Hi, ik ben nieuw op het forum en heb een prangende vraag die ik jullie allen wil voorleggen. Ik kan werkelijk dagen scrollen op webshops, C24 om klokjes te kijken. Jullie hebben er vast ervaring mee dat prijzen van 5k plus steeds normaler worden in je hoofd tot het moment dat er bijv een seamaster of ander automatisch topmodel in je winkelmandje staat. Dit proces heb ik inmiddels 2 keer doorlopen en kom (na verplichtte reflectie van mn vrouw) eigenlijk steeds op onderstaande bezwaren
Waarom kiezen voor automatisch wanneer een solar quartz van bijv. Oceanus je world time biedt, accurater is/ zichzelf corrigeert, je niet maandelijks je datum indicatie goed moet zetten en bovenal, niet eens per 5 jaar een servicebeurt moet laten doen die eventueel rendement op je horloge investering doet verminderen of verdwijnen.
Is een solar quartz met radio wave/gps niet gewoon de beste keuze.
Dat is heel persoonlijk. Wat wil je/verwacht je van een horloge en wat vind je belangrijk?
Puur functioneel, qua gebruiksgemak en accuratesse is een
superieur, t.o.v. een mechanisch horloge. Maar voor veel horlogeliefhebbers zijn dit -en dat is misschien een beetje gek- niet de allerbelangrijkste zaken, wanneer het gaat om de keuze voor een horloge. Uiteraard moet een horloge goed de tijd aangeven, binnen een bepaalde marge. Maar er is nog zoveel meer.
Ben natuurlijk wel benieuwd om wat voor horloges het hier ging en of je deze nog steeds hebt.
Verder, welkom op HF en deel vooral wat plaatjes. Daar houden we van!
Solar quartz is natuurlijk perfect als je er geen omkijken naar wilt hebben. Maar het mooiste aan de hobby, is het stiekem wel naar om willen kijken⌠bv. na een paar weken toch even je automaat weer goed zetten, naar die zwevende wijzer blijven kijken, het idee hebben dat door je eigen beweging je horloge blijft tikken. Dit is natuurlijk volstrekt persoonlijk, maar probeer eens een âgoedkopereâ automaat horloge uit hier in het blauw waar de horloges te koop staan. Of ga eens langs een juwelier om wat horloges te passen.
Al doende kom je er achter wat je leuk vind en wellicht is de reis wel veel leuker dan uiteindelijk kopen waarvan je denkt wat praktischer is. Veel plezier in ieder geval!
Wanneer je een wereldreiziger bent die zeg wekelijks diverse tijdzones doorkruist kunnen al die toeters en
bellen handig zijn.
In alle andere gevallen is het net zo praktisch als in een LandCruiser bezitten wanneer je midden in de stad woont en louter over asfalt zoeft.
Staat errug stoer maar dient buiten dat geen enkel doel.
Solar quartz horloges zijn objectief gezien superieur gezien ze niet afhankelijk van batterijen zijn die vervangen moeten worden, maar vele malen nauwkeuriger dan mechanisch.
Subjectief is het altijd weer een ander verhaal natuurlijk.
Twijfel erg tussen Breitling Superocean Heritage en ik ben erg gecharmeerd van de oceanuslijn (o.a. ocw-s6000) van Casio.
Ik ervaar het ook als een dilemma, ik waardeer het vakmanschap van uurwerkmakers ernorm, vaak prachtige ontwerpen. Anderzijds, ik ben ook redelijk (lees erg) perfectionistisch en wil gewoon de beste keuze maken. Gevalletje ratio en gevoel
Design spreekt mij ook het meest aan. Daarnaast vind ik de âsweepâ van een automatisch, springdrive of accutron uurwerk mooi. Vaak vind ik quartzen minder mooi of trek ik de tikkende secondewijzer niet. Solar vind ik de cellen vaak niet mooi.
Waardeer je het vakmanschap, de mechaniek, de sweep van de secondenwijzer en het âhartâ van een automatisch horloge?
of
wil je accuratesse, geen batterijen moeten vervangen, niet op moeten winden, altijd de juiste tijd en geen gedoe met tijd en/of datum en/of dag moeten verzetten?
Bij 1) kies je voor een mechanisch horloge.
Bij 2) kies je voor een solar quartz.
Leg het naast je neer en mieter gewoon op termijn twee horloges uit die lijnen in je kistje. De perfecte keuze bestaat niet, gelukkig niet. Anders was dit forum dood saai.
Hiermee is het meeste gezegdâŚ
Het is een sieraad! Een sieraad wat ook de tijd aangeeftâŚ
Quartz is makkelijk, eenvoudig en geeft ook de tijd aan!
Maar een automaat is toch weer wat anders! Die moet je stellen, opwinden en dragen om haar opgewonden te houdenđ
Als je dit begrijpt, dan weet je waar het omgaatâŚ
Quartz heeft zoveel voordelen t.o.v. automatische of mechanische uurwerken. De precisie, het gemak van een batterijwissel etc.
Afgelopen paar jaar een paar horloges laten servicen, nou van die kosten kan je weer horloges kopen.
Automatische uurwerken en mechanische uurwerken in het hogere segment vind ik dan wel weer interessant vanwege de techniek, afwerking en betere precisie vergeleken met het goedkopere segment.
Heel veel mensen die net beginnen met de horloge hobby worden verleid door automatische uurwerken, het klinkt als magie voor de beginner, maar naarmate je verder komt in deze hobby ga je je pas realiseren dat heel veel automatische uurwerken eigenlijk best slecht presteren en in veel gevallen het niet eens waard is om te servicen. Ik heb een Tudor BB58 die vanaf het begin langzamer loopt, frustrerend, om de zoveel tijd verzetten. Als ie snel liep geen probleem, maar te langzaam? Ik heb het dan niet over 2 seconden te langzaam per dag maar gauw -6s per dag.
Ik heb ook een Daytona, die loopt echt bijna perfect, maar hè je betaalt wel een flink stuk meer voor de Rolex naam en Rolex kwaliteit. Maar zelfs bij Rolex is het tussen de -2 en +2 s per dag.
Dusssssss
Quartz veel meer voordelen maar wordt geassocieerd met âgoedkoopâ
Automatisch en mechanisch: âcoolâ, âleukâ, maar niet accuraat ongeacht wat je aanschaft (tenzij Grand Seiko spring drive oid). Servicekosten bij duurdere horloges zijn een nadeel, AP servicebeurt vrijwel direct boven de âŹ1000,- en dat was 6 jaar geleden. Rolex tegenwoordig ook gauw +âŹ600/700, Omega lijkt me ook niet goedkoop. Uiteraard hoef je niet te servicen en zou je bij wijze van spreke 10/15 misschien zelfs 20 jaar vooruit kunnen, maar goed ik ben geen horlogemaker en mijn horlogemaker raadt wel echt aan om de zoveel jaar te servicen om te voorkomen dat bepaalde onderdelen kapot gaan waardoor je dus op nog hogere kosten uitkomt.
Oh ja helemaal vergeten te zeggen: veel automatische uurwerken rammelen als een mother*******!! Klinkt ook nog eens goedkoop.