwoordig dingen op batterijen duurzamer dan dingen met olie, toch?

Er is nog geen perpetuum mobile uitgevonden. :slight_smile:

3 likes

Als atheïst (eigenlijk agnost, maar atheïst praat wat makkelijker :slight_smile: ) heb ik weinig tot niets op met zielen.

Queer zijnde op nogal wat vlakken ben ik evenmin eenkennig. Ook niet op horologisch gebied. Of het nu quartz, mechanisch, ergens tussenin of ergens daarbuiten is: Bring it on! (zolang het maar interessant is ben ik game)

(Eigenlijk begrijp ik niets van de discussie “quartz heeft geen ziel”. Wat is dan de ziel van een mechanisch horloge. Het vakmanschap van de bouwer? De passie van de ontwerper? Hoezo kan dat niet bestaan voor quartz horloges?)

11 likes