Quartz raadsel; vintage citizen

Dat was eigenlijk het moraal vh verhaal

1 like

Sterker nog: Meestal zit t m in het kleinste domme dingetje…

3 likes

Dit is altijd het geval, de hoeveelheid wijzerloopspanning heeft geen invloed of het verzetten van tijd mogelijk is (tenzij hij echt helemaal vast zit). Dus je zult hier geen afwijkingen moet ervaren. Als soms niet gaat zit het in de wijzerverstelraderen (ook al twee keer gehad, beide eta)

1 like

Ik zie niet echt waarom je positie afhankelijk problemen kan ervaren met de wijzerloopspanning? :thinking:
Heb je dit ooit eerder gehad?

2 likes

Wat ik wel ooit eens gezien heb is dat de tijdsweergave niet meer klopt zodra het horloge gedragen wordt, terwijl het correct lijkt te lopen op het nachtkastje.
Dat zat toen in onvoldoende wijzerklemming. Statisch was die klemming net voldoende, dynamisch net niet…

2 likes

Zoek even een horlogemaker op het kaartje.
Je wilt de weerstand van het raderwerk meten.

Oude quartz horloges kun je zelfs vaak nog reguleren vanwege veroudering van het quartz kristal, maar dit heeft niets met weerstand in het raderwerk te maken.

Geen idee of dit uurwerk te reguleren is, maar het ziet er oud genoeg uit dat ik mij afvraag of het uurwerk überhaupt vervangen is. Indien wel, is de vraag of het donor werk geen service nodig heeft want het is al een oud beestje.

Dus nogmaals, ga naar een horlogemaker van ons kaartje.

3 likes

Ik zag volgens mij wel trimmers toen ik google raadpleegde. Hiernaast heeft dit horloge een niet standaard quartz frequentie. Mijn regelapparaat kan hem niet lezen in ieder geval

Stroomgebruik is lastig te beoordelen denk ik? Zijn er fatsoenlijke sheets te vinden van dit exemplaar?

2 likes

Iedereen, en in het speciaal @Akrid en @BorisK bedankt voor de suggesties en het meedenken.

Om verder te komen heb ik net op aanraden van @Nash timefix in akersloot uit de lijst geplukt en aangeschreven of die een diagnose zou kunnen stellen.

Hopelijk is er nog wat mogelijk met dit oude beestje.

4 likes

Ik had redelijk succes met deze oplossing, het is een jaar lang goed gegaan, nu begint het gezeur opnieuw…

4 likes

@fdpg1963

Dat is vervelend nieuws.
Ik hoop dat er bij mij een permanente oplossing te vinden is voor het probleem.

Ik zal zeker hier even terugkoppelen wat eventueel wel of niet werkt.

Inde tussentijd in jou geval nog een rondje op de horotec een mogelijkheid?

1 like

Hielp helaas niet, wellicht is nu na ca. 2 jaar de batterij weer zwakker. Voorlopig ligt het horloge even in de doos. Erfstuk van mijn overleden vader dus ik ben er wel aan gehecht.

Kunnen jullie nog iets met een ChatGPT antwoord?

aantal van deze punten kunnen zeker ook van toepassing zijn maar ik voel me niet de persoon om het ene of het andere uit te sluiten.

En voor een gedeelte zou je denken/mag ik hopen dat hier toch deskundig naar gekeken word met het installeren van het nieuwe uurwerk, waarvan ik steeds meer aan de vakmanschap van de desbetreffende juwelier begin te twijfelen.

Vooral fijn dat het klinkt alsof er een oplossing voor zou moeten zijn dus vandaar even langs proberen te brengen bij een deskundig iemand waar meerdere hier goeie ervaringen mee hebben.

@fdpg1963
Ja ik snap je, de sentimentele waarde is meer dan alles aanwezig ookal leeft mijn vader gelukkig nog.
Vandaar toch nog een poging wagen.

1 like

Ik ben bang dat er flink aan geprutst is. Een nieuw uurwerk plaatsen wat past maar niet origineel is dat is vaak het begin van alle ellende, wijzerplaatpootjes die niet op het nieuwe uurwerk passen, pootjes worden afgeslepen en wijzerplaat wordt met plakkers vastgezet om maar eens een voorbeeld te geven.

Bij een oud quartz uurwerk waar de olie helemaal droog van is dan is het vrij normaal dat het uurwerk flink achter loopt en snel stil gaat staan. Dit was met een service beurtje waarschijnlijk weer verholpen.

Ik zou proberen het originele oude uurwerk terug te krijgen en het te laten bekijken bij een goede horlogemaker of er nog iets van te maken is.

3 likes

Dit is vrijwel altijd een korte termijn oplossing.
Het uurwerk is gewoon vuil en de olie droog, de enige goede oplossing is uit elkaar halen en goed schoonmaken.

1 like

De oplossing is om naar een Longines gecertificeerde horlogemaker te gaan voor een volledige service

2 likes

Het belangrijkste, maak hem eens open en kijk er in.

Het origineele uurwerk, een vroege quartz valt meteen op. Een joekel van een spoel en grote batterij.

Die originele citizen was echt wel een kunststukje. Die @Floris155 vast wel had kunnen onderhouden. Mits geen electrisch defect.