Quartz is minder?

Ik denk er net zo over als WK1.

Ik heb zowel quartz als mechanisch, mijn ultieme toolwatch is?
Inderdaad quartz:

Moolkeesje Schreef:

Dit is geen taalforum Bas, dus ik vind dit een
kwats antwoord.:smiley:

Ik vind de hele discussie kwats :slight_smile:

wk1 Schreef:

Ik zal me ook maar eens bij dit halfjaarlijks
discussie rondje gaan voegen, met mijn
halfjaarlijks terugkomende antwoord:

Ik heb bewondering voor beide technieken, hoewel
ik een lichte voorkeur heb voor mechanisch.
Mijn quartz horloges draag ik met net zoveel
plezier.

Gr Wouter

idem hier :smiley:

Neerbuigend doen zegt meer wat over de persoonlijkheid.

Verder is t de voorkeur vd drager/verzamelaar, zoals zovelen al uitgebreid beschreven hebben.
Zo kijk ik ook naar de wensen v iemand als ie om advies vraagt of als kado. Zo kun je iemand n mooie handopwinder geven, maar als ie dat maar vevelend vind, doe je em er ook niet echt n plezier mee. Misschien vind ie de looks belangrijker, en laat ik em wat armani’s of swatch klokjes zien. Is ie meer vh gemak, dan bijv een casio met tough solar en waveceptor.

Persoonlijk draag ik ook t liefst n mechanisch klokje. Maar op sommige momenten doe ik liever stevige gshock om. Een “gewone” quartz koop ik niet zo snel zelf meer. Wel als ze iets apart hebben als n aparte functie die mij aanspreekt.

Hoi,
Geinige discussie.
Mijn bevinding is dat vanuit een pragmatische overweging het TOUGH SOLAR principe, Eco-Drive en of Solar achtige type horloges onverslaanbaar zijn.
Deze horloges aangedreven door energie, gewonnen uit licht zijn de meest moderne en probleemloze klokkies. Dit soort horloges zijn er ook in uitvoeringen die waterdicht zijn en met saffireglas en knalhard staal. Kortom, een heel mensenleven lang kun je aan een klok genoeg hebben. En heel veel kosten hoeft ook niet. Ten opzichte van een quartsklok is het wisselen van baterijen (milieu en ergenis) ook geschiedenis. Ik denk dus dat quarts eigenlijk alweer geschiedenis is of wordt (hoop ik). Mijn laatste 2 aangeschafte horloges zijn dus ook een Casio G-Shock GX-56 en een Citizen Eco-Drive Promaster chronograaf. Prachtige superklokken! Maar ik kocht onlangs ook een (oude defecte) handwinder, want ik laat me soms leiden door allerlei niet rationele overwegingen :wink:

De solar en eco-drives zijn gewoon quartzhorloges hoor. Alleen de stroomvoorziening is anders. Geen batterij maar een rotor of zonnecel gekoppeld aan een condensator of accu. Die laatste hebben ook niet het eeuwige leven. Vooral als ze regelmatig ‘leeg’ komen te staan.

Pebo5 Schreef:

Hoi,
Geinige discussie.
Mijn bevinding is dat vanuit een pragmatische
overweging het TOUGH SOLAR principe, Eco-Drive en
of Solar achtige type horloges onverslaanbaar
zijn.
Deze horloges aangedreven door energie, gewonnen
uit licht zijn de meest moderne en probleemloze
klokkies. Dit soort horloges zijn er ook in
uitvoeringen die waterdicht zijn en met
saffireglas en knalhard staal. Kortom, een heel
mensenleven lang kun je aan een klok genoeg
hebben. En heel veel kosten hoeft ook niet. Ten
opzichte van een quartsklok is het wisselen van
baterijen (milieu en ergenis) ook geschiedenis. Ik
denk dus dat quarts eigenlijk alweer geschiedenis
is of wordt (hoop ik). Mijn laatste 2 aangeschafte
horloges zijn dus ook een Casio G-Shock GX-56 en
een Citizen Eco-Drive Promaster chronograaf.
Prachtige superklokken! Maar ik kocht onlangs ook
een (oude defecte) handwinder, want ik laat me
soms leiden door allerlei niet rationele
overwegingen :wink:

Zo’n jaar of 15 geleden werd door menig verzamelaar nogal minachtend over ‘kwats’ horloges gesproken. Een belangrijke reden zal zijn geweest dat er niet meer dan heel beperkte elektronica in zat die nagenoeg niks kostte. Inderdaad heb ik nieuwe kwartshorloges zelfs gratis gekregen; o.a. voor het maken van een proefrit met een of andere Fiat. Technisch perfect en mét stopwatch en alarmfunctie, alleen het metalen bandje trok de haren uit m’n arm.

Onlangs heb ik mijn Seiko LCD 0143-5001 van 1976 (cadeau gekregen voor het atheneumdiploma en 12 jaar onafgebroken gedragen) geheel gereviseerd in ontvangst mogen nemen en ben daar dol blij mee. Bijzonder elegant en apart qua vormgeving, zonder meer robuust en met hooguit 1 sec per week afwijking geweldig secuur. Het enige minpunt is dat er ongeveer jaarlijks een nieuw batterijtje in moet, maar weken eerder geeft ie dat aan door een knipperende display.

Ik heb nog 6 mechanische horloges van 1958 tot 1997, welke laatste een toen nieuw gekochte Breitling Navitimer Airborne (heel kleine oplage) is, die mij heel wat - absurd dure - ‘onderhoudsbeurten’ en dito leren bandjes heeft gekost. De 2 (identieke) BWC automaatjes van 1971 die nog nooit een onderhoudsbeurt hebben gehad(!) èn een Alpina Standard uit 1959 verlopen zich minder dan de Breitling, die het op een leeftijd van slechts anderhalf jaar zo bont heeft gemaakt dat ie 2 minuten per dag vóór liep. De garantie was maar 1 jaar en aan het opnieuw afstellen bij importeur Koster & Zn hing een prijskaartje van fl 380! Nieuw horlogebandje is dan vanaf € 140 meneer.

Goed, ik vind 'm wel nog steeds erg mooi, maar dat vind ik van de 36 jaar oude Seiko LCD óók.

‘Waard’ is iets wat een gek ervoor geeft. Ik vind het onzin om over geldwaarde te praten; voor mij telt alleen de lol die elk van de horloges aan mijn leven toevoegt en dat is voor het ene horloge anders dan het andere naar gelang de gelegenheid waarbij ik het draag.

Daarom wil ik je ook meegeven dat je je niks moet aantrekken van wat anderen vinden en voor jezelf mag en moet beslissen te dragen wat JIJ geweldig vindt.

Zoals septentrio al terecht opmerkte heeft het bezit van een oldtimer alles met emotie te maken en beland je al gauw in het vergelijken van appels met peren. We hebben enkele oldtimers in huis (2 sportwagens en 3 Puchjes) die geen enkel vergelijk zijn met onze zéér comfortabele moderne auto’s. Nota bene ons oudste speelgoedautootje (1952) is onze grote favoriet voor de lange trektochten die we met vakantie door de Franse binnenlanden maken: vrijwel géén bagageruimte, erg krap van binnen, veel kabaal, straf afgeveerd, niks van passieve veiligheid, niks van airco, stuurbekrachtiging of navi, het dak is niet waterdicht of tochtvrij en snelwegen vermijden we maar beter omdat we boven de 90 km/u het gevoel hebben de motor naar de klitsen te rijden… maar tóch …! De Puchjes uit de 60s … dat levert al gauw rugpijn op, heeft niks aan motorvermogen te bieden, maar het is gewoon leuk. Graag draag ik dan de Stowa die ik in 1964 van mijn ouders kreeg en ik de hele brommertijd ben blijven dragen. Hoort en past bij mekaar.

Een ieder maakt zijn eigen keuze , quartz of mechanisch. Qua looptechniek en zuiverheid is de quartz onverslaanbaar maar! een batterijtje in een klokkie heeft ook weer wat afstandelijks.

Een mechanisch loopwerk heeft in mijn ogen een ziel en dat zijn de veertje, radartjes , robijntjes enz enz.
Een handopwinder of automaat heeft bijna iets menselijks , het is vaak met hart en ziel in elkaar gezet door vakmensen met en passie voor de mechanica en dat is wat ik mis bij quartz.

Heb zelf pas een Casio G Shock aangeschaft, wel een geheel analoog model. Kan ik lekker “rammend” over de golfbaan heen banjeren en zo,n dikke G shock heeft wel iets eerlijks en sympathieks en een geweldige prijs/ Kwaliteit verhouding.

Mijn voorkeur is mijn eerlijke en heerlijk dragende Omega seamaster PO, Seiko’s , maar draag ook graag met een positieve knipoog een dikke quartz.

Pebo5 Schreef:

Hoi,
Geinige discussie.
Mijn bevinding is dat vanuit een pragmatische
overweging het TOUGH SOLAR principe, Eco-Drive en
of Solar achtige type horloges onverslaanbaar
zijn.
Deze horloges aangedreven door energie, gewonnen
uit licht zijn de meest moderne en probleemloze
klokkies. Dit soort horloges zijn er ook in
uitvoeringen die waterdicht zijn en met
saffireglas en knalhard staal. Kortom, een heel
mensenleven lang kun je aan een klok genoeg
hebben. En heel veel kosten hoeft ook niet. Ten
opzichte van een quartsklok is het wisselen van
baterijen (milieu en ergenis) ook geschiedenis. Ik
denk dus dat quarts eigenlijk alweer geschiedenis
is of wordt (hoop ik). Mijn laatste 2 aangeschafte
horloges zijn dus ook een Casio G-Shock GX-56 en
een Citizen Eco-Drive Promaster chronograaf.
Prachtige superklokken! Maar ik kocht onlangs ook
een (oude defecte) handwinder, want ik laat me
soms leiden door allerlei niet rationele
overwegingen :wink:

Ja en nee, als daily beater zou het voor mij niet ideaal zijn. Ik draag graag iets met lange mouwen en dan komen dat soort klokjes er gauw onder. Resultaat: 2 tough solar accus in zeer korte tijd uitgeput geraakt door het weinig opladen.

Als afwisselaar is het wel makkelijk. Als ik ff snel een toolwatch of klokje nodig heb die wat meer praktische functies heeft, dan is het handig dat ie door de RC/Waveceptor altijd op de goeie tijd staat en niet met een leeg batterijtje zit. Ze staan namelijk bij mij gebroederlijk naast elkaar achter de vensterbank. Wel oppassen voor de volle zon zomers, dan staan ze beetje verscholen achter de lamellen.

Heb veel meer emotie bij mechanische horloges, maar vindt quarz meer praktisch en allround.

Om het mechaniek van handopwinder en automaat te beschermen, gaat bij veel activiteiten hier een quarz aan de pols.

Een kleine en platte Casio bij het motorrijden (schokken en past goed onder de handschoen).
De Traser Nautic meestal bij mountainbiken.

De Seiko 7T62 chronograaf voor het echt zware werk, oa zwemmen in kurbad, actieve vakanties ed.