Citizen 8930 analoog deel hapert (opgelost!)

Ik zou voor service gaan. Niet vervangen, daar krijg je later spijt van. Mooie herinnering aan je vader om de pols.

1 like

@lassale @Tonnieb @Gatsc @Jeroens

Jullie hebben me overtuigd! Ik ga op zoek. Inderdaad is deze me veel waard. En een kwarts service moet goed te doen zijn. Buiten de emotionele waarde is het een fijn horloge om te dragen.

8 likes

Goed plan…:+1:

1 like

Nu dan op zoek naar een service adres. De diagnose: Digitale klok loopt prima, ongeveer -2s per maand. Analoge klok hapert gemiddeld 2x per week. Lijkt dan stil te staan maar als je goed kijkt hikt de seconde wijzer heen en weer alsof de stappenmotor niet voldoende energie heeft om verder te lopen. Na enkele minuten loopt ie spontaan weer verder.

Ik heb het horloge ca. 2 maanden geleden gevonden in de lade bij m’n vader en er door horloge- en klokkenmaker van Loenen in Delft een nieuwe batterij laten plaatsen.

Ik neem even de vrijheid advies te vragen aan het forumlid dat ik als eerste leerde kennen als kakelverse TL-1 i.v.m. de restauratie van een ander erfstuk van mijn vader namelijk @PeterLC
Wat denk jij wat wijsheid is qua service aan dit quartz horloge? Is dit te herstellen of is een donor uurwerk nodig?

1 like

Zal schoonmaken en en drupje olie zijn. Er is weinig nodig om een kwarts uurwerk te laten stoppen. Circuit functioneert, spoel is goed, goede hoop dat ie aan de gang te krijgen is. Leg hem eens in de koude schuur, kijken of ie (meer) stil gaat staan. Met oude olie/vervuiling en koude blijft een kwarts over het algemeen wel staan.
(Ik zie die tandwieltjes momenteel niet zo goed meer)

2 likes

Zojuist in de schuur gelegd, benieuwd…

Heeft vanaf vrijdagavond tot zojuist in de schuur gelegen, ca 40 uur. Temperatuur varieerde van ca. 12 tot 6 graden in de nacht. Geen seconde kwijtgeraakt, loopt als een zonnetje…

Nu een beetje geleidelijk op laten warmen en dan leg ik m voor het raam in de zon… Dan heeft ie alle temperatuur testen gehad.

1 like

Misschien heeft dit er iets mee te maken:

Ik heb het fenomeen waargenomen, na snel gelijk zetten analoog duurde het soms inderdaad 2 seconden voordat de seconde wijzer weer mee liep. Na rustig gelijk zetten loopt ie meteen mee.

Bij gelijk zetten seconde (digitaal):
Voor 29e seconde terug naar 0, analoge seconde wijzer wacht tot ie weer synchroon mee kan lopen.
Na 31e seconde vooruit naar 0, analoge seconde wijzer loopt heel snel vooruit naar de 12.

Onder voorwaarde dat digitaal en analoog gesynchroniseerd zijn.

Alles functioneert nu zoals in de handleiding en ik ga afwachten wat er nu gebeurt.
Gelijk zetten van digitaal en analoog is nog een kleine ceremonie.

Gezien het feit dat ie in de kou en in de zon gewoon doorloopt laat me twijfelen of service zin heeft.

Edit: Shit, kijk ik even niet, is hij 2 seconden kwijt…

4 likes

Ja, ik denk ergens toch vuil of oude olie

1 like

Jammer dat @PeterLC geen klussen aanneemt. Peter, weet je een goed adres voor een Citizen quartz service?

1 like

Helaas… …en hier had ik ook geen raad mee geweten hoor. Peter Klemann (zelf een tijdje gewerkt, Haarlem) was “Certified” voor Citizen duikers; allicht kan hij er nog wat mee. Zijn winkel is dicht - hij wilde zich strikt toe gaan leggen op servicen - maar hij is online nog wel vindbaar; bijvoorbeeld hier:

https://www.omegawatches.com/store/storedetails/2085022

Je kunt het allicht vragen.

2 likes

Ga ik zeker doen. Bedankt voor je snelle reactie!

1 like

Sinds gisterochtend liep het horloge gelijk in de horlogedoos tot vanavond aan toe, heb het nu een uurtje om de pols en ben al 15 seconden kwijt. Is ie allergisch voor mij? :thinking::astonished:

1 like

Het zal wel straling zijn. :wink:

2 likes

Tja, slechter lopen in bepaalde posities?

1 like

Ehm, ja daar zeg je zo wat! Pols gedraaid met bovenzijde naar beneden. Goede hint! Ik ga 'm in die stand opbergen, kijken wat er gebeurt.

Dit was de gouden tip @MartijnV!
Resultaat na 1 nacht en dag in de horlogedoos liggend op zijn kant met de 12 naar beneden (zoals op je pols in rust):

Nu weer met wijzerplaat naar boven gelegd om te kijken of ie zelf weer start.

2 likes

En ja, uit zichzelf weer gestart…

2 likes

En toen kwam @domega met het voorstel om het horloge op een Horotec Turbo te leggen… Een wat? Nooit van gehoord, even zoeken. Blijkt een simpel apparaat met een motortje en draaiende magneet die het analoge quartz uurwerk versneld laat lopen. Hiermee hoopt hij dat de olie weer goed verdeeld gaat worden in het horloge.

@bert_be geeft daarbij de tip dat AliExpress Chinese versies van de Horotec verkopen voor een veel lagere prijs.

Voor €22 de moeite van het proberen waard. Meteen besteld. Zo werkt het, de Nixon heeft een lege batterij maar het uurwerk is prima te testen, de MoonSwatch laat mooi 1 seconde piepjes horen.

De Citizen heb ik enkele uren rond laten draaien, vooral in de stand met de 12 naar beneden waarop hij het meest haperde.

Hierna het horloge enkele dagen gedragen en m ook nog met de 12 naar beneden in de horlogedoos laten liggen. Geen seconde meer verloren! Het probleem lijkt definitief verleden tijd en ik ben ongelooflijk blij dat ik dit erfstuk van mij onlangs overleden vader weer dagelijks kan dragen.

Dank allen voor de vele tips!

Laatste plaatje voor de sfeer:

17 likes

Fijn dat ik kon helpen en datje het horloge nu weer kan dragen!

2 likes