Quartz loopt niet altijd goed meer

Mijn beater loopt de laatste dagen niet lekker meer

Deze dkny is bijna 24 jaar oud en heeft vele vele verhalen, maar nu heeft hij wat ouderdoms klachten.
Hij is al een aantal keer langzamer gaan lopen, wanneer ik hen weer op tijd zetten liep hij weer goed, tot vandaag :sleepy:
Als ik hem op tijd zet dan loopt de seconde wijzer gewoon maar de minuten wijzer blijft staan, na een kwartier loopt hij weer mee en blijft soms weer hangen. Heb hem vandaag meerdere malen goed gezet maar het hele verhaal blijft hij herhalen. Nu heb ik hem niet meer goed gezet en blijft hij continu op 1u en 10 minuten achterlopen, al 9uur lang.
Op een of andere manier loopt hij wel snel genoeg alleen de opstart is belabberd.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Zou toch fijn zijn als hij de 25 haalt zodat het een oldtimer wordt :wink:

2 likes

Heb je de batterij al recent vervangen?

1 like

Jaartje geleden, weet niet meer zeker of hij toen 2x tikte en dan stil stond, ik dacht van wel.
Toen ik het batterijtje vervangen en gereset had bleef hij ook een tijdje stilstaan voordat hij begon te lopen.
Vond dat ook vreemd, daarna heeft hij dus een jaar lang goed gelopen.

Zou beginnen met de batterij. Kan best dat je een “oud” batterijtje erin hebt zitten die al een jaar of wat heeft liggen ontladen.

2 likes

Wat heb je met dat ding gedaan? Langs een stoeptegel gehaald?

3 likes

Misschien inderdaad tijd voor een nieuw glaasje :joy:

Als ik zo mishandeld zou worden loop ik ook niet

Rob

4 likes

Hier moest ik wel een beetje om lachen, hehe

Als je daar goed rekening mee houdt, kun je nog prima de (juiste) tijd er op aflezen :roll_eyes:

2 likes

Service beurt?
beetje schoonmaken, verse battie, vers glaasje, her en der wat lubricant, en hij kan er weer jaren tegen!

1 like

Dat glas :hushed:

Nieuw uurwerk. Dit lijkt me namelijk geen servicebaar uurwerk. En “een beetje schoonmaken en her en der wat smeren” is ook niet de manier om een uurwerk te behandelen. :face_with_raised_eyebrow::wink:

Maar dan dat glas
 :sweat_smile: 
dit wordt een prijzige operatie al met al. Ik zou 'm met pensioen sturen. :+1:

Onderste endlink hangt ook aardig op half zeven lijkt me.

4 likes

@Bastiaan zit echt niet fout hoor. Ik heb de laatste tijd legio Quartz horloges weer tot leven gewekt.

Ik heb een quartz tester gekocht, daar zit ook een draaischijf in met een magneet. Die laat het quarts uurwerk heel snel lopen. Een uur in een seconde of 20 ofzo.

Soms dat weer genoeg om het horloge weer gewoon te laten lopen.
Bij hardnekkig falen doe ik soms een beetje olie met de oliegeven op de astapjes. Dat wil ook werken na nog een kuur op die tester

Geen echte service. Maar wel een. Jump-start. Die weer leven kan geven in zo’n in veel ogen een inferieur uurwerk. Wat ik ontzettend jammer vind.

Kijk eens naar het horloge van de topic starter. 25 jaar gedrage zwaar leven achter de rug. Doe dat eens met een automaat. Laat staan een chrono. :roll_eyes::roll_eyes:

Ik zeg hulde

6 likes

Zoals gezegd dit is mijn beater, mijn echte werk horloge, inmiddels 3 verbouwingen meegemaakt en een nieuwbouw mee weggezet, dus ja hij heeft wel wat steen van dichtbij gezien, en ook lasspetters, breekhamer, beton en andere lompe dingen.
Ooit begonnen als mijn trots in mijn jeugdjaren, nu is het meer iets van sentiment.

Als een batterij leeg raakt verwacht ik eigenlijk dat hij continu te langzaam loopt en de afwijking steeds groter wordt, dat is dus niet het geval.

In het donker valt het mee

Met flits dan weer niet :see_no_evil:

2 likes

Nou, liever niet nog een keer. :wink: Maar je mag het proberen hoor, prove me wrong

1 like

Ook een kwarts kan een te veel slippende minuutpijp hebben. Dus dat de seconde wijzer netjes zijn ronde doet en de minuut en uren wijzer worden niet goed “mee genomen”. Als een slippende koppeling in de auto.

3 likes

Hoi Peter,

Jij bent de expert, dat wil ik zeker niet bagataliseren!
Wat ik bedoelde te zeggen is dat een goede servicebeurt een hoop goed doet voor een horloge.
Als de lagers echt ingesleten zijn is dat uiteraard met een beetje olie niet te fixen, dat snap ik ook.
Maar een goede horlogemaker naar dit horloge laten kijken kan geen kwaad lijkt me, zeker ook omdat de TS zegt hier een emotionele band mee te hebben

Kan dat nog eenvoudige opgelost worden of is het dan gewoon einde verhaal?

provisorische oplossing is voor mij voldoende, het hoeft allemaal niet perfect

De pushers zij afgebroken en gerepareerd met siliconenkit, de endlinks en diverse schakels vielen uit elkaar en dat heb ik weer gerepareerd met ruiten kit, dat soort dingen.
De band heeft inmiddels ook meer dan 1cm rek opgelopen.
zolang hij het doet wil ik hem houden, als het heel duur wordt zal hij met pensioen gaan ben ik bang voor.

2 likes

Gratis wil ik wel kijken voor je.

3 likes

Please elaborate.