Quartz raadsel; vintage citizen

Technische leden van horloge forum

Ik ben opzoek naar wijze inzichten van mensen met wat kennis over reparaties mbt quartz horloges.

Vorig jaar het oude citizen horloge van mn vader gekregen.
Uiteraard batterij even laten vervangen.
Horloge ging weer lopen geen probleem

Waar de problemen begonnen:
Enkele uren later stond het horloge 15 minuten achter later bleek dat het horloge af en toe stopte en na X tijd weer vrolijk door ging. Langs de lokale juwelier kon er weinig aan doen.

Uiteindelijk andere juwelier waar ik goeie ervaringen mee heb gehad gevraagd of het mogelijk was om een nieuw uurwerk te plaatsen.
Zo gezegd zo gedaan.
Met het nieuwe uurwerk je erin liep het horloge weer stabiel maar elke dag 2/3minuten langzaam zonder enige tekenen van stilstaan, maar wel grote afwijking in de nauwkeurigheid.
Terug gebracht onder garantie.

Daarna liep het horloge weer netjes maar na een aantal uur stopte het horloge wederom om vervolgens weer rustig verder te tikken.

Lang verhaal kort.
Het horloge is meerdere malen terug geweest voor nieuw elektrisch circuit, nog nieuw uurwerk onder garantie. Controle op verbogen wijzers.
Opgestuurd naar andere horloge makers om het werk te controleren. Meerdere dagen onder controle laten houden.
Geen problemen bij het afleveren.

Maar toch blijft het probleem van het stoppen weer terugkomen, soms na uren, soms na dagen zelfs na 2 weken zonder problemen afwisselend in de horloge doos en dan weer om de pols.

Het kost me meer mentale uitputting en frustratie als voldoening dus het horloge heeft een veilig plekje gevonden in de kast voor sentimentele waarde maar zal waarschijnlijk niet gedragen kunnen worden.

Ik snap zelf weinig waar het probleem kan liggen en als ik hem weer zie liggen komt de frustratie en onbegrip weer even terug. Inmiddels is hij volledig stil gevallen lijkt.

Dus toch ben ik benieuwd of iemand hier mogelijk ideeën heeft wat hier mis kan gaan, gelijkwaardige ervaring heeft gehad, en of dit eventueel nog te redden is.

Horloge is kwestie:

Behoorlijk oude kwarts zo te zien. Kaliber 8550 zo te zien. Het originele uurwerk zal onderhoud nodig gehad hebben. Schoonmaken, nieuwe olie. Wat zit er nu in? Zelfde model uurwerk? Dan is die ook oud. Complete service gehad? Ander uurwerk er in dat ongeveer past? Is dat wel goed gedaan? Loopt er niet gewoon een wijzer tegen een andere wijzer aan o.i.d.

1 like

Ik heb net hetzelfde met een Longines 950.2 quartz uurwerk. Al 10keer nagekeken inmiddels en niets gevonden. Ik ben benieuwd naar de oplossing!

2 likes

Quartz reparatie is eigenlijk eenvoudiger dan een mechanisch horloge uit mijn ervaring. Zelf blijf ik het liefste bij Japans weg maar denk dat dit niet veel anders zou moeten zijn dan ETA. Mogelijk naar een andere horlogemaker op zoek?

1 like

Hmm, heb je een puls in je circuit? Het is belangrijk om te controleren of je een magnetische puls hebt. Je IC kan wel een puls afgeven, maar als je spoel kapot is zal je rotor niet aangedreven worden. Vaak schrijven ze voor de spoelweerstand te meten, maar mijn gevoel zegt vaak wel dat die of een juiste waarde heeft, oneindige weerstand (dood, onderbroken), of geen weerstand: dan heb je kortsluiting wat ik eerder afkomstig van de IC zou verwachten. Ik heb verhalen gehoord dat je wel is een rare waarde kan hebben en je circuit nog niet werkt maar daar heb ik denk ik nog niet genoeg vlieguren voor om dat te kunnen bevestigen. Misschien ook wel een fout in je IC. Zou niet weten anders waarom je een hele afwijkende weerstand kan hebben…

Als er een magnetische puls is, dan kijk ik altijd naar het mechanische deel, wat vaak niet heel bijzonder is. 1 ding waar je je misschien op kan verkijken is dat de permanente magneet op de rotor niet goed vast zit. Als je weerstand in het raderwerk te groot is, draait de permanent magneet over de rotor bij aansturing. Je zou anders ook gewoon even alleen je rotor erin kunnen stoppen en dan kijken of die loopt.

(Ik heb ooit zon losse rotor gehad bij een eta quartzje)

@MartijnV
Wijzers zijn gecontroleerd.
Als ik het goed heb begrepen is er een nieuw uurwerk ingezet wat past, niet het orginele.

Na meerdere keren opnieuw gemonteerd te hebben en dingen vervangen zou ik denken dat dit toch een keer goed moet gaan, maar heb zelf niet de capaciteit om dit te controleren.

Omdat de problemen later pas terugkomen elke keer, zou ik (simpele ziel) denken dat bij foute montage problemen vrij snel aan het licht komen…

1 like

Het uurwerk is al vervangen schrijf je.
In de veronderstelling dat het daarmee niet in het uurwerk zou zitten (hypothese), dan zou ik eens kijken bij de wijzers. Mogelijk lopen die niet helemaal vrij.
Misschien raken ze elkaar of lopen ze tegen het glas.
Ook de klemming van de wijzer op de as kan onvoldoende zijn. Dan loopt het uurwerk wel, maar beweegt je wijzer niet, of slipt.

1 like

Misschien moeten we er even vanuit gaan dat hem verteld is dat het uurwerk vervangen is… zoiets moet toch gewoon te maken zijn… veel horlogemakers hebben geen zin om aan quartz te werken.

De wijzers zijn er bij uurwerk wissel ook vanaf geweest. Dus dat lijkt me ook niet aannemelijk. Mocht dat toch zo zijn dan moet de horlogemaker in kwestie echt overwegen een ander vak te gaan kiezen. Of ben ik nu weer te kritisch?

Zou ik misschien eerder verwachten. Weet alleen niet hoe deze bij Japanse quartz geregeld is. :thinking:

1 like

Mijn ervaring met Quartz horloges is beperkt, maar het is mij wel opgevallen dat bij de goedkope werkjes die ik onder handen heb gehad bij het terugplaatsen van wijzers deze soms niet makkelijk meer “pakken” op de as (meestal kunststof).
Alsof het niet gemaakt is om gerepareerd te worden.

Ik geef het slechts aan als aandachtspunt, zeker als een hersteller vertelt dat het uurwerk is vervangen

1 like

@Akrid @BorisK

Wijzers zijn gecontroleerd, maar misschien de as waarin ze zitten nog een goed punt.

In mijn ogen zou dit allemaal niet mogen met een wissel van uurwerk dat gezegt te hebben misschien is het inderdaad goed voor de horlogemaker in kwestie om een ander beroep te zoeken.

Waar ik nu ook aan denk ineens.
Ik heb een aantal keer een heel klein onderdeeltje wat vervangen zou zijn terug gekregen na reparatie.

Ik heb nooit het oude uurwerk ontvangen wat in dit mysterieuze geval toch nu enige twijfel op brengt… Is dit uurwerk dan vervangen ? De deksel is druk deksel, zou met mes ertussen los te wippen moeten zijn ?
Geen idee nog of ik dit aandurft maar die overweging zou ik wel kunnen maken denk ik.

1 like

Geen idee of dit hier van toepassing kan zijn maar ik heb eens iets vergelijkbaars gehad (met een mechanisch uurwerk, maar lees even door). Soms bleef hij stilstaan, met een klein tikje of schudden ging hij weer lopen. Ging soms een dag of twee goed en dan was het weer zover.
Na een aantal keer viel mij op dat hij altijd op hetzelfde tijdstip stil bleef staan (rond half 3).
Meerdere keren weer opengemaakt en gecontroleerd of de wijzers elkaar of het glas raakten. Nope…
Lang verhaal kort, het frame rondom het datumvenster bleek los te zitten. Bleef net op zijn plaats maar kwam soms omhoog en blokkeerde de urenwijzer.

Waarom dit allemaal verteld? Controleer of er een patroon is in de wijzerstand als hij stilstaat.

1 like

Vaak krijg je bij uurwerkreparatie (van mechanische horloges) de vervangen onderdelen mee terug.
Wanneer in jouw geval het Quartz werkje is vervangen dan zou ik verwachten dat je òf het defecte uurwerkje meekrijgt, òf helemaal niets.
En niet een onderdeeltje van een groter geheel dat is vervangen (al weet ik niet wat je hebt teruggekregen natuurlijk)