Quartz: vloeien i.p.v. springen?

Domme vragen bestaan niet, dus ik stel er gewoon één. Vooropgesteld: ik wéét hoe een quartzhorloge werkt. Ik begrijp de techniek. Ik snap dus ook waarom de wijzer met kleine tikjes zijn ronde maakt. De vraag is daarom deze: zijn er merken die, ondanks eventuele beperkingen vanuit de techniek, erin zijn geslaagd om bij een quartz-aandrijving de secondewijzer soepel “vloeiend” rond te laten gaan? Er dus technisch iets op hebben gevonden? Benieuwd.

3 likes

Ik heb thuis een quartz wandklok met vloeiende wijzer. Telt dat ook? :slightly_smiling_face:

1 like

Spring drive is geen quartz aandrijving, maar een veer die afgeremd wordt door een spoel die adhv een quartz kristal controleert of hij de juiste snelheid houdt.

3 likes

Ja bulova heeft het. Maar het idee van een glijdende seconden wijzer is alleen bij ons horloge gekkies een dingetje.

5 likes

Het grand seiko 9f quartz uurwerk doet het in 2 tikjes per stap.

heb dat inderdaad maar gelijk even zitten lezen, maar Springdrive is niet wat ik bedoel. Dat is quartz gereguleerd mechanisch.

vroeg me allereerst af of ik ergens iets gemist had, vandaar de vraag. Het lijkt me nl. gewoon rustiger om naar te kijken. Hoe doet Bulova dat dan?

het Quartz kristal in een “Gewoon” uurwerk doet ook niet anders dan dat… 't is een timer… niet meer en niet minder… na een x- aantal oscillaties van het kristal krijgt de stappenmotor van het uurwerk een puls, en zet ie de wijzer een stapje vooruit… Hoe groot dat stapje is… dat is aan de fabrikant van het uurwerk

Als je de Accutron bedoelt?..dat is een 300 Hz oscilator (de stemvork) die gewoon rechtstreeks een rad aandrijft

met zulke kleine stapjes, zal een secondenwijzer voor het oog inderdaad vloeiend over de wijzerplaat bewegen

1 like

Er zijn meerdere voordelen aan de springende secondewijzer, de batterij gaat langer mee als de motor niet zo vaak aan hoeft, de wereld om ons heen wordt in seconden gemeten en het is duidelijker afleesbaar.

6 likes

dat mag zo zijn, maar het was de vraag niet

Maar dan snap je toch waarom het niet gemaakt wordt :grimacing:

2 likes

ik wist niet van het bestaan van een Accutron, maar heb dat inmiddels doorgelezen. Accutron.nl noemt het op hun website een “vervlogen technologie”. Maar het komt mogelijk in de buurt van wat ik vroeg. Maar blijkbaar vervlogen dus. Is dat hetzelfde als “niet meer actueel”?

Kijk ook wat verder terug in de tijd. De Bulova accuquartz heeft een stemvork met kwarts kristal (is nog redelijk betaalbaar) en b.v. de omega Electroquartz, ook kwarts sturing met stemvork manier van voortbewegen. (Duur, zeldzaam) en de Longines Ultra Quartz, vergelijkbaar maar toch anders en héél duur, zeldzaam en meestal kapot.

(Je moet zelf maar ff zoeken want plakken van linkjes werkt bij mijn telefoon blijkbaar niet meer :frowning: )

1 like

De Bulova Lunar Pilot second hand beweegt ook twee keer per seconde. En aangezien het een small second is valt het niet eens op dat het Quartz is.

5 likes

Je moet niet naar de accutron uit het verleden kijken maar naar de accutron 2.

een wat onterechte opmerking vind ik. Je gaat dan uit van de beperkingen van de bestaande technologie: stroomverbruik en aantal schakelmomenten motor. Maar die technologie bestaat dus al enige tijd. Jaren '50, '60? Dat vroeg ik dus niet als je goed leest. Ik vroeg of er een andere (en dus nieuwere) vorm was ontwikkeld die al die beperkingen dan niet heeft.

Wat heb je zélf al gevonden dan?

niets, behalve dan de verwijzingen die hier worden gegeven, waarvoor dank. Ik vroeg iets omdat ik het eenvoudig niet weet, niet omdat ik het beter weet. Ben intussen wat artikelen aan het doorlezen. Kijk naar de Accutron2. Om te begrijpen.

1 like

Ik denk dat je moet zoeken welke merken een glijdende secondewijzer hebben. In principe werd het kwartssignaal vroeger door een aantal delerstappen in frequentie verlaagd van 32,768 kHz tot 4 of 5 Hz óf 1 Hz. De kwartsoscillator en delers zitten allemaal in een piepkleine IC die voor de fabrikant hooguit een paar dubbeltjes kost voor het 1 of 4 Hz type. Het 5 Hz type verbruikte iets meer stroom en kostte iets meer. De mechanische aandrijving is voor 1 sec. tikken is ook goedkoper dan voor 1/5 sec. tikken. Het verschil was voor vrijwel alle fabrikanten doorslaggevend…

2 likes